Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kreft i munnen av snusbruk?

Anbefalte innlegg

Hei. Har snust i noen år, er nå 22. Ser jeg har fått hvit farge i underleppen (innsiden), har vondt i halsen, og blør lett fra munnen, jeg har vært syk så det kan hende det er derfor halsen er vond, men det ser veldig stygt ut der snusen bruker ligge. Er serriøst redd jeg kan ha fått munnkreft eller noe.. kjenner også at jeg kan slite med å svelge mat innimellom, er usikker på om dette er psykisk eller hva. Har flere en slik hvitfarge pga snus? Er livredd. Kjennes også ut som jeg får lett sår på tungen

Anonymous poster hash: caffd...17f

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Har snust i noen år, er nå 22. Ser jeg har fått hvit farge i underleppen (innsiden), har vondt i halsen, og blør lett fra munnen, jeg har vært syk så det kan hende det er derfor halsen er vond, men det ser veldig stygt ut der snusen bruker ligge. Er serriøst redd jeg kan ha fått munnkreft eller noe.. kjenner også at jeg kan slite med å svelge mat innimellom, er usikker på om dette er psykisk eller hva. Har flere en slik hvitfarge pga snus? Er livredd. Kjennes også ut som jeg får lett sår på tungen

Anonymous poster hash: caffd...17f

Da er du isåfall ekstremt uheldig, og i så tidlig alder...

Munnkreft da av snus er det svært få som får... Det blir som å vinne i lotto, eller mer enn det.

Kreft har som regel med røyken å gjøre... Dessuten pleier folk å få det opp i åra..

En legetime er det beste for å roe nervene, men dersom jeg gjetter så høres det veldig ut som et Virus, eller herpesvirus, det blir hvitt... og snus er ikke bra for sånne virus, fordi snus ikke er så hygienisk av seg selv, og derav lett for å spre seg.

Edit vondt i halsen også ja og blør i svelg, jeg vedder på virus..

Snus kan irritere munnen også, og det kan bli sår og ubehag, men krefta, nei.. og selvom du er lottovinner så er du for ung.

*Men gå til legen...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Ukjent? For en dårlig lommetennis lege..

After sår er som navnet vel lyder, ettervirkning av virusforkjølelse, og altså et virus. Ofte kommer det etter lettere sykdom i hals og kan også forårsakes ved stress, og nedsatt immunforsvar.. pga Virus.

Ellers så er det vanlig Herpes, også et virus.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

På hvilket grunnlag har du forutsetning for å si at det bare er propaganda?

Statistikken... Det er ikke sammenheng med kreft fordi det er så få tilfeller at de ikke er å regne engang...

Det som er farlig og alltid har vært med nikotin er hjerte og blodtrykk...

Det er røyken som er så farlig pga kjemikalier og de effektene røyk gir, sammenligner du røyk med snus, så er røyk giftig....

Jeg vil si at stekt bacon og stekeskorpe på kjøtt er mer kreftfarlig enn snus...

Og jeg har belegg for å si dette også fordi studier og WHO har påpekt nettopp dette.

Det er ikke belegg for å si at snus fører til kreft i munnen, ikke mer enn at saltlakris og tyrkisk pepper gir kreft.

Lenke til kommentar

Mange tror at nikotin gir kreft.. Det er tull, det er kjemikaler og giftstoffer i røyken som gir deg kreft.

Derimot er ikke Snus ufarlig, særlig de tingene jeg nevnte...

Det er sef ikke mindre alvorlig med blodtrykk hjerte, er større sjangs at folk blir alvorlig syke av det også.....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

https://forskning.no/mat-og-helse-kreft-biologi/2009/03/steking-kan-gi-kreft-i-tarmen

Jeg er ikke doktor, men amatøren i meg sier at det er noen fellestrekk mellom godt stekt kjøtt og røyk...

Det er kjemikaliene som stekingen/brenningen skaper som er kreftfarlig...

Akrylamid

Snus

https://forskning.no/helsepolitikk-kreft-forebyggende-helse/snus-frikjent--gir-ikke-fryktet-krefttype/347654

Men det er sef hjerte blodtrykk fare... 

Lenke til kommentar

Så dersom du holder deg til snus, og ikke drikker mye alkohol, og ikke røyker...

Så er du bedre stilt...

Det er en greie da, at man ikke har funnet grunnlag for kreft med kaffe, te, nikotin. Men når du fyrer opp så er det giftig røyk og kjemikalier.

Alkohol er derimot et veldig giftig rusmiddel. Det er toxic.. Men jeg tror de aller fleste vet om dette.

Lenke til kommentar

Det stemmer forsåvidt, men det er lett å se forskjell på dette kontra irritasjon fra snus.

Jeg snuser heavy, har prøvd å slutte, snuser porsjon og løs ved tilfeller..

Aldri fått sår, men after og virus sår har jeg hatt siden barn....

Men sår pga snus? Aldri...  Men After etter virusforkjølelse i halsen kan være irriterende nok det. Et helvete å spise...

Men det er ikke snusen det se... Det er forkjølelsen og stress.= mindre immunforsvar= sår.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg snuser heavy, har prøvd å slutte, snuser porsjon og løs ved tilfeller.. Aldri fått sår, men after og virus sår har jeg hatt siden barn.... Men sår pga snus? Aldri...  

Ingen har påstått at snus ALLTID gir slik overfladisk slimhinnereaksjon. Det er likevel noe en ser relativt ofte når en ser etter i munnen på snusere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...