Ein23 Skrevet 15. juli 2018 Del Skrevet 15. juli 2018 Hei Jeg er 27 og har hatt førerkort til bil i 8 år. Hva må til for at jeg skal kunne lærekjøre på en 250cc med følgesykkel bak? Holder det med at vi har åpen linje for å snakke sammen? Må jeg ta noe grunnkurs? Takker for svar. (Jeg har forsøkt å Google uten å finne veldig tydelige svar, så derfor tyr jeg til forum i håp om at noen har svar og gjerne en link som bekrefter svaret!) Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 15. juli 2018 Del Skrevet 15. juli 2018 https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/Pressemeldingsarkiv/Region+s%C3%B8r/%C3%B8velseskj%C3%B8ring-mc Lenke til kommentar
Faller Skrevet 15. juli 2018 Del Skrevet 15. juli 2018 Vegvesenet har korrekt og god forklaring på hva som kreves; Når kan du øvelseskjøre? Lett motorsykkel A1: 15 år Mellomtung motorsykkel A2: 16 år Den som er med deg kan sitte på motorsykkelen sammen med deg så sant motorsykkelen har stor nok nyttelast, eller følge etter på mellomtung eller tung motorsykkel Motorsykkelen - I klasse A1 må den være registrert som lett motorsykkel (slagvolum under 125 cm3, effekt ikke over 11 kw) - I klasse A2 må du bruke mellomtung motorsykkel (motoreffekt ikke over 35 kw, ikke mer enn 0,2 kw pr kg egenvekt) Kommunikasjon mellom deg og den som øvelseskjører med deg: På veg eller andre områder som ikke er avsperret, skal den som er med deg kunne instruere deg via tovegs kommunikasjonsutstyr, for eksempel intercom. Vest med L: Både du og den som er med deg og øvelseskjører må ha refleksvest med bokstaven L på ryggen. I tillegg er det regler på øvelseskjøringen: Før du kan ta kjøretimer eller øvelseskjøre, må du ta trafikalt grunnkurs. Når du har fullført trafikalt grunnkurs, får du et bevis som gir deg rett til å øvelseskjøre. Hva må du ha med når du øvelseskjører? - Bevis for fullført trafikalt grunnkurs, eller førerkort i annen klasse hvis du har - Legitimasjon med bilde Den som øvelseskjører med deg må: - være fylt 25 år - hatt førerkort for kjøretøy i samme klasse som du øvelseskjører i sammenhengende de siste 5 årene Lenke til kommentar
Ein23 Skrevet 18. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2018 (endret) Takk! For min del kan jeg da oppsummere det slik at det er i henhold til lovverk å benytte: 2 motorsykler, begge førerne har refleksvest med rød L og åpen kommunikasjon(f.eks. intercom).....that's it. Siden jeg har lappen på bil(og følgelig trafikalt grunnkurs) er det ingen kurs som er nødvendig for å lærekjøre privat. Endret 18. juli 2018 av Ein23 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 3. august 2018 Del Skrevet 3. august 2018 Den du øvekjører med må være over 25 år og hatt lappen på MC i fem år sammenhengende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå