steinrawr Skrevet 17. juli 2018 Del Skrevet 17. juli 2018 Hei. 1. juni 2017 kjøpte jeg en seilbåt. Seilbåten ble overlevert en uke senere, og inkludert i kjøpesummen var forøvrig også båtplass ut sommersesongen 2017 i selgers marina... Men selger sa opp plassen sin samme dag uten å varsle meg, og jeg sto altså med båt uten båtplass, og fikk merkostnader på ca 20.000,- som følge av dette. Da båten ble overlevert manglet det utstyr på båten som den ble solgt med: biministativ og gummibåt. Gummibåten påsto selger at var stjålet. Jeg hadde en kompis som var med på overtakelsen, og kan bekrefte at dette manglet. Biministativet visste jeg ikke at manglet (trodde det var samme stativ som til cockpit-teltet), men etterlyste det av selger som sendte en vag beskrivelse av hvor i marinaen det sto. 4-5 uker senere seilte jeg ut til marinaen (7 timer én vei) og begynte å lete etter stativet, mens jeg forsøkte å nå selgeren, som ikke svarte. Jeg dro uten å finne det. Jeg varslet selger om at han måtte få det fraktet til meg, men kom frem til at jeg kanskje skulle passere marinaen senere, så vi kunne evt. finne det da. Det ble ikke noen tur senere den sommeren og stativet er for stort til å få med i en vanlig bil, jeg må i så fall leie en bil med henger eller en mellomstor varebil. Jeg skal passere marinaen nå om kort tid, men jeg har veldig lite tid til å lete opp stativet, og selger nekter å gjøre noe form for avtale om å finne det. Jeg har påpekt hvor fleksibel jeg har vært, og at han helt fint kan ta seg bryet med å sluttføre salget når han ellers har vært svært uprofesjonell og bare ber meg løse det selv. Selger fremstår som privat, men båten var eid av foretaket hans. Selger oppfører seg utrolig dårlig og er umulig å nå tak i; det begynner å bli svært patetisk. Har jeg noen rettigheter her? Hvordan går jeg evt. frem? Bør jeg bare lete etter stativet og legge saken død, eller kan jeg gå videre med noe av dette nå, et år senere? Jeg kan dokumentere utstyret og båtplassen med finn-annonsen og kontrakten. Som topp på kransekaka er jo selvfølgelig også båten kjørt på grunn av tidligere eier, hadde en oljelekkasje han må ha kjent til (motorrommet var rengjort da jeg så på båten, men det lakk olje allerede etter første tur med den) og ellers er den svært dårlig vedlikeholdt, men jeg fikk den til en fornuftig pris. Selger sa aldri noe om dette. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 17. juli 2018 Del Skrevet 17. juli 2018 Men hvorfor har det nå gått 1 år og halvannen måned før du følger opp saken igjen? Og var dette et kjøp fra forhandler eller mellom private? Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 17. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2018 Men hvorfor har det nå gått 1 år og halvannen måned før du følger opp saken igjen? Og var dette et kjøp fra forhandler eller mellom private? Fordi det i vinter har vært helt uaktuelt å få tak i stativet. Jeg har prøvd å få selger til å ordne det for meg siden april... Nå sendte han meg i det minste en leselig forklaring av hvor jeg kan finne det, men jeg frykter for at det ikke står der lengre, da må jeg uansett gå til sak mot ham, og kan likegodt ta opp tapet han påførte meg i forbindelse med andre mangler også... Selger er et AS (med kun én person). Båten var eid av bedriften og solgt med bedriften som selger i kontrakten. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 20. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2018 Det viser seg forøvrig at biministativet er fjernet av ansatte på slippen det sto på. Selger nekter å foreta seg noe som helst, bruker bare skremsel-/hersketeknikker, og ber meg kun reise en juridisk sak mot ham og avslutte all annen kontakt.. Hvordan går jeg frem? Jeg mener selv jeg har en temmelig god sak på manglene jeg har beskreve, og har vitner og skriftlig informasjon som underbygger mitt standpunkt. Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 21. juli 2018 Del Skrevet 21. juli 2018 Da er det vel på tide å ta saken videre til forbrukerrådet. Jeg vil tro det naturlige her er å kreve stativet levert til deg innen en måned, alternativt økonomisk erstatning som samsvarer med å kjøpe nytt. Du burde også reklamert mtp båtplasser og evt gummibåt, men det er sannsynligvis for sent nå.. