Gå til innhold

Ferie første året som ansatt

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg begynte i ny jobb i september 2017 med fastlønn. Jeg har fem uker ferie i kontrakt. I juni fikk jeg utbetalt feriepenger for 4/12 mnd. Kan jeg fortsatt ta fem uker fri eller kan jeg ikke ta ut så mye?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk ikke utbetalt fastlønn i juni. Jeg fikk derimot utbetalt årslønn*0,12*4/12 som feriepenger i juni. I juli fikk jeg utbetalt full fastlønn. Mener du da at jeg ikke skal få utbetalt lønn i august..?

Eller når trekkes ferien? Gi meg gjerne eksempler i tall

Endret av Madix
Lenke til kommentar

Jeg fikk ikke utbetalt fastlønn i juni. Jeg fikk derimot utbetalt årslønn*0,12*4/12 som feriepenger i juni. I juli fikk jeg utbetalt full fastlønn. Mener du da at jeg ikke skal få utbetalt lønn i august..?

Eller når trekkes ferien? Gi meg gjerne eksempler i tall

Nei, du har allerede betalt for ferien din.

Lenke til kommentar

Takk!

En kompis har seks uker ferie (nyutdannet... revisor), blir det samme for han også da? Utbetalt 4/12 mnd feriepenger uten annen utbetalt lønn i juni, og så kan han ta seks uker ferie og samtidig få full lønn i juli, august, september osv?

Lenke til kommentar

Takk!

En kompis har seks uker ferie (nyutdannet... revisor), blir det samme for han også da? Utbetalt 4/12 mnd feriepenger uten annen utbetalt lønn i juni, og så kan han ta seks uker ferie og samtidig få full lønn i juli, august, september osv?

Med slike spesial avtaler bør en lese avtalen sin. En revisor bør ikke ha noe problem med dette... Feriepenger er 12% av brutto lønn sist år.

Lenke til kommentar

Takk!

Dersom han er trukket for seks uker så kan han det. Det skal framgå av lønnsslippen for juni (hvis det var da han fikk feriepenger). Jeg gjetter på at han er trukkket for 6 uker, men det må han jo sjekke opp.

Det er også mulig at han har betalt ferie den 6. ferieuken. Han bør sjekke opp med sin arbeidsgiver hvilke avtaler de har rundt dette.

Lenke til kommentar

Feriepenger er 12% av brutto lønn sist år.

Her var det mye rart ;-)

Feriepengene er ikke nødvendigvis 12% av lønn siste år. Hvilken prosentsats som brukes er avhengig av avtalen som ligger til grunn. Den kan bla være 10,2 12,0 12,5 eller 14,3 - sikkert andre satser også. (Kilde https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ferie/feriepenger/)

Når man har 6 ferieuker må man sjekke hvilke avtaler man har og hvordan dette er avtalt. 6 ferieuker er ganske utenfor normalen, så her kan det sikker variere en del.

Lenke til kommentar

Her var det mye rart ;-)

Feriepengene er ikke nødvendigvis 12% av lønn siste år. Hvilken prosentsats som brukes er avhengig av avtalen som ligger til grunn. Den kan bla være 10,2 12,0 12,5 eller 14,3 - sikkert andre satser også. (Kilde https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ferie/feriepenger/)

Når man har 6 ferieuker må man sjekke hvilke avtaler man har og hvordan dette er avtalt. 6 ferieuker er ganske utenfor normalen, så her kan det sikker variere en del.

Det er helt sant:) poenget var egentlig at det ikke er noe del av årslønn, det er en prosent del av inntekt året før og ikke bare fastlønnen. Men viktig poeng at det ikke alltid er 12%!

Sannsynligvis har en 5 uker som normalt med 12% + en lønnet uke. Men som sagt, les avtalen:)

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Takk!

Grunnen til at du har har fått utbetalt 4/12 er fordi du starta 1 september i fjor.

Det betyr at du i fjor opparbeida deg feriepengar i fire månedar (september, oktober, november og desember) og at det er dette du har fått utbetalt som feriepengar i år. Med andre ord så manglar du 8 månedar for å få fult feriepengergrunnlag og har derfor berre fått utbetalt 1/3 av det som neste år blir feriepengane dine.

Du har rett til å ta ut heile ferien din uansett, men då vil du få eit inntektstap for den 2/3 av ferien som du ikkje har blitt trekt i feriepengar for.

I all enkeltheilt så fungerer ferielønna slik at for kvar måned du får lønn så vil arbeidsgiver sette til sides eit lite beløp til feriepengar. På mange måtar kan du derfor seie at feriepengane er pengar som du har spart opp gjennom året som du får utbetalt i juni.

Når det gjeld kompisen din så spørs det på hans arbeidsavtale. Dersom eg skal gjette så har 5 vekers vanleg ferie etter ferielova (der lønna du får er det du har betalt ekstra kvar måned ellers i året) og i tillegg ei ekstra ferieveke som arbeidsgiver betalar for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...