Gå til innhold

Dette fibertauet holdt 1909 tonn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis de kan produsére ett slikt tau som holder lenger og løfter mer, i stedet for 20 vanlige som ryker oftere, så er vel det bedre for miljøet? Tidsmessig også, bedre å løfte 1900 tonn én gang enn å bruke 1 dag på å løfte 200 tonn 10 ganger.

Lenke til kommentar

Har ikke peiling på dybden, eller hvordan man fortøyer slike ting det skal brukes på, men jeg går ut fra at det er mye grunnere en 2000 meter. Enkel regel er at man skal bruke 3 ganger dybden. Det brukes ganske mye tau (plast) til oppdrett allerede. 

Lenke til kommentar

På 2000 meters dyp er vi oppe i 200 bars trykk, Trykket er nesten proposjonalt med dybden. Trykket og saltvannet ville bekymret meg mer.

Tviler på at selv relativt høyt trykk har noe særlig innvirkning på kompakte nylontråder. Dykkertanker i komposittmateriale med sveisesømmer tåler jo fint arbeidstrykk på 300+ bar. Nylon er jo svært motstandsdyktig mot korrodering i forhold til stål o.l.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det gikk på 1909. Da blir det vel sertifisert til ca. 4-600 jfr andre redskaper.

Høyt trykk gir det vel akkurat dette "tauet" bare bedre egenskaper, men ikke faen om jeg bruker en sling som ryker på 2T/7 min, om jeg skal løfte eller strekke 1T, også i null vinkel.

Bør vel merkes med noe slikt som "sponset annonse for DNV GL", denne "artikkelen".

Det var en gang i tiden at DNV var en hedersbetegnelse.

Noen år siden nå, men de holder da stadig kuken.

At det nok er bedre på mange måter enn kjetting, det skal jeg være enig i.

Men dette ble mye ronking.

Forankringsfeilene er oftest på forankringene, ikke på toet. Derav navnet.

Lenke til kommentar

Det gikk på 1909. Da blir det vel sertifisert til ca. 4-600 jfr andre redskaper.

Høyt trykk gir det vel akkurat dette "tauet" bare bedre egenskaper, men ikke faen om jeg bruker en sling som ryker på 2T/7 min, om jeg skal løfte eller strekke 1T, også i null vinkel.

Bør vel merkes med noe slikt som "sponset annonse for DNV GL", denne "artikkelen".

Det var en gang i tiden at DNV var en hedersbetegnelse.

Noen år siden nå, men de holder da stadig kuken.

At det nok er bedre på mange måter enn kjetting, det skal jeg være enig i.

Men dette ble mye ronking.

Forankringsfeilene er oftest på forankringene, ikke på toet. Derav navnet.

Kuk og ronking...

Hvis dette er standarden du holder når du uttaler deg, er det vanskelig å tro at du har noe som helst bakgrunn for å kunne uttale deg om dette i det hele tatt.

Men hvis du bare uttaler deg på denne måten for å være kul, beklager jeg. Da er du jo bare en redneck, og kan ingenting for det :)

Endret av IceBlitz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kuk og ronking...

Hvis dette er standarden du holder når du uttaler deg, er det vanskelig å tro at du har noe som helst bakgrunn for å kunne uttale deg om dette i det hele tatt.

Men hvis du bare uttaler deg på denne måten for å være kul, beklager jeg. Da er du jo bare en redneck, og kan ingenting for det :)

Vel, kjenner en som sier "puler" i omtrent alle sammenhenger, personen har flere doktorgrader nok med penger og en relativ oppegående familie, så du skal ikke skue hunden på hårene :)

Lenke til kommentar

På noen meters dyp vil ikke UV-stråler ha noen effekt.

Skal du lagre tauverket mørkt da inntil du tar det i bruk, altså vil det skje i praksis? Hvor tror du tauet befinner seg mesteparten av tiden, på lageret eller til heising, trekk? Så kommer det jo an på hvor god lagerkapasitet er, og om det er mer praktisk å ha de liggende i en haug lett tilgjengelig "på en palle" på asfalten eller på dekk.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Herregud her var det ymse...

Lagring av tau og fare for UV-stråler!?

Løfte 10 ganger 200 tonn istedenfor 1 gang 1900 tonn!?

Greit nok at TU taper seg, men dette kokeriet av et kommentarfelt har sett bedre dager.

Lenke til kommentar

Herregud her var det ymse...

Lagring av tau og fare for UV-stråler!?

Løfte 10 ganger 200 tonn istedenfor 1 gang 1900 tonn!?

Greit nok at TU taper seg, men dette kokeriet av et kommentarfelt har sett bedre dager.

Og du traff bunnen av bøtta ^^ Skal det ikke være mulig å kontemplere og eksperimentere med teorier for å få frem poeng? Skal alt være 100% firkanta hele tida? Ser ikke du komme meg noe særlig bedre innspill her.

Vel, kjenner en som sier "puler" i omtrent alle sammenhenger, personen har flere doktorgrader nok med penger og en relativ oppegående familie, så du skal ikke skue hunden på hårene :)

Det er trist at noen som skal være et forbilde for mange skal ha så labre og barnslige verbale verdier.

Lenke til kommentar

Skal du lagre tauverket mørkt da inntil du tar det i bruk, altså vil det skje i praksis? Hvor tror du tauet befinner seg mesteparten av tiden, på lageret eller til heising, trekk? Så kommer det jo an på hvor god lagerkapasitet er, og om det er mer praktisk å ha de liggende i en haug lett tilgjengelig "på en palle" på asfalten eller på dekk.

Normalt blir UV-ømfintlig tau foliert med UV-resistent folie beregnet for lagring.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...