Gå til innhold

Vanskeligere å få jobb etter fødsel?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg og min mann vurderer å få barn snart. Jobber 100% i dag, men vurderer å bytte jobb i fremtiden, da jeg på generelt grunnlag ikke trives så godt der jeg jobber i dag.

Hvordan er det å søke ny jobb, rett etter permisjon? Gjør dette deg lite attraktiv?(regner da med det). Noen som har erfaringer med dette. Som fks. hvor lang tid brukte du på å få ny jobb etter å ha fått barn, var det vanskelig? Er du arbeidsgiver, og har noen meninger om dette?

Takker for alle innspill.

- Silje

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så alternativene blir da;

1. Svarer at det spørsmålet vil du ikke svare på

2. Lyver

Sjakkmatt?

Intervjuer har ikke lov til å stille spørsmålet i utgangspunktet.

Man har ikke opplysningsplikt ovenfor en potensiell arbeidsgiver. Man har opplysningsplikt ovenfor arbeidsgiver.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det framkommer ikke noe sted at du har barn og hatt permisjon med mindre du selv opplyser om det eller potensielle arbeidsgivere spør referansene dine.

Det er ikke noe fasitsvar på om det er negativt eller ikke. Noen arbeidsgivere ser på ansatte med barn som mer stabile. De stikker ikke bare videre til en annen by. Men det blir jo fort mer fravær i småbarnsårene. Andre har såpass innsikt at de skjønner at å ha barn er en del av livet til de fleste og slik er det bare.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I teorien skal det ikkje ha betydning, då arbeidsgiver ikkje får innhente slike opplysningar, eller legge dei til grunn.

Men i paksis så vil du kunne oppleve at mange arbeidsgivere er meir tilbøyelige til å tilsette menn eller damer som er ferdige med småbarn, framfor ei ung kvinne som har eller skal ha små barn.

Lenke til kommentar

Facebook er sikkert av stor betydning her. Om en arb.giver har lov eller ikke - mange sjekker helt sikkert en fb profil.

Min reelle Facebook er under et falskt navn. Min facebook profil med mitt navn er mer eller mindre blank for nettopp slike ting som f.eks hva en arb.giver vil vite om meg uten å spørre meg.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Arbeidsgiver har lov til å sjekke facebook, og han har lov til å spørre hva du gjorde året du hadde foreldrepermisjon.

Å skjule at du har barn er derfor et håpløst prosjekt.

Det er håpløst hvis du har en åpen facebookprofil, hvis du bruker den til å dele bilder av ungen din og hvis du, som Invader Zim er inne på, bruker navnet ditt.

Å ta foreldrepermisjon i et helt kalenderår er nok aktuelt bare for et mindretall av foreldre, men hvis en potensiell arbeidsgiver skulle spørre om hva du gjorde nettopp i perioden du hadde foreldrepermisjon, enten på bakgrunn av en mistanke eller ved et sammentreff, kan du holde deg til å fortelle hvor du var ansatt.

Lenke til kommentar

Det er håpløst hvis du har en åpen facebookprofil, hvis du bruker den til å dele bilder av ungen din og hvis du, som Invader Zim er inne på, bruker navnet ditt.

Å ta foreldrepermisjon i et helt kalenderår er nok aktuelt bare for et mindretall av foreldre, men hvis en potensiell arbeidsgiver skulle spørre om hva du gjorde nettopp i perioden du hadde foreldrepermisjon, enten på bakgrunn av en mistanke eller ved et sammentreff, kan du holde deg til å fortelle hvor du var ansatt.

Svarer du ikke ordentlig på spørsmålene så risikerer du å ikke få jobben. Du kan lyve, men det er en risiko at de spør arbeidsgiver samme spørsmål.

Det er også mulig å skjule facebook profilen, men de færreste gjør det. 

Lenke til kommentar

Det er tvilsomt at du klarer å skjule det, og hvis du lyver for en potensiell arbeidsgiver og han finner ut av det teller det ikke akkurat positivt. 

Hvor mye barna evt teller for en arbeidsgiver har nok også sammenheng med hvor attraktiv du er som arbeidstager ellers. Jeg ville ikke bekymret meg så mye for det.

Lenke til kommentar

Det er tvilsomt at du klarer å skjule det, og hvis du lyver for en potensiell arbeidsgiver og han finner ut av det teller det ikke akkurat positivt.

Hvor mye barna evt teller for en arbeidsgiver har nok også sammenheng med hvor attraktiv du er som arbeidstager ellers. Jeg ville ikke bekymret meg så mye for det.

Hva?

Lenke til kommentar

En ting er hvilke rettigheter du har, noe annet er realitetene og de kan jo variere fra arbeidsgiver til arbeidsgiver. Noe helt annet er om det er så smart å bytte jobb mens man er gravid, er i permisjon, eller rett etter permisjon. Det å bytte jobb er jo ofte litt stress, og du vet jo hva du har idag, men ikke hva du får. Mange arbeidsgivere kan dessuten oppleve det som litt ilojalt.

Av hensyn til meg selv tror jeg at jeg ville holdt meg vekk fra å bytte jobb akkurat de par årene.

Lenke til kommentar

Hva?

Små barn fører til mer sykemeldinger, og enkelte arbeidsgivere legger til en viss grad vekt på det selv om det i prinsippet ikke er lov. Det er derimot mye mer kostbart å ansette feil person, spesielt med det stillingsvernet vi har i Norge. 

Lenke til kommentar

Svarer du ikke ordentlig på spørsmålene så risikerer du å ikke få jobben. Du kan lyve, men det er en risiko at de spør arbeidsgiver samme spørsmål.

Det er også mulig å skjule facebook profilen, men de færreste gjør det. 

"Jeg jobbet for / jeg var ansatt hos..." vil som regel oppfattes som et ordentlig svar på det spørsmålet, så sant du hadde arbeid det året. Jeg anbefaler ikke å lyve.

Lenke til kommentar

"Jeg jobbet for / jeg var ansatt hos..." vil som regel oppfattes som et ordentlig svar på det spørsmålet, så sant du hadde arbeid det året. Jeg anbefaler ikke å lyve.

Hva gjør du hvis arbeidsgiver vil ha en forklaring på hva du oppnådde i stillingen. Hvis du skjuler at du har fått barn og var på permisjon, så vil det det se ut som du har oppnådd svært lite.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...