Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Det er ingenting å bite i, så lenge jeg klarer å få deg med på parallellen mellom det å "fleipe" om rase og det å "fleipe" om overvekt. Det første innlegget ditt synes jeg var i overkant ignorant ovenfor denne parallellen, og du virket mer opptatt av å arrestere de som prøvde å gjøre dette om til et sosialt problem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingenting å bite i, så lenge jeg klarer å få deg med på parallellen mellom det å "fleipe" om rase og det å "fleipe" om overvekt. Det første innlegget ditt synes jeg var i overkant ignorant ovenfor denne parallellen, og du virket mer opptatt av å arrestere de som prøvde å gjøre dette om til et sosialt problem.

Som sagt; jeg har ingen erfaring med negre i min oppvekst så personlig kan jeg ikke kommentere så dypt. Jeg "arresterer" ingen, men tolk mitt innlegg som du ønsker. I denne saken så er jeg ikke så investert at jeg føler for å krangle ;)

Men det jeg har fått med meg er at en komisk stor del av de jeg har jobbet med anklager sjefen for rasisme når de selv har gjort en rævva jobb.

Samtidig opplever antagelig svenskene mye det samme som Ts opplever, og som nordmenn opplever i sverige. Hadde vært interessant å få en uttalelse om hvorvidt de har det like vondt.

Mobbing generelt er selvfølgelig svært uheldig, men personlig tror jeg aldri jeg har sett mobbing av rase direkte. Jeg har selvfølgelig hørt folk snakke seg imellom, men aldri så den/de det gjelder blir involvert. Kanskje det er mer av det inde større byene.

Endret av Invader Zim
Lenke til kommentar

Tror det er overflødig å pakke det inn... noen er bare rasshøl, og da bruker de det de ser at virker. Om det blir fleskeberg, homo, neger, hore eller jøde er nok mer tilfeldig, så lenge rasshølet føler det gir ønsket selvtilfredstillelse å se reaksjonen Endret av M98kF1
Lenke til kommentar

Var faktisk vitne til en eldre norsk mann som pratet dritt til en ung jente i hijab for hijabbruken sin. Hun ble så sjokkert av hva han sa, det ble selvsagt vi alle. Han ble selvsagt skjelt ut og sånt så dro han, og jenta gråt etter adrenalinkicket begynte å gå over. 

Jeg har bodd i oslo hele livet mitt. Dette er den eneste rasismen jeg har vært vitne til, og jeg vokste opp i en av oslos værste bydeler med en av de (på den tiden) fattigste, falleferdige skolene med elever fra hele verden. Jeg er en utenlending som har blitt så norsk at jeg er norskere enn mange av mine norske venner. 

Så jeg har vokst opp i begge verdener, og for å være ærlig så er det utenlendinger som oftest er de rasistiske. De bærer på like mye fordommer hvis ikke flere, og all denne insisteringen på å forandre definisjonen av rasisme til institusjonell rasisme hjelper ikke på da det omtrent gir dem ett fripass til å være jævlige selv uten konsekvenser. 

Sorry for off topic TS! Vi burde kanskje opprette egen tråd?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tror det er overflødig å pakke det inn... noen er bare rasshøl, og da bruker de det de ser at virker. Om det blir fleskeberg, homo, neger, hore eller jøde er nok mer tilfeldig, så lenge rasshølet føler det gir ønsket selvtilfredstillelse å se reaksjonen

This.

Sånn som jeg har forstått det så er neger nå definert av mange som et negativt ord. Det kommer helt an på brukeren.

For min del en neger en neger og stol en stol. Om folk sier helvete eller helledussan er akkurat det samme. Det er tanken som teller :p

Jeg jobba med en neger for en stund siden. Oh jeg syntes det var frustrerende å hele tiden prøve å unngå å snakke normalt av hensyn til hva han velger og ikke velger å bli fornærmet av. Jeg antar han ikke hadde brydd seg, men man ønsker jo ikke å få noen til å føle seg nedverdiget.

Lenke til kommentar

Var faktisk vitne til en eldre norsk mann som pratet dritt til en ung jente i hijab for hijabbruken sin. Hun ble så sjokkert av hva han sa, det ble selvsagt vi alle. Han ble selvsagt skjelt ut og sånt så dro han, og jenta gråt etter adrenalinkicket begynte å gå over.

Jeg har bodd i oslo hele livet mitt. Dette er den eneste rasismen jeg har vært vitne til, og jeg vokste opp i en av oslos værste bydeler med en av de (på den tiden) fattigste, falleferdige skolene med elever fra hele verden. Jeg er en utenlending som har blitt så norsk at jeg er norskere enn mange av mine norske venner.

Så jeg har vokst opp i begge verdener, og for å være ærlig så er det utenlendinger som oftest er de rasistiske. De bærer på like mye fordommer hvis ikke flere, og all denne insisteringen på å forandre definisjonen av rasisme til institusjonell rasisme hjelper ikke på da det omtrent gir dem ett fripass til å være jævlige selv uten konsekvenser.

Sorry for off topic TS! Vi burde kanskje opprette egen tråd?

Når det gjelder hijab så anser jeg det som kultur og ikke rase. Jeg liker heller ikke kulturer som er diskriminerende og undertrykkende mot kvinner.

Dsma jobber med integrering så jeg har møtt flere av disse. Jeg må si jeg blir irritert av enkelte av disse trekkene som f.eks når kvinner hopper tilbake når du smiler og strekker frem hånden for å hilse. I norge er det en høflig velkommende gest og her har kvinner lov å ta på en annen mann.

• Liker 1
Lenke til kommentar

This.

Sånn som jeg har forstått det så er neger nå definert av mange som et negativt ord. Det kommer helt an på brukeren.

For min del en neger en neger og stol en stol. Om folk sier helvete eller helledussan er akkurat det samme. Det er tanken som teller :p

Jeg jobba med en neger for en stund siden. Oh jeg syntes det var frustrerende å hele tiden prøve å unngå å snakke normalt av hensyn til hva han velger og ikke velger å bli fornærmet av. Jeg antar han ikke hadde brydd seg, men man ønsker jo ikke å få noen til å føle seg nedverdiget.

De tenker sikkert som deg da... jeg bare skjønner ikke hvorfor du kaller en med mørk hud neger? hva er poenget til slutt? hva prøver du å få fram når du kaller oss neger?  det er så unødvendig når man vet hvordan noen tenker om når de hører det...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Utrulig, utrolig sjeldent jeg hører noen bruke begrepet neger. Og det er veldig cringe. 

Dude hvor bor du, i Finnmark på 1980 tallet?

oooh jeg hører det hele tiden ! :huh:  jeg brydde meg ikke noe særlig om d et når jeg gikk på