seapipte Skrevet 16. juli 2018 Del Skrevet 16. juli 2018 Heisann! Jeg liker å drive med grafiskdesign på fritiden og tenkte jeg kunne prøve meg på å lage russelogoer for å tjene litt penger på siden. Jeg har et spm om rettigheter:Jeg pleier ofte å bruke fonter fra dafont.com til eget bruk. Jeg ser at man kan betale for å bruke fontene på siden, men dette blir veldig dyrt. Går det an å ta de i bruk og "endre" litt på de, enten med farge eller andre mønster, for å gjøre det om til "ditt"? Legg gjerne ved en link hvor jeg kan lese mer om dette Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 16. juli 2018 Del Skrevet 16. juli 2018 (endret) Kjenner ikke inngående til det, men somregel må man betale for å bruke noe til "commercial use" (dvs tjene penger på deres arbeid). Det står ofte på de aktuelle produktene. Noenganger tilbys det en lavere oppløsning av modellene gratis, men man må betale for de "skikkelige". I tillegg spiller det inn litt professjonell høflighet hvor de opprinnelige skaperne skal krediteres. Hvis du vil freelance som grafisk designer så er det et svært dårlig utgangspunkt å rippe andre sitt arbeid for så å gjøre mer eller mindre "bagatellmessige" tekniske endringer for å få arbeidet til å fremstå som ditt. Når man tjener penger på slikt så må man også være forberedt på at den originale skaperen kan kreve erstatning i ettertid om det oppdages at du uten tillatelse har brukt ens arbeid som ditt eget. Jeg hadde nylig et design prosjekt hvor jeg lurte på om jeg kunne bruke emballasje fra et ekte produkt i en rendering oppgave. Jeg syntes reglene rundt intellektuelle rettigheter var litt vanskelig å tyde så jeg sendte mail til rettighetshaver. Svaret var nei. Du kan allikevel finne mange ressurser som er gratis for kommersielt bruk om du søker etter det. Når det gjelder fonts så regner jeg med at det er så stort utvalg at du alltid vil finne noe som passer. Endret 16. juli 2018 av Invader Zim Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå