Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Nå kommer det vist atter et dumt spørsmål fra meg.

LILO kan enten installeres på MBR'en, eller på en partisjom under 1024 (et eller annet). Men LILO trenger vel tilgang til en Linux partisjon (hvor det typisk ligger informasjon om operativsystem osv), selv om den installeres på MBR'en?

Bør jeg lage en liten partisjon LILO (hvis det lar seg gjøres), eller vil jeg få alt installert på MBR'en. Jeg kommer også til å ha behov for å endre/legge til nye boot options ettersom jeg installerer andre systemer.

Jeg skal kjøre inn flere operativ system, typisk Linux og BSD. Første partisjon vil være Linux basert (ext3), hvis ikke LILO skal få denne da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ingen Linux-partisjon for at LILO skal fungere. Tingen er at du editerer /etc/lilo.conf, og så kjører /sbin/lilo. Da vil en LILO som oppfører seg som du har spesifisert, legge seg i MBR. 1024-grensen er vel forsåvidt borte for lengst også. Selv synes jeg GRUB er endel kulere, det var ikke det du spurte om :)

Lenke til kommentar

OK, jeg tror jeg forstår.

Det betyr at jeg genererer et 'lilo.conf' script, kjører en kommando som skriver alt til MBR'en, og LILO trenger ikke å lese data fra noen av partisjonene?

Så jeg bør teoretisk sett kunne sette opp LILO og deretter installere de OS'ene jeg trenger. Og for hver gang jeg legger til et nytt OS så skriver jeg en 'lilo.conf' fil og kjører 'lilo'?

Lenke til kommentar

Du nærmer deg. Du har kun én lilo.conf, og den inneholder informasjon om hvor LILO skal installeres (MBR i ditt tilfelle), og informasjon om hvert meny-element (navn, hvor den skal boote fra osv). Hvis du vil ha mange OS-er, er det mest praktisk å installere Linux til slutt (siden det er den som er flinkest å sameksistere med andre (bortsett fra *BSD-ene da)), og så vil installasjonsprogrammet sannsynligvis lage lilo.conf for deg automatisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...