Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Plagsomme hetetokter, mann

Anbefalte innlegg

Jeg har det siste halve året slitt hetetokter og varme i ansiktet. Bena føles vanligvis kalde. Opplevd det en sjelden gang også tidligere, men fra i vinter er det ofte. Opptrer sjelden før tidlig kveld, og blir hyppigere jo senere det er. De fleste tilfellene etter måltid, både brød og middag, men dukker også opp ellers. Kan bli veldig varm når jeg legger meg ned, har ikke noe å si om det er på ryggen eller magen. Går som regel over når jeg reiser meg opp. Nå i det siste har jeg også blitt svimmel når hetetoktene starter.

Min fastlege har ikke funnet noen svar på det, og virker heller ikke så opptatt av å finne det ut, så derfor lurer jeg på om noen her har noen tanker om hva det kan være. Bruker sovemedisin for å lette innsovningen, ellers ingen faste medisiner.

Anonymous poster hash: b30ea...8a3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan jo være så mange ting, men jeg kan bare spørre ut fra erfaring:

Drikker du alkohol?

Mosjonerer du?

Jeg opplever symptomene du nevner hvis jeg har drukket en del i perioder. Hvis du googler "Alcohol hot flush" så får du mange treff og mye info.

Angående mosjon, i perioder i livet hvor jeg har vært lite aktiv, så merker jeg de samme symptomene. Uten at jeg er noen ekspert, så kan jeg med stor sannsynlighet skrive at det skyldes lav blodsirkulasjon og dårlig kondisjon. Hvis jeg er mer aktiv og mosjonerer hver dag, og er generelt i mer bevegelse, så merker jeg at symptomene mer eller mindre forsvinner. Man blir jo mer svett og varm, men det er en naturlig reaksjon som er sunn, og viser at kroppen virker som den skal.

Det er klart, det kan jo hende at det skyldes helt andre ting, som problemer med metabolismen, som burde vært utredet av fastlege og profesjonelle. Virker uprofesjonelt av fastlegen å ikke ta deg seriøst.

Lenke til kommentar

Det kan jo være så mange ting, men jeg kan bare spørre ut fra erfaring:

Drikker du alkohol?

Mosjonerer du?

Jeg opplever symptomene du nevner hvis jeg har drukket en del i perioder. Hvis du googler "Alcohol hot flush" så får du mange treff og mye info.

Angående mosjon, i perioder i livet hvor jeg har vært lite aktiv, så merker jeg de samme symptomene. Uten at jeg er noen ekspert, så kan jeg med stor sannsynlighet skrive at det skyldes lav blodsirkulasjon og dårlig kondisjon. Hvis jeg er mer aktiv og mosjonerer hver dag, og er generelt i mer bevegelse, så merker jeg at symptomene mer eller mindre forsvinner. Man blir jo mer svett og varm, men det er en naturlig reaksjon som er sunn, og viser at kroppen virker som den skal.

Det er klart, det kan jo hende at det skyldes helt andre ting, som problemer med metabolismen, som burde vært utredet av fastlege og profesjonelle. Virker uprofesjonelt av fastlegen å ikke ta deg seriøst.

Drikker knapt alkohol og er mye i aktivitet, både på jobb og i fritiden. Det er tatt prøve med tanke på stoffskifte uten at det ga noe svar. Ble anbefalt å spise mindre en periode og hetetoktene ble litt redusert, men endte med kraftig hodepine hver dag. Spiser forøvrig veldig sunt med lite kjøtt og mye fisk og grønt. Kan iblant våkne om natten og er skrubbsulten, men fra frokost og til utpå ettermiddagen er jeg lite sulten. Har forøvrig lagt merke til at medisiner får en veldig rask virkning. Smertestillende og sovetabletter virker i løpet av minutter.

Anonymous poster hash: b30ea...8a3

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...