AnonymDiskusjon Skrevet 16. juli 2018 Del Skrevet 16. juli 2018 Hei. Eier en leilighet som er delt i 2 hvor den ene delen leies ut - så jeg er utleier. Fant to karer som virket greie og referansen deres sa de ikke hadde vært til noe bry så gikk med de. Så nå, 2 år etter ca. så skulle jeg bestille post oppbevaring mens jeg og damen dro på ferie. Fikk da beskjed om at jeg måtte velge hvem det gjaldt og da poppet det opp 6 navn totalt - gikk plutselig opp for meg hvorfor det hang noen ekstra navnelapper på postkassen også. Så de har tydeligvis oppgitt min adresse, som er samme som utleiedelen, som bosted slik jeg forstår det? Fant nettopp ut av det så tenkte å høre med de når jeg kom tilbake fra ferie i slutten av månden her. Prøvde å søke litt på nettet, men må ærlig innrømme at jeg er elending når det kommer til å navigere i lovtekster. Noen som vet hva mitt ansvar er her? Hvorfor vil noen ønske å gjøre dette? Hva er mine krav? Noe jeg bør tenke på når jeg tar det opp med de? Anonymous poster hash: 714f5...b2a Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 17. juli 2018 Del Skrevet 17. juli 2018 Det kan være fleire grunnar til kvifor enkelte har sin postadresse registrert på ein anna plass ein ein sjølv bur. For ein person som ofte byttar bustad (som f.eks. ein student) så kan det være ein stor fordel å sleppe å heile tida bytte postadresse til ein ny midlertidig bustad. Dette aukar sannsynlegheita for at viktig post forsvinner i systemet. Då kan det være greit at posten går til ein kompis eller ein slektning med meir stabile buforhold som kan ta imot posten og gi beskjed når vedkommande har fått post. 1 Lenke til kommentar
MKap Skrevet 17. juli 2018 Del Skrevet 17. juli 2018 Dersom leigetakarane har tatt inn kvar sin sambuar står dei ganske fritt til det. Har dei latt andre enn sambuar eller nær familie flytta inn, skulle dei ha gitt deg som utleigar varsel, men det skal mykje til før du kan nekta. Jf. Husleigelova §7-1: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17/KAPITTEL_7#%C2%A77-2 Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 17. juli 2018 Del Skrevet 17. juli 2018 Hvis de har registrert postadressen der, men ikke bor der høres det ut som om det er noen studenter som vil svindle til seg et borteboerstipend. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 17. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2018 Vel, tviler på at det er ektefeller eller samboere ettersom det er 4 mannsnavn og de er alle utlendinger av det slaget som syns slikt er fy-fy -- men aldri si aldri. Mer opptatt av at de ikke gjør noe ulovelig som jeg må ta deler av ansvar for. At jeg f.eks får delviskyld pga. jeg ikke har kontroll på hvem som bor der etc. Også kjipt hvis de er 4 stk. som "sliter på leiligheten" og bare betaler for 2. Sier ikke at prisen skal dobbles, men at man sier fra og går med på å betale et par hundre ekstra er vel ren folkeskikk. Tar for så vidt også under snitt pris i forhold til resten i område. Syns også det er noe rart at man da kan leie seg en leilighet, deretter kan hvem som helst av de jeg kjenner sette dette som bostedsadresse så tar jeg bare inn posten for de?.. Anonymous poster hash: 714f5...b2a Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 17. juli 2018 Del Skrevet 17. juli 2018 Kommer det ukjent post i din postkasse og det ikke er noen andre med det navnet på din adresse, så krysser du bare over navnet og skriver retur på konvullten, for så å putte den i rød postkasse Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 17. juli 2018 Del Skrevet 17. juli 2018 Hva med å snakke med leieboer? Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 17. juli 2018 Del Skrevet 17. juli 2018 (endret) Hva med å snakke med leieboer?Hva med å lese posten du svarer på litt bedre ? TS skrev jo at han planlegger å snakke med dem når han kommer tilbake fra ferien. Det er ganske naturlig å ville vite hva lover og regler sier før han tar den praten. Endret 17. juli 2018 av theNiceOne 4 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 17. juli 2018 Del Skrevet 17. juli 2018 En har fortsatt lov å ta opp flere i husstanden uten samtykke eller gi beskjed til utleier, med mindre det går ut over brannsikkerhet. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 18. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2018 En har fortsatt lov å ta opp flere i husstanden uten samtykke eller gi beskjed til utleier, med mindre det går ut over brannsikkerhet. ".. er vel ren folkeskikk." Forskjell på hva som er lov og hvordan man bør oppføre seg. Men som nevnt over; føler bare at det er litt dårlig folkeskikk å ikke nevne det med et eneste ord. Og alltid greit å vite hvilke lover og regler som gjelder før man snakker med folk. Generelt sett; leietagere i Norge er uansett så godt beskyttet av loven at det er latterlig. Endte opp med 2 månder uten leieinntekt i fjor pga. ren idioti, rare regler og det at jeg faktisk stolte på at folk holder munntligeavtaler - og jo, 20 tusen svirer når jeg må finne det fra andre steder og vi er 2 personer på 1 inntekt. Anonymous poster hash: 714f5...b2a Lenke til kommentar
