Gå til innhold

Har knipsekasse, trenger mynter!

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

Jeg har skaffet meg en god gammeldags knipsekasse fra 70-80 tallet en gang. Nå starter arbeidet med  få skikk på den.

Først av alt trenger jeg mynter. Er det noen som har erfaring med pris på slikt?

Er det noen av dere som har en håndfull eller to å selge?

Er det noen som har dokumentasjon på disse maskinene liggende? Jeg tenker både drifts og vedlikeholdsmanualer med mer...

Jeg vet det finnes entusiaster der ute. Lag lyd!  :dremel:

- Cid -

post-15834-0-31516200-1531848221_thumb.jpeg

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Til lykke med ny hobby!

Kassa du har skaffet deg er en såkalt spanskekopi av de helmekaniske finskproduserte Ray-kronespillene til Røde Kors. Den er visuelt nesten helt identisk med en T4 fra 70-tallet både inni og utenpå, men dessverre av dårligere byggekvalitet. Det vanligste problemet med disse er at den tynne laminaten utenpå treverket har lett for å flasse av, som du åpenbart har erfart allerede.

Når det er sagt, er de absolutt ikke noe dårlig kjøp. De ligger betydelig lavere i pris enn originalen, er sjeldnere enn for eksempel Ray T6 (Røde Kors' aller mest vanlige utgave), og har som du skjønner en artig historie som et direkte plagiat av markedslederens knipsekasse. Jeg skulle gjerne hatt en slik selv, men dessverre er de ikke ofte å se på salgsmarkedet.

Gamle kronestykker kan skaffes hos mynthandlere, vanligvis i løsvekt som kilovare. Merk at du trenger drøyt 200 stykker for å få fylt opp fronten helt, og så er det jo greit å ha rikelig med mynter å spille med også, slik at du slipper å åpne opp og tømme innerkassene hele tida.

Manual kan ordnes om du sender meg en PM. Du skulle ikke tilfeldigvis bo i nærheten av Trondheim?

Endret av johnj
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...