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. juli 2018 Del Skrevet 22. juli 2018 Salg av seilbåt reguleres av kjøpsloven når selger ikke opptrer i næringsvirksomhet og kjøper ikke er forbruker. Salg av båtplass reguleres som regel ikke av kjøpsloven (dette er vanligvis organisert på annen måte enn salg av en "ting"). De samme reglene vil likevel som oftest gjelde, men med annet rettslig grunnlag. For tilbehør til båten (biministativ og gummibåt) gjelder kjøpsloven. For overdragelse av båtplass gjelder alminnelige obligasjonsrettslige prinsipper. Merk at for begge deler er det avtaler dere har inngått - skriftlig som muntlig - som går foran alt som skrives her. Hvis selger ikke klarer å levere avtalt vare/tjeneste/ytelse er det i utgangspunktet selgers problem. Har selger avtalt å selge båt m/biministativ og gummibåt og båtplass ut sesongen, så er det et avtalebrudd av selger å ikke levere dette. Det følger av kjøpsloven § 43 at hvis man delvis feiler å levere så gjelder lovens regler tilsvarende, men hvis selger mener seg ferdig med saken til tross for bare delvis levering skal reglene om mangler gjelde. - Biministativ Båten skulle såvidt jeg kan se hentes av deg. Selgers plikt følger da av kjøpsloven § 6 - tingene skal holdes klar for henting på det stedet tingen befant seg ved kjøpet. "Klar for henting" betyr at den må være tilgjengelig for kjøper. Det er ikke kjøpers ansvar å lete blant selgers øvrige gjenstander. Her er vi, forutsatt at dere ikke har avtalt noe annet, i en forsinkelsessituasjon. Kjøpsloven bruker "forsinkelse" både om for sen levering og total ikke-levering. Her snakker vi om at tingen ikke er levert - den er ikke blitt holdt klar for henting. Selger anser seg ikke ferdig med saken, og da er det ikke ennå en mangel. Ved "delforsinkelse" har man tre beføyelser - krav om oppfyllelse etter kjøpsloven § 23, krav om heving etter kjøpsloven § 25, og krav om erstatning etter kjøpsloven § 27. Den siste brukes oftest i kombinasjon med en av de to første. I ditt tilfelle ville jeg krevd oppfyllelse ved at gjenstanden stilles klar for henting på angitt dato, og varslet at du vil heve kjøpet og kreve erstatning for kostnadene ved å anskaffe separat biministativ hvis dette ikke skjer. Det gjelder ikke reklamasjonsfrist ved forsinket levering, men du kan ikke vente "urimelig lenge" med å fremme krav om at kjøpet oppfylles, jf. § 23 tredje ledd, og du må reklamere innen rimelig tid hvis tingen blir levert og du likevel vil heve. - Gummibåt At gummibåten er stjålet er ikke kjøpers problem - selger har risikoen for alt tilbehør frem til risikoen går over på kjøper, jf. kjøpsloven § 21. Dette er ikke en forsinkelse selv om det er en ikke-levering, for selger anser båten som ferdig levert uten gummibåt. Da er det reglene om mangler som gjelder, jf. kjøpsloven § 43. Mangler må man reklamere på, jf. kjøpsloven § 32, og det må gjøres innen rimelig tid etter at du burde ha oppdaget den og senest innen to år. Du kan alltid reklamere hvis selger har opptrådt grovt uaktsomt eller i strid med redelighet og god tro, jf. kjøpsloven § 33. Med mindre du har noen holdepunkter for at selger har vært uærlig er nok fristen utløpt for denne båten. - Båtplass Dersom selger har solgt båtplass og så sagt den opp er det en forsettlig skadeforvoldelse. For slike løper ingen reklamasjonsfrister, kun foreldelsesfristen på tre år fra misligholdet. Prisavslag pluss erstatning for merkostnadene dine. - Øvrige mangler Se gummibåt, men her kan det også være spørsmål ved om det er en mangel etter loven eller ikke, dette vil variere ut fra hva som er avtalt mellom dere. Hvis du er medlem i KNBF har de en medlemsfordel med gratis juridisk førstehjelp. Advokat Tangedal er en av kongerikets dyktigste båtjurister. 1 Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 30. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2018 Takk for utfyllende svar, Krikkert! Jeg har allerede krevd manglene levert innen en frist, og har varslet at jeg krever erstatning, begge deler hvor hans svarfrist er ute, så jeg er vel egentlig klar til å ta neste steg her nå, men jeg er usikker på hvor mitt neste steg går. Er det til forbrukerombudet? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 31. juli 2018 Del Skrevet 31. juli 2018 Forbrukerrådet for mekling (og så ev. Forbrukerklageutvalget for tvangsavgjørelse) eller forliksrådet. Sjekk om forsikringene dine inneholder rettshjelpsdekning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå