Gå til innhold

Konsulenter får skylden for at IT-system til milliarder går på trynet: - Får så mye penger at de ikke ser de reelle behovene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mtp. hvilken type kompetanse de store konsulentselskapene ser etter så gjøres ting ofte også altfor fancy smancy. Det er jo stadig nye verktøy i vinden som skal gjøre ditt og datt bedre og/eller spare utviklingstid. Men det gir også økt kompleksitet og vanskeligere vedlikehold. Det kan også virke som om det er altfor mye bruk & kast mange steder, i stedet for at man gjør ting skikkelig første gangen.

 

Skal man hyre inn konsulenter for systemutvikling bør man antagelig ha god peiling på systemutvikling selv. Fordi man er nødt til å holde de i ørene ..

Endret av nightowl
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Overskriften sier at konsulenter får skylden, innholdet peker på at ledelsen ikke har fanari om hva de driver på med.

 

Jeg vet hvor jeg hadde lagt skylden.

Lenke til kommentar

Denne historien fra Dijkstra (1973) er like høyaktuell i dag:
https://www.cs.utexas.edu/users/EWD/transcriptions/EWD05xx/EWD594.html

Som konsulent bør man alltid passe på at hva man koster skal betale seg tilbake totaltsett (ikke bare se fint ut på papiret). Både isolert for prosjektet og for selskapet i helhet. Prøver ledelsen å få inn endringer som effektiviserer en avdeling, men flytter kosten over til en annen bør man si ifra! Da er man ikke verdt prisen sin.

Bare konsulenter eller bare interne bør aldri være et mål. Interne har en tendens til å optimalisere for resultatet til egen avdeling. Konsulenter har et insentiv for positiv omtale omtale om både prosjekt og kunde, men mange tror dessverre at levert prosjekt etter kundens krav er det samme som et vellykket prosjekt. Det er ofte et for snevert syn.

Endret av morten7
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Eksterne konsulenter har kun sin egen lommebok å ta hensyn til, og mest å tjene på å hale ut tiden. Mye tid og penger, og hovedsaklig luft I retur. Vi har et par program som vi broker daglig, er langt I fra optimalt alt fra I det hele tatt å kjøre på pc, til funkjsonalitet.

 

Itavdeling bestående av folk som er utplassert på avdelingene og som faktisk er med på de daglige oppgavene burde være et must I en større bedrift.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den første setningen i artikkelen er akkurat det samme jeg har sagt siden jeg kom ut i min første jobb som ingeniør på begynnelsen av 90-tallet.

 

Problemet i offentlig sektor er at beslutningstakerne enda etter alle disse årene og alle erfaringene med feilslåtte prosjekter ikke innser at utvikling, innføring og bruk av ny teknologi må håndteres som en kontinuerlig prosess. Det er utopi å tro at man skal klare å lage løsninger som ivaretar alle behov i store komplekse organisasjoner i ett avgrenset prosjekt. Isteden må organisasjonen internt ha innsikt og kompetanse til å holde oversikt og skape en felles arkitektur som grunnlag for all utvikling. Deloppgaver kan gjerne settes bort eksternt, men overlates oversikten til eksterne er man sårbar for rene utpressingstaktikker fra en kynisk IKT-bransje hvor selv mange av de største aktørene opptrer som rene parasitter på sine klienter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Deloppgaver kan gjerne settes bort eksternt, men overlates oversikten til eksterne er man sårbar for rene utpressingstaktikker fra en kynisk IKT-bransje hvor selv mange av de største aktørene opptrer som rene parasitter på sine klienter.

Når egne ansatte er lært opp/har bygd systemet internt(er den eneste eksperten), så begynner de som konsulenter i det private.

Endret av QS4MO8J3
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...