Gå til innhold

Ondt kapitalistisk monopol kommer til å utnytte kundene

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534

Google gjør allerede mye av den innelåsingen jeg har skissert og det er derfor de har fått flere bøter i EU.

Lenke? Hva har de gjort?

Og som sagt er IOS ikke noe alternativ for de forbrukerne som ikke ønsker være låst på hender og føtter. Hvem blandt de 1% "Andre" er det du mener er et reelt alterantiv for forbrukerne?

Klart det er alternativ, man må verken bruke verken iOS eller Android.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Fra artiklene:

Produktet det dreier seg om er Google Shopping-tjenesten, som EU mener gis fordelaktig behandling blant selskapets søkeresultater mens konkurrentene bevisst gjøres mindre synlige. Google Shopping er en tjeneste som lar kunder sammenligne produkter og priser på nettet fra forhandlere av alle typer.

............................

Kommisjonen mener internettgiganten hindrer konkurranse, blant annet ved at nettleseren Google Chrome automatisk er installert på telefoner med Android.

Hva har dette med innlåsing å gjøre? Hvorfor skal ikke Google kunne promotere egne produkter på sin egen tjeneste? Nei disse bøtene ser mer ut som at EU trenger penger og derfor deler ut bøter i øst og vest.

Hvordan ser den mobilen ut og hvor kan jeg kjøpe den? Lenke?

Her er noen.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Fra artiklene:

Hva har dette med innlåsing å gjøre? Hvorfor skal ikke Google kunne promotere egne produkter på sin egen tjeneste? Nei disse bøtene ser mer ut som at EU trenger penger og derfor deler ut bøter i øst og vest.

Når konkurrerende tjenester er usynlige så er det innelåsing.

De fleste du linket var Android-telefoner. De få andre var taste-telefoner med liten skjerm og design fra 90-tallet. Så du mener alternativet er å gå tilbake til en gammel taste-telefon?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Når konkurrerende tjenester er usynlige så er det innelåsing.

Nei det er det ikke. Du kan fint velge bort Google sin shoppingtjeneste til fordel for andre.

Mener du forresten i fult alvor at Google ikke selv skal kunne bestemme hva de velger å promotere på egne tjenester? Gjelder det da bare Google eller skal det gjelde andre aktører også? Om jeg starter en netthandel, må jeg da promotere produktene til konkurrentene mine for ikke å få milliardbot?

De fleste du linket var Android-telefoner. De få andre var taste-telefoner med liten skjerm og design fra 90-tallet. Så du mener alternativet er å gå tilbake til en gammel taste-telefon?

Om man ikke liker Android eller iOs så kan man kjøpe seg en 3310 ja. Det er vel ingen som stopper deg fra å gjøre det? 

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Nei det er det ikke. Du kan fint velge bort Google sin shoppingtjeneste til fordel for andre.

Ikke de som ikke vet hva de skal bytte til eller hvordan, og det vil gjelde de fleste.

Om jeg starter en netthandel, må jeg da promotere produktene til konkurrentene mine for ikke å få milliardbot?

For at det skulle vært tilsvarende så kunne det være at din netthandel hadde over 80% markedsandel og om man søkte etter potetgull der så fikk man bare opp "Grimnir potetgull". Da ville antagelig Maarud klaget.

Om man ikke liker Android eller iOs så kan man kjøpe seg en 3310 ja. Det er vel ingen som stopper deg fra å gjøre det? 

For 20 år siden så holdet med at mobilen kunne ringe, sende SMS og spille Snake, men det er veldig få det holder for idag.

Lenke til kommentar

Ond kapitalist blir straffet for å utnytte kundene ved å gi bort gratis "stuff" (Android).

Bot på 41 Milliarder. Politikerne begynner å gå tom for penger ser det ut som.

https://e24.no/lov-og-rett/google/medier-eu-gir-google-bot-paa-over-40-milliarder-kroner/24396108

:lol:

Dette virker skremmende likt saker med Microsoft. Den folk kanskje husker best er sikkert den om Internet Explorer automatisk skulle være nettleseren. Noe som jo ble endret ved at de må gi alternativer ved første oppstart.

Til sammenligning er Microsoft smågutter i forhold til Google når det gjelder å tvinge folk til å ha software. Bare gå igjennom telefonene deres og se hva dere får lov til å avinstallere. Listen er lang over programmer du ha.

At folk blir irriterte etterhvert skjønner jeg godt. Dette var en uunngåelig hendelse gitt historien rundt folks frihet for egen datamaskin.

Lenke til kommentar

mener du at de 0,1% av mobilmarkedet  som tilsammet utgjøres av "Andre" er et reelt alternativ?

Ja. Ubuntu Touch

Og for de av dere som da umiddelbart tenker at Linux er gutteromsgreier så skal det nevnes at Android også er Linux med en spesiallaget java som kjører på toppen av den.

For å toppe den så er iOS også Unixbasert, og Blackberry var Linuxbasert, og har nå androidalternativer (også Linuxbasert).

Nå kjenner ikke jeg alle systemene, men det er vel ikke mye mer enn bare Windows og Nokia som ikke er Linuxbasert.

Men nok om det...

Lenke til kommentar

Hvis hun helst ikke bestiller over nettet i 2018 så er kanskje en telefon uten nettmuligheter å anbefale. På elkjøp vil du finne Doro telefoner spesielt laget for eldre.

Doro smathphone kjører Android. Og det er absolutt mulig å bruke smartphone selv om man foretrekker en fysisk butikk hvor man kan snakke med noen. Faktisk selger butikker som Elkjøp nesten utelukkende mobiler med nettmuligheter så din påstand stemmer lite overens med virkeligheten.

Igjen. Hvor skal jeg sende henne for å kjøpe denne fantastiske mobilen med Ubuntu Touch?

Lenke til kommentar

Doro smathphone kjører Android. Og det er absolutt mulig å bruke smartphone selv om man foretrekker en fysisk butikk hvor man kan snakke med noen. Faktisk selger butikker som Elkjøp nesten utelukkende mobiler med nettmuligheter så din påstand stemmer lite overens med virkeligheten.

Igjen. Hvor skal jeg sende henne for å kjøpe denne fantastiske mobilen med Ubuntu Touch?

Jeg syntes kanskje du har litt urealistiske krav nå. Ikke vil man bestille på nett av en eller annen ukjent grunn, og da kan man kjøpe lettbrukte telefoner i butikk. Dersom du vil ha noe cutting edge som ikke er Android, da må du på nettet fordi det ikke er en så stor vare som Android og iOS telefoner er. Dettte er ren logistikk for butikkene. De har ikke uendelig plass, og når det finnes to systemer som dekker nesten hele markedet så kan du ikke kreve at et tredje system skal ha samme hylleeksponering. Det gir ingen mening.

EDIT: Men la meg legge til at dersom du handler i en butikk med litt respekt for seg selv så kan du gå dit og be om en telefon de ikke har i hyllene akkurat nå. De vil skaffe det for deg, og du må betale mellomlegget for bestillingen.

Endret av fokkeslasken
Lenke til kommentar

Jeg syntes kanskje du har litt urealistiske krav nå. Ikke vil man bestille på nett av en eller annen ukjent grunn, og da kan man kjøpe lettbrukte telefoner i butikk. Dersom du vil ha noe cutting edge som ikke er Android, da må du på nettet fordi det ikke er en så stor vare som Android og iOS telefoner er. Dettte er ren logistikk for butikkene. De har ikke uendelig plass, og når det finnes to systemer som dekker nesten hele markedet så kan du ikke kreve at et tredje system skal ha samme hylleeksponering. Det gir ingen mening.

Så det er ikke et reelt alternativ for de fleste.

OK, men hvor kan hun bestille den online da?

Lenke til kommentar

Så det er ikke et reelt alternativ for de fleste.

Ok.

OK, men hvor kan hun bestille den online da?

Aner ikke. Har ikke sjekket på lenge. Men om man vil ha noe som ikke er nesten hele markedet så gidder man lete. Om ikke, da er det kanskje ikke så viktig.

EDIT: Det du virker til å lete etter er noe markedsledende som ikke styrer markedet.

Endret av fokkeslasken
Lenke til kommentar

Aner ikke. Har ikke sjekket på lenge. Men om man vil ha noe som ikke er nesten hele markedet så gidder man lete. Om ikke, da er det kanskje ikke så viktig.

EDIT: Det du virker til å lete etter er noe markedsledende som ikke styrer markedet.

Poenget mitt var at "å bare velge noen andre" enn Android og IOS kun var et reelt alternativ for en veldig liten gruppe.

For å få Ubuntu Touch vil det bety:

-jailbreake en mobil

-installere OS fra scratch

-installere et OS som ikke har fått feilfiks/sikkerhetsfiks siden 2017

-justere på systemer og drivere selv for å få det meste til å virke

-ingen butikker eller verksteder vil ta i mobilen med ildtang om man får problemer

-kun få support fra et engelskspråklig forum hvor man ikke aner hvem man kan stole på eller om noen gidder svare

Som sagt, ikke noe for tanten min.

Lenke til kommentar

Poenget mitt var at "å bare velge noen andre" enn Android og IOS kun var et reelt alternativ for en veldig liten gruppe.

Majoriteten vil jo alltid gå minste motstands vei, så per definisjon har du jo rett.

For å få Ubuntu Touch vil det bety:

-jailbreake en mobil

-installere OS fra scratch

-installere et OS som ikke har fått feilfiks/sikkerhetsfiks siden 2017

-justere på systemer og drivere selv for å få det meste til å virke

De kommer med Ubuntu fra fabrikk hvertfall for BQ og Meizu.

-ingen butikker eller verksteder vil ta i mobilen med ildtang om man får problemer

-kun få support fra et engelskspråklig forum hvor man ikke aner hvem man kan stole på eller om noen gidder svare

Så du vil ha et verdensledende produkt uten de negative sidene ved at noen er verdensledende. Da syntes jeg du stiller urimelige krav.

Som sagt, ikke noe for tanten min.

Ok. Endret av fokkeslasken
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Ikke de som ikke vet hva de skal bytte til eller hvordan, og det vil gjelde de fleste.

Javel? Hvordan vet du det?

For at det skulle vært tilsvarende så kunne det være at din netthandel hadde over 80% markedsandel og om man søkte etter potetgull der så fikk man bare opp "Grimnir potetgull". Da ville antagelig Maarud klaget.

Har Google sin shopping 80% markedsandel?

For 20 år siden så holdet med at mobilen kunne ringe, sende SMS og spille Snake, men det er veldig få det holder for idag.

Da har man følgende valg:

1. Kjøpe en telefon som støtter de behovene du har, men aksepter at de kanskje ikke gjør alt du vil.

2. Kjøpe en 3310, men aksepterer at den kanskje ikke gjør alt du vil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...