Gå til innhold

Malte opp «sykkelbokser» i veikryss over hele landet. Ga ingen merkbar reduksjon av ulykker


Anbefalte innlegg

På disse gangveiene du nevner (for det er det de i praksis dessverre er), skal syklister oppføre seg som om de er på fortau. Det inkluderer å passere fotgjengere i tilnærmet gangfart. I tillegg oppfører både voksne, barn og hunder seg som om de var i en park og ikke på en vei, og det er derfor ikke mulig å bruke sykkel som transportmiddel på gangveier. Unntaket er enkelte landeveisstrekker der det i praksis ikke finnes fotgjengere. I tillegg kommer dessverre vikepliktproblemet, som gjør at syklister har vikeplikt for alle kryssende veier, selv om de sykler på en gangvei langs en forkjørsvei. Noe slikt hadde aldri fungert for bilister, og det fungerer selvfølgelig ikke for syklister heller. Den prosentvise forsinkelsen en syklist skaper på en vei er mange ganger mindre enn den syklisten opplever på gangveien. Alle andre land som bygger for sykkel har for lengst skjønt at fotgjengere og andre trafikanter (som syklister) ikke har noe i samme felt eller trasé å gjøre.

 

Vet du hva, det der er en """forklaring""" som gjør meg p... forbanna!

 

Det er "bilistenes skyld" at det er farlig å sykle på hovedveien, og det er "fotgjengernes skyld" at det er farlig å sykle på gang/sykkelsti. Beklager, men ditt svar forklarer hele problemet. DIN HOLDNING! Når er det syklistens ansvar å vise hensyn???

 

Gir ned egoet ett par tre hakk når du befinner deg i sameksistens med andre eller skift fra egometer-sykkel til ergometer-sykkel.

 

 

Dette var dagens!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 Hva skal være betalingspliktige sykler? Trehjulsykkelen til ungene? Terrengsykler? Sparkesykler? Ergometersykler? osv. Finn en robust definisjon som setter krystallklare og rettferdige grenser så skal du få en femtilapp av meg. ;)

Alle som sykler i veien, hvor det finnes alternativer

Betaler du ikke avgiften så¨må du bruke gang og sykkelveien 

Lenke til kommentar

En liten digresjon: Veier med fast og fint underlag kom først etter at syklistene kjempet for å få dette. "Gjøkungen" bilen prøver nå å skvise vekk syklistene.

https://www.vox.com/2015/3/19/8253035/roads-cyclists-cars-history

 

Byplanleggerne og politikerne jobber for å redusere biltrafikken og øke antall syklister.

Kanskje mange nok bilister klarer å kjempe mot dette slik at denne politikken blir endret, men motstand mot sykling kan også medføre at bilister vil bli påført ytterligere restriksjoner for å tvinge folk fra bil til sykkel.

 

Både biler, sykler og busser vil måtte brukes på veiene våre i all overskuelig fremtid. Drivstoffet vil sannsynligvis endres, og vi vet ikke hvor raskt autonome kjøretøy vil innføres.

 

Jeg håper det blir slutt på at førerkort for bil anses som en menneskerett, og at det innføres regelmessige kontroller av trafikkteori på samme måte som vi har periodiske kjøretøyskontroller.

Jeg håper at politiet i fremtiden får ressurser og tid til å bøtelegge syklister på samme måte som bilister, og at vi får oppdaterte trafikkregler som gir både biler og sykler et sikrere og mer effektivt trafikkbilde.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Alle som sykler i veien, hvor det finnes alternativer

Betaler du ikke avgiften så¨må du bruke gang og sykkelveien 

 

Hvordan definerer du "alternativ"?

 

Forøvrig, jeg har nevnt dette tidligere også i andre tråder, men:

 

Sykkelveier er billigere enn bilveier å bygge.

 

Sykler påfører betydelig mindre slitasje på veibanen.

 

Sykler produserer ingen eller minimalt med luftforurensing og  CO2-utslipp.

 

Ved kollisjon er effekten av en sykkel betydelig mindre enn en bil på grunn av vekta og lavere hastighet.

 

Sykler trenger betydelig mindre parkeringsplasser.

 

I tillegg gir sykling sårt tiltrengt trening for store deler av befolkningen. 

 

Tar en med alt dette ser en hvorfor en bør støtte mer sykling og mindre bilkjøring. Begynner du å legge inn avgift på sykkel blir det bare til at færre bruker sykkel som et enkelt alternativ. 

Lenke til kommentar

Vet du hva, det der er en """forklaring""" som gjør meg p... forbanna!

 

Det er "bilistenes skyld" at det er farlig å sykle på hovedveien, og det er "fotgjengernes skyld" at det er farlig å sykle på gang/sykkelsti. Beklager, men ditt svar forklarer hele problemet. DIN HOLDNING! Når er det syklistens ansvar å vise hensyn???

 

Gir ned egoet ett par tre hakk når du befinner deg i sameksistens med andre eller skift fra egometer-sykkel til ergometer-sykkel.

 

 

Dette var dagens!

Jaha, si ifra når du har tatt medisinen din og har kommet på noe du ønsker å bidra til diskusjonen med. Angående når syklisten skal ta ansvar, så skrev jeg jo nettopp at det er syklistens ansvar å vise hensyn på gang- og sykkelvei, og hvis du hadde vært i stand til å lese og forstå innlegget du svarer på, hadde du fått med deg at det er nettopp det som er grunnen (sammen med de håpløse vikepliktsreglene) til at gangvei ikke egner seg for sykkel.

 

Jeg har forøvrig ikke sagt at det er bilistens skyld at veien er farlig, men det er det jo selvfølgelig. Ingen syklister skader eller dreper bilister, det er dessverre en del bilister som skader og dreper syklister. Det kommer sløve bilister til å fortsette med, og jo dårligere man tilrettelegger med egne sykkeltraseer (som i alle andre land i verden som vil satse på sykkel satser på), desto flere vil dø.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig det, men forsinkelsen blir flyttet fra syklisten til bilister også. Altså forsinker man noen andre (gjerne mange andre) i stedet for å selv bli forsinket. Skal man forsinke noen, bør det jo først og fremst være seg selv og ikke alle andre..

Alternativet er å sykle på veien eller ikke sykle, fordi andre realistiske alternativer til sykkelen som transportmiddel faktisk ikke finnes. Nå har nå engang syklistene like stor rett på veien som bilen, og det er et uttalt ønske at flere skal sykle - da blir det flere syklister i veien, inntil man gir dem en egen fil eller egen trasé.

Lenke til kommentar

Alternativet er å sykle på veien eller ikke sykle

Jeg har nå holdt meg mest mulig unna bilvei og klart meg fint med det i de 20 årene jeg har syklet rundt i forskjellige deler av Trondheim. Ok, så kommer jeg ikke fullt så fort frem som spandexfantomene, men det går nå fort nok for meg.

 

Sykler jeg oppover, ja da går det ikke fortere enn at det går greit å passere fotgjengere, og sykler jeg nedover da går det kjapt å komme opp i fart igjen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

På disse gangveiene du nevner (for det er det de i praksis dessverre er), skal syklister oppføre seg som om de er på fortau. Det inkluderer å passere fotgjengere i tilnærmet gangfart. I tillegg oppfører både voksne, barn og hunder seg som om de var i en park og ikke på en vei, og det er derfor ikke mulig å bruke sykkel som transportmiddel på gangveier. Unntaket er enkelte landeveisstrekker der det i praksis ikke finnes fotgjengere. I tillegg kommer dessverre vikepliktproblemet, som gjør at syklister har vikeplikt for alle kryssende veier, selv om de sykler på en gangvei langs en forkjørsvei. Noe slikt hadde aldri fungert for bilister, og det fungerer selvfølgelig ikke for syklister heller. Den prosentvise forsinkelsen en syklist skaper på en vei er mange ganger mindre enn den syklisten opplever på gangveien. Alle andre land som bygger for sykkel har for lengst skjønt at fotgjengere og andre trafikanter (som syklister) ikke har noe i samme felt eller trasé å gjøre.

Så kanskje syklistene snart må ta hintet og innse at når en sykler så skal en alltid ta hensyn?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg ser ingen lur måte syklister kan finansiere sykkelveier og synes det er greit at det tas av bilveibudsjettet, men det bør være en maks-grense for andel som går til sykkelveier. Skrekk-eksemplet er Tromsø kommune som ville innføre bompenger for bilister mens 0% av bompengene skulle gå til bilveier. 100% til gangveier, sykkelveier og kollektivtransport.

 

Man trenger ikke noe måte å finansiere byggingen på så lenge sykkeltrafikken erstatter bilkjøring eller subsidiert kollektivtrafikk. Redusert sykdom av syklister i bedre form og reduserte kostnader med miljøutslipp, arealbruk, parkering, køer etc forbundet med bilkjøring gjør disse utbyggingene samfunnsøkonomisk lønnsomme.

 

Eksempelet i Tromsø er heller ikke helt rett. Bilistene får igjen for bompengene i form av mindre kø når endel av bilene erstattes med busser og sykler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En betaler full moms på sykler, i motsetning til Elbiler som ikke betaler moms

Så inntil momsen fjernes så betaler syklister nok de første årene

Ja det gjør vi på alt vi kjøper.

Tenkte en særavgift på sykler :)

Kjøper du en ny bil går meste til staten, så ca 50% på ny bil er skatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

Kjøper du en ny bil går meste til staten, så ca 50% på ny bil er skatt.

 

På en annen side kommer så og si alle veier du etterpå kjører på fra staten ;)

Lenke til kommentar

Fra 2015/16 har staten brukt mer på direkte veiutgifter enn det som har blitt betalt inn i avgifter.

https://www.tv2.no/a/9108981/

Det er derfor riktig at "alle" betaler for vei over skatteseddelen, og feil at staten har inntekter fra bilistene som blir brukt andre steder (om vi ser på totalen).

Og det er før indirekte utgifter pga helse ,ulykker, forurensning osv. er tatt med. TUI beregnet at det var 35 mrd i 2014.

https://e24.no/makro-og-politikk/rapport-veitrafikk-koster-samfunnet-35-milliarder/23331597

 

Staten er altså en melkeku for bilistene, ikke motsatt.

 

Nå må du slutte å tulle. Du får også regne på alle de kjøretøyene som er i drift på næringsiden og ta denne inntjeningen med i regnestykket. Siden du viser til absolutt all trafikk må du nesten ta med alt også. Da får du nesten regne på hva det vil koste hvis disse ikke er ute i arbeid og må henvende seg til NAV i stedet. 

 

Hva betalte taxi selskapene i skatter og avgifter f.eks? Lastebiler? Rørleggere? Elektrikere? Til det mest komiske her: hva med alle veiarbeiderne?

 

Nei, at det er ett voldsomt etterslep på vedlikeholdet når det kommer til veier så vil det til slutt måtte gjøres noe. De pengene staten har brukt på andre ting gjennom årene har kostet bilister unødvendig mye i og med at det da er tatt opp lån til veiprosjekter som da egentlig har vært unødvendig selvsagt.

 

Nei, en student som ikke har bil som jobber på rema 1000 er ikke med å betaler noe på  utgiftene til vei her i landet over skatteseddelen...

Lenke til kommentar

Norge har myyyeeee å lære fra Danmark! Til å starte med: Påbud om bruk av sykkelfelt, der det finnes . . .

 

Godt forslag, men det er ikke så mange kilometer med sykkelfelt i Norge ennå utenom de største byene. Det er først de 10 siste årene at Vegvesenet har skjønt at sykkelfelt er tryggere løsning for syklister, og fotgjengere blir tryggere når de får fortauet for seg selv.

Anlegger man flere sykkelfelt eller bygger flere egne sykkelveier kunne vi kanskje få slutt på den særnorske tillatelse for sykling på fortauet for voksne syklister, og den farlige bastarden gang- og sykkelveier.

 

"Til sammen kan disse forholdene bidra til å forklare at gang- og sykkelveger ikke fører til redusert ulykkestall."

https://tsh.toi.no/doc617.htm

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Så kanskje syklistene snart må ta hintet og innse at når en sykler så skal en alltid ta hensyn?

Ref gangveier så er det jo det svært mange gjør. Man tar hensyn ved å forlate gangveien og bruke kjørebanen.

 

Ang. sykkelboksene i artikkelen er det jo intressant at det de egentlig påpeker er at de fungerer ikke når sykkeltrafikken er stor. I.e. ved stor trafikk trengs sykkelvei fremfor sykkelfelt.

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...