xaco Skrevet 18. juli 2018 Del Skrevet 18. juli 2018 (endret) Også kjipt hvis de er 4 stk. som "sliter på leiligheten" og bare betaler for 2. Sier ikke at prisen skal dobbles, men at man sier fra og går med på å betale et par hundre ekstra er vel ren folkeskikk. Anonymous poster hash: 714f5...b2a La oss si at jeg leier en leilighet sammen med kjæresten min og det blir slutt og hun flytter ut. Skal jeg da gå til deg å be deg kutte leia med et par hundrelapper? Hadde du gått med på den? Det er jo ren folkeskikk ifølge deg. Endret 18. juli 2018 av xaco 3 Lenke til kommentar
Visum Skrevet 18. juli 2018 Del Skrevet 18. juli 2018 Hvis de har registrert postadressen der, men ikke bor der høres det ut som om det er noen studenter som vil svindle til seg et borteboerstipend. Det hjelper ikke, hvis de ikke har leiekontrakt. Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 18. juli 2018 Del Skrevet 18. juli 2018 Det hjelper ikke, hvis de ikke har leiekontrakt. Du trengte aldri å vise det før, men mulig det har blitt endret. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 18. juli 2018 Del Skrevet 18. juli 2018 ".. er vel ren folkeskikk." Forskjell på hva som er lov og hvordan man bør oppføre seg. Men som nevnt over; føler bare at det er litt dårlig folkeskikk å ikke nevne det med et eneste ord. Og alltid greit å vite hvilke lover og regler som gjelder før man snakker med folk. Generelt sett; leietagere i Norge er uansett så godt beskyttet av loven at det er latterlig. Endte opp med 2 månder uten leieinntekt i fjor pga. ren idioti, rare regler og det at jeg faktisk stolte på at folk holder munntligeavtaler - og jo, 20 tusen svirer når jeg må finne det fra andre steder og vi er 2 personer på 1 inntekt. Anonymous poster hash: 714f5...b2a Det er jo det dummeste jeg har hørt. Når du leier en bil med 5 seter, blir du da spurt hvor mange av disse setene du skal benytte? Betaler 100kr ekstra per dag per passasjer? Nei. Når du, eller jeg forsåvidt, leier en leilighet, så betaler jeg for at jeg skal disponere hele leiligheten. Utleier har da sagt fra seg rettighetene sine og har ikke direkte lovlig tilgang lenger, da han har leid den bort. Om jeg så velger å ta inn samboer, og så videre, har ikke utleier noe med. Utleier har ingenting med hva jeg gjør i "min" leilighet å gjøre lenger, for jeg betaler for å disponere denne. Utleier har da "gitt fra seg" leiligheten sin i henhold til leiekontrakt og loven. Og "folkeskikk"? Hva mener du? Skal jeg være bestevenn med utleier? Skal jeg oppdater han når jeg skal på ferie, hvem som kommer på besøk? Skal jeg si ifra når jeg tror jeg står opp og legger meg også eller? Jeg betaler jo for å disponere en leilighet. Om jeg da skal oppdatere utleier på alt, burde husleia bli halvert - for da disponerer jeg jo tydeligvis ikke leiligheten fritt lenger. 3 Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 18. juli 2018 Del Skrevet 18. juli 2018 Når du, eller jeg forsåvidt, leier en leilighet, så betaler jeg for at jeg skal disponere hele leiligheten. Utleier har da sagt fra seg rettighetene sine og har ikke direkte lovlig tilgang lenger, da han har leid den bort. Om jeg så velger å ta inn samboer, og så videre, har ikke utleier noe med. Utleier har ingenting med hva jeg gjør i "min" leilighet å gjøre lenger, for jeg betaler for å disponere denne. Utleier har da "gitt fra seg" leiligheten sin i henhold til leiekontrakt og loven. Foreslår du leser deg opp på jussen før du kommer med faktafeil på jussforumet. Samboer er lov, men du trekker strikken langt utover det som er tillatt. Generelt sett bør du ikke referere til loven om du ikke vet hva som står der. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 18. juli 2018 Del Skrevet 18. juli 2018 (endret) Foreslår du leser deg opp på jussen før du kommer med faktafeil på jussforumet. Samboer er lov, men du trekker strikken langt utover det som er tillatt. Generelt sett bør du ikke referere til loven om du ikke vet hva som står der. Beklager, jeg tok bittelitt feil. Man kan dog forsatt ta opp hvem som helst i husstanden sin, hvis du har lest loven så finner du ut at nær familie kan en ta opp i hustanden UTEN tillatelse eller å informere utleier, utleier kan ikke øke husleie eller nekte dette. Dersom en skal ta opp andre, som ikke er nær familie, for eksempel en kompis, så må en få godkjenning fra utleier. Utleier kan dog ikke si nei til dette med mindre han har veldig, veldig god grunn, noe han absolutt ikke kommer videre med, med mindre han leier ut en leilighet på 10 kvadratmeter som absolutt ikke har plass til flere. Iht. husleieloven §7-1... "Opptak av andre personer i husstanden enn de som fremgår av husleieloven § 7-1, krever utleiers godkjenning. Dette er for eksempel søsken eller venner av leietaker. Utleier har imidlertid kun adgang til å nekte opptak i husstanden i de tilfeller hvor det foreligger en saklig grunn eller at husrommet blir klart overbefolket. "Saklig grunn" forstås som et krav om at utleiers nektelse av godkjenning bare kan bygge på husstandsmedlemmets kvalifikasjoner som beboer, slik som evne og vilje til å følge husordensregler. Hvorvidt boligen klart er overbefolket, beror på en konkret helhetsvurdering hvor det legges vekt på boligens størrelse, om det er barn eller voksne, helsemessige vurderinger, mm. Det skal ikke legges til grunn en streng norm, og det må være klart at boligen er overbefolket." Kilde https://www.eiendomsadvokater.no/lover/husleieloven-opptak-i-husstand-og-fremleie/ Endret 18. juli 2018 av Darkbill Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå