TheOats Skrevet 14. juli 2018 Del Skrevet 14. juli 2018 Først trodde jeg at noe galt skjer når jeg laster bilder opp på nettet, men jeg ser det samme resultatet vist jeg bruker Chrome til å se på bilder rett fra harddisken. Hvordan kan jeg sørge for at bildene ser like ut i Photoshop og nettleseren? Lenke til kommentar
Merko Skrevet 14. juli 2018 Del Skrevet 14. juli 2018 Er vel flere ting som spiller inn feks hvilket format du lagrer bildet som. Laster du opp bildet på en nettside så gjør nok nettsiden forskjellige komprimeringer ol. Lenke til kommentar
se# Skrevet 14. juli 2018 Del Skrevet 14. juli 2018 (endret) .... Hvordan kan jeg sørge for at bildene ser like ut i Photoshop og nettleseren? Som Merko allerede har svart er det mye som kan påvirke og du gir minimalt med inforamsjon om hva du gjør. En ting du kan teste er å passe på at du eksporterer bildet med sRGB-profil/fargerom. Det er ingen garanti, men generelt det fargerommet som gir størst sjanse for at bildet vises omtrent slik du har tenkt. Endret 14. juli 2018 av se# Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 14. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2018 (endret) Dette er hvordan jeg jobber med bildene. Redigerer raw filer i Lightroom. Eksporterer fra LR med sRGB profil i TIFF format. Redigerer TIFF filene i Photoshop. Lagrer de ferdige bildene som skal lastes opp på nettet i jpg format med sRGB profil. Som jeg sa så kan jeg se forskjellen uten å laste opp bildet. Når jeg har dem side om side er det lett å se. Dette er den samme filen åpnet i både Photoshop og i Chrome. Endret 14. juli 2018 av TheOats Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 14. juli 2018 Del Skrevet 14. juli 2018 Prøv å endre chrome://flags/#force-color-profile fra default og se om du får det du er ute etter. Bakgrunnsinfo om Chrome og fargehåndtering, bruk av profiler. Les f. eks. Chrome displaying colours incorrectly Google Chrome rendering colors inaccurately Lenke til kommentar
KanonEOS Skrevet 15. juli 2018 Del Skrevet 15. juli 2018 Hva med å skifte nettleser? Prøv Firefox/Waterfox eller Vivaldi. (Vivaldi har egen modus for å vise EXIF data av bildet, høyreklikk og trykk på image properties) Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 15. juli 2018 Del Skrevet 15. juli 2018 Hvordan ser det ut i Windows foto vising? Andre visingprogrammer? En jpeg fil i sRGB fargerom bør ikke vises særlig forskjellig i de ulike programmene hvis de ikke er låst ARGB eller annet fargerom, dog har jeg sett at de ulike programmen kan vise en RAW fil veldig forskjellig, men det er fordi det er veldig mye gjetting i hva som er hva, men en jpeg fil i sRGB er ting veldig fastlåst og skal ikke vises forskjellig. Elimineringsmåten må til for å finne ut hvem som er gjør feil og hvem som gjør det riktig. Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 15. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2018 Så det viste seg at problemet var at jeg hadde brukt en Spyder 4 til å kalibrere fargene med og Chrome bruker automatisk den aktive farge profilen. Men Photoshop gjør ikke det. Derfor var det forskjell på hvordan bildet så ut i PS og Chrome. Etter jeg endret hvilken profil PS bruker til den kalibrerte profilen så ser bildet likt ut i PS og Chrome. Det ser likt ut til hvordan det ser ut i Chrome i skjermbildet jeg postet. Men nå har jeg et annet spørsmål. Det virker nemlig som om man ikke kan endre farge profil i Lightroom. Så nå ser fargene forskjellige ut i LR. Spørsmålet mitt er, hvordan gjør dere som har litt mere peiling dette? Jeg mener, vist det å kalibrere fargene gjør at fargene ikke ser like ut i LR og PS, hvorfor kalibrere i det hele tatt? Jeg tar bare bilder som en hobby, å dette er forvirrende for meg. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 15. juli 2018 Del Skrevet 15. juli 2018 (endret) Her tror jeg du blander kortene litt. Fargeprofilene som du får med Spyder skal bare brukes til den skjermen som er kalibrert og som du finner under Color management i windows. Chrome og andre nettlesere bør låses i sRGB, hvordan finner du sikkert på nettet. LR og PS kjenner jeg ikke særlig til da jeg foretrekker andre programmer, men finner der rart at du ikke kan endre fargeprofiler. Endret 15. juli 2018 av Thunderhead Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 15. juli 2018 Del Skrevet 15. juli 2018 Joda, du kan endre fargeprofil i Lightroom, se f.eks. her: https://www.color-management-guide.com/color-management-in-lightroom.html Lenke til kommentar
se# Skrevet 16. juli 2018 Del Skrevet 16. juli 2018 (endret) Her tror jeg du blander kortene litt. Fargeprofilene som du får med Spyder skal bare brukes til den skjermen som er kalibrert og som du finner under Color management i windows. Chrome og andre nettlesere bør låses i sRGB, hvordan finner du sikkert på nettet. LR og PS kjenner jeg ikke særlig til da jeg foretrekker andre programmer, men finner der rart at du ikke kan endre fargeprofiler. Enig med det Thunderhead skriver. Når man lager profil med en Spyder vil den legges inn Color Mangement i Windows for aktuell skjerm og både Photoshop og Lightroom vil da finne og bruke denne uten at noe mer gjøres. Mange andre program som viser bilder vil ikke forstå dette og det kan gi forskjeller I farger. Dette skjer som sagt automatisk, men sjekk i Color Management at riktig profil er knyttet til riktig skjerm, og legg den inn hvis den mangler. I Lightroom kan man ikke endre fargerom som brukes. LR bruker et stort fargeom (Prophoto RGB) for beregninger og (så vidt jeg vet) Adobe RGB for previews. Dette mappes så automatisk til profilen for skjermen for visning. I LR kan man imidlertid velge fargerom (og profil) for eksport og det er egentlig det eneste stedet man trenger å tenke på dette i LR. I Photoshop fungerer det I utgangspunktet tilsvarende. Programmet finner riktig skjermprofil og bruker denne for visning. Man kan imidlertid velge Working Space (via menyen Edit - Color Settings). Her er det valg for RGB, CMYK, Gray og Spot. For de fleste er det RGB som er mest relevant og her bør (må) man velge en av standardprofilene som sRGB, Adobe RGB eller Prophoto RGB. Går man mye mellom LR og PS vil jeg si Prophoto RGB er det naturlige valget siden man da slipper konvertering mellom profiler. Men det er ingenting i veien for å velge et mindre fargerom, og har man ikke skjerm som viser mer enn sRGB så kan det være like greit å bruke denne. Det man absolutt ikke bør gjøre er å velge en profil for skjermen, som den generert av Spyder eller lignende. I denne dilogboksen er det også noe som heter Color Mangement Policies og så lenge man har valgt Preserve Embedded Profiles for RGB er mye gjort. Tror det er default også. Man kan også skru på warnings for Profile mismatch og Manglende profiler, og det er en smakssak hva man velger. Skrur man de på så må man også vite hva man skal gjøre I de ulike tilfellene. Ved eksport/lagring fra Photoshop kan/må man endre til ønsket profil før lagring, men det er mulig å få det automatisk til sRGB i "Save for Web"-funksjonen. Endret 16. juli 2018 av se# Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå