Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tror jeg er allergisk mot salaten min, hjelp :(

Anbefalte innlegg

Den består av vanlig løk, rødløk, hjertesalat, kål, paprika, agurk, mais på boks, salt, pepper og eddik. Hvilke av disse tingene er det mest sannsynlig at jeg ikke tåler? Skal prøve å eliminere en vare om gangen for å finne den skyldige og vil gjerne begynne med de vanligste synderne. 

Anonymous poster hash: b2a9e...9e2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror vel mest det er kryss-allergener som plager deg da ingen av tingene du har nevnt er spesielt vanlige allergener.

Har er litt info fra NAAF:

https://www.naaf.no/fokusomrader/allergi-og-overfolsomhet/mat-og-matoverfolsomhet/utredning-og-behandling-/

Husk at reaksjoner kan komme lang tid etter at du har spist noe, så en elimineringsteknikk kan ta lang tid og har en god del feilkilder som du kan mistolke.

Det er ikke dumt å ta en utvidet test på dette. Lege kan ta et rimelig standard batteri på noe vanlig matvarer, men vil du ta en stor test på dette som dekker det du typisk spiser kan det være smart å tenke private aktører som tester slikt. Du kan jo sjekke for pollen via lege først og se om dette er overførbart til noen av matvarene du spiser. 

Edit: Du kan også forsøke å bruke de samme tingene i en godt kokt suppe og se om du reagerer på samme måte.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Reagerer med sprutbæsj om natta eller tidlig på morgen (spiser relativt sent). Det eneste konstante er salaten, spiser det med alt jeg kan spise det med så har prøvd masse forskjellig.  

En venn foreslo at det var løken da han selv ikke tåler løk ellers får han lignende problemer med magen, men jeg vet ikke nok om dette til å uttale meg om hvilke av disse matvarene som er verstingene. 

Takk for svar så langt. 

- TS

Lenke til kommentar

Har faktisk vært i kontakt med legen angående lignende ting før, hun sa at hva pasienten forteller om hva de opplever angående allergier har en god del å si og at dette er den enkleste måten å finne den skyldige parten. Det er ikke alle ting som viser seg på prøver selv om man har helt klare og tydelig tegn til allergi.

Lenke til kommentar

Med tanke på de utallige feilaktige selvdiagnostiserte allergiene bør du kanskje snakke med legen din istedenfor å gjøre dette selv.

Nei, ikke enig. Dette er ikke snakk om et potensielt livstruende allergisk anfall, det er tale om å regulere sin adferd slik at en kan unngå en lite behagelig tilstand. 

For egen del har det vist seg at min mage ikke tåler større mengder søt frukt (eller jus), da er det sprutdiaré i løpet av en halvtime.. Jeg mistenker sukkeralkoholene, men det er i grunnen ikke så viktig, det er bare å unngå ting som en av erfaring vet at en ikke tåler, så fungerer man greit i det daglige.

Var jeg trådstarter, ville jeg ha kuttet ut hele salaten, men om den er så vidunderlig på smak at den absolutt må beholdes, ville jeg først forsøkt med å droppe maisen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...