Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Oppvarming bolig - trenger tips!

Anbefalte innlegg

Du kommer ikke til å angre på installasjon av peis. Det lønner seg nok ikke økonomisk, men du verden hvor digg det er å ha i de kaldeste periodene.

Har selv hus fra 20-tallet, med 2 varmepumper og 3 peiser. Det blir ikke varmt nok uten å fyre ekstra med ved i de kaldeste periodene.

Bruker som oftest bare den ene peisen, kun 2 når det er ekstremt kaldt, og det blir det sjelden der jeg bor ved kysten i Oslo-området.

I tillegg til at du øker levetiden på varmepump(ene) ved å gi den "pause" når det er kaldere enn 15-20 minus (har jeg blitt fortalt) :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

På toppen av det hele, er jeg i dialog med en peismontør, da jeg ønsker meg vedovn i stua. Det er pipe i huset, men ingen tilkoblet vedovn for øyeblikket. Dette blir for å avlaste en evnt. varmepumpe når det er veldig kaldt. Det er også koselig med vedfyr.

Sjekk kvaliteten på pipen før du vurdere å installere ildsted. Dersom det er en murt teglsteinspipe som har vært brukt til sentralfyr i mange år, kan det være at mye av mørtelen er borte, slik at pipen ikke kan brukes til vedfyring. Hvis rehabilitering er nødvendig, har det også en kostnad. Dersom du har pipe med flere løp, kan det være at det pipeløpet som ikke er brukt til sentralfyr er brukbart.

Lenke til kommentar

Jeg tror også at hus med oljefyr i fremtiden er mindre attraktivt for markedet. 

Liten kommentar til dette.

Personleg så hadde det vært positivt for min betalingsvilje om huset har oppvarming som ikkje krever straum.

Varmepumpe er vell og bra det, men skulle ein være så uheldig å oppleve eit langvarig straumbrudd så er det greit å kunne fyre med olje eller ved sjølv om det er dyrare.

Ein ulempe med ditt oljefyringsanlegg er at det med stor sannsynlegheit har ei elektrisk pumpe som må gå for å sirkulere vatnet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Ein ulempe med ditt oljefyringsanlegg er at det med stor sannsynlegheit har ei elektrisk pumpe som må gå for å sirkulere vatnet.

Oljefyringsanlegget hos meg hadde ganske ny fyrkjele, og ville helt klart ikke fungert ved strømbrudd. I tillegg til pumpene som du nevner, var hele kjelen datastyrt, og uten strøm ville alt slutte å fungere. Ved ble løsningen da, eventuelt gassovn eller gasspeis.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Dett

Takk for alle som har tatt seg tid til å svare, mye gode forslag her.

Jeg har bestemt meg 90 % sikkert for å gå vekk fra bio-olje ideen. Dette blir den billigste løsningen på kort sikt, men blir nok den dyreste på lang sikt. Jeg tror også at hus med oljefyr i fremtiden er mindre attraktivt for markedet. Noen stusset kanskje litt på at prisen for å legge inn luft/vann-system var såpass dyrt som jeg skrev i først post. Dette er fordi at kostnad for å fjerne eksisterende annlegg var medberegnet. Tanken på 2500 liter må renses, kappes opp og hives ut. Og oljekjelen må også ut. Dette betyr ikke at jeg kommer til å gå vekk fra luft/vann. Med tilskudd fra enova på 30 000 - 40 000 kroner, kan det absolutt være lurt å gjøre dette nå i 2018. Om jeg ikke kommer til å ta i bruk oljefyren i fremtiden, så "må" den jo ut en gang uansett.

Men et annet alternativ jeg ser for meg, er å legge inn to luft/luft varmepumper, en i kjeller og en i grunnetg. Dette blir også relativt økonomisk, da jeg har en ny varmepumpe fra før, som bare må settes opp.

På toppen av det hele, er jeg i dialog med en peismontør, da jeg ønsker meg vedovn i stua. Det er pipe i huset, men ingen tilkoblet vedovn for øyeblikket. Dette blir for å avlaste en evnt. varmepumpe når det er veldig kaldt. Det er også koselig med vedfyr.

Jeg oppdaterer tråden etterhvert, dette er ikke gjort på dagen, så blir nok om en stund fremover i høst. I tillegg har jeg pratet med et firma som selger luft/vann og de har stengt hele juli.

Igjen, takk :)

Dette er nok det klokeste valget og jeg ville gjort det samme selv.

Du trenger ikke tenke på å avlaste en varmepumpe, men du vil merke at den ikke yter like bra når det er kaldt. Om du skal ha to pumper så vil muligens dette holde slik at du ikke trenger vedovn for annet enn kos.

Når du velger varmepumpe så tenk støy. Jeg har hatt Panasonic og en gulvmodell fra Mitsubishi av dyrere type. Jeg må si jeg ble litt skuffet over Mitsubishi-pumpen når det kom til støy da jeg forventet mye til den høye prisen. Panasonic var som forventet iht. pris. Et tips er å reise rundt å fysisk høre på dem, og om du tror du kan leve med støynivået/støybildet de leverer. Tenker her altså kun på innvendig støy.

Ta også høyde for at det renner mye vann fra utedelene og disse også skaper noe støy om du tenker plassere dem vet et soveromsvindu.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Du trenger ikke tenke på å avlaste en varmepumpe, men du vil merke at den ikke yter like bra når det er kaldt. Om du skal ha to pumper så vil muligens dette holde slik at du ikke trenger vedovn for annet enn kos.

Når du velger varmepumpe så tenk støy. Jeg har hatt Panasonic og en gulvmodell fra Mitsubishi av dyrere type. Jeg må si jeg ble litt skuffet over Mitsubishi-pumpen når det kom til støy da jeg forventet mye til den høye prisen. Panasonic var som forventet iht. pris. Et tips er å reise rundt å fysisk høre på dem, og om du tror du kan leve med støynivået/støybildet de leverer. Tenker her altså kun på innvendig støy.

Ta også høyde for at det renner mye vann fra utedelene og disse også skaper noe støy om du tenker plassere dem vet et soveromsvindu.

Hvorvidt du trenger supplement til varmepumpe eller ikke kommer an på klima hvor du bor. Jeg hadde panelovner i alle rom, men disse var det behov for først når temperaturen var under 12-15 kuldegrader.

Støynivået er forskjellig. Jeg hadde først en Panasonic, så en Toshiba. Begge var ca 6 kW. Panasonic inndelen gikk mye stillere enn Toshiba sin, og min Panasonic-modell hadde en "Silent Mode", som satte ned viften fra til 1 til ca 0,5, med støynivå (oppgitt) på 23 dB (nesten lydløst). Toshiba-inndelen støyet merkbart mer. Auto-programmet på Panasonic var også bedre, på Toshiba kjørte den viften på høyt trinn ofte, men tilhørende øking i trekk og støy. Toshibaen ble derfor kjørt i manuell modus, ikke Auto.

Støy fra utedelen er mest merkbar når kompressoren jobber for fullt, enten når det er veldig kaldt ute, eller når den avrimer. Når det er høy luftfuktighet, vil den avrime ofte. I tillegg er vibrasjoner fra utedelen godt merkbart i huset, så det beste er å ha den på et stativ på bakken, ikke i kontakt med huset. Avrimingsvann som fryser blir fort mange liter i døgnet, så her må man enten sørge for god avrenning (vanskelig i kaldt klima), eller bruke store baljer som plasseres under utedelen for å samle opp vannet, og som tømmes manuelt ved behov.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...