Boumi Skrevet 17. juli 2018 Del Skrevet 17. juli 2018 Jeg har hos merkeverksted fått påvist et gåent hjullager bak høyre på min Skoda Octavia 2004. De skulle ha intet mindre enn 4500,- for å bytte dette. Bilen er ikke mange år unna skrapern, så ønsker ikke bruke mye penger. Har kalipperbrems på bilen. Et par spørsmål til dere: - Har sett youtubevideo av bytte, er medium hendig, klarer jeg dette selv uten spesialverktøy? - Hvor mange verkstedtimer vil et normalt verksted bruke på jobben? - Hvilken av disse hjullagrene kan være riktig (ser forskjellig ut): Skruvat: 1. https://www.skruvat.no/Hjullagersett-P506490.aspx 2. https://www.skruvat.no/Hjullagersett-P16571.aspx Kan det være nr.1 er for 4x4 og nr 2. er for FWD (som min)? Regnr: DL11367 Takk på forhånd. Lenke til kommentar
joka Skrevet 17. juli 2018 Del Skrevet 17. juli 2018 begge er riktig... det ene er med nav, noe som gjør det mye enklere å bytte... du trenger kanskje en 14mm XZN (12 kant) nøkkel for å skrue av bremseklaven. biltema: 71-023 Lenke til kommentar
Boumi Skrevet 17. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2018 begge er riktig... det ene er med nav, noe som gjør det mye enklere å bytte... du trenger kanskje en 14mm XZN (12 kant) nøkkel for å skrue av bremseklaven. biltema: 71-023 Ok takk, da bestiller jeg nr.2 med nav og prøver selv. Får jeg det ikke til, skrur jeg bare sammen og leverer på verksted. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 17. juli 2018 Del Skrevet 17. juli 2018 Byttet noe lignende ifjor men da med trommelbrems. Med skive er det litt vanskeligere, kalipper og skive må av, men ikke store tingen. Dette klarer du sikkert på rundt 1 times tid, dersom skiven ikke er fastrustet til navet. Jeg sparte 2000 på en halvtimes arbeid, og ikke noe av det var vanskelig. Det syns jeg er helt greit. 1 Lenke til kommentar
Boumi Skrevet 24. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2018 Hei igjen, Jeg har nå tatt av alt helt inn til lageret med nav, men det sitter fast. Identisk lager som på denne filmen: Se fra 2:00 til 2:15, han skrur ut mutteren og tar lageret enkelt av. Jeg har skrudd av mutteren, men får ikke tatt av lageret. Har banket litt med hammer etc men har ikke hjulpet. Tips? Se bilder Lenke til kommentar
kremt Skrevet 24. juli 2018 Del Skrevet 24. juli 2018 Bruk en sånn, kan sitte ganske godt: https://www.mekk.no/avdrager-3-armet-4/ Lenke til kommentar
Boumi Skrevet 24. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2018 Bruk en sånn, kan sitte ganske godt: https://www.mekk.no/avdrager-3-armet-4/ Ok takk, så det er bare at den sitter godt fast (rust e.l) ? Det må ikke løsnes noen flere skruer? Denne avdrageren vil være sterkere enn om jeg slår det løs med noe tyngre? Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 25. juli 2018 Del Skrevet 25. juli 2018 Hvis du får slått på baksiden av navet så skal det løsne ganske fort. Pass på så du ikke ødelegger abs-sensoren. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. juli 2018 Del Skrevet 25. juli 2018 Bruk en sånn, kan sitte ganske godt: https://www.mekk.no/avdrager-3-armet-4/ De der suger som regel. Ville heller gått for en av disse typene: https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/avtrekkere/avtrekker-2-armet-2000018449 https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/avtrekkere/avtrekker-3-armet-2000020962 Lenke til kommentar
Boumi Skrevet 25. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2018 Da fikk jeg av det gamle lageret med en avdrager. Neste problem er å få det nye på. Lurer på om deler av det gamle lageret henger/er rustet fast og som hindrer meg i å sette på det nye. Hvordan får jeg av dette? Skummelt å slå her for å løsne tilfelle noe blir skadet? Se bilder Bildet av det gamle lageret tyder på at noe henger igjen på metallstangen på bilen Lenke til kommentar
joka Skrevet 25. juli 2018 Del Skrevet 25. juli 2018 vinkelsliper... slip hardt på lagerringen, slik at den blir blå... slå deretter med en butt meisel... dette gjør at ringen utvider seg.. husk VERNEBRILLER Lenke til kommentar
kremt Skrevet 25. juli 2018 Del Skrevet 25. juli 2018 Denne ringen er både tykk og stor. Her tror jeg at jeg ville sveiset litt på den for å få varme sånn at den utvider seg. Sveis på en jernbit eller mutter på hver side kanskje, og så bruke avdrager. Ellers ser det jo veldig rustet ut baki der både armer, skruer og bremseskjold. Er nok ikke beste oppfølgingen med vasking og rustbeskyttelse på denne bilen. Pass på slike ting så sparer du litt på EU kontroll i årene fremover. Er mye man kan gjøre selv med en bil bare man gidder, trenger ofte ikke rare kunnskapene heller, litt basis mekanisk erfaring kommer langt. Lenke til kommentar
Boumi Skrevet 25. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2018 Jeg slipte to hakk og brukte avdrageren til å dra den av. Ble varm av slipinga så da gikk den kanskje lettere av også. Fikk satt på nytt hjullager og alt funker som det skal. Takk for hjelpen til alle som bidro Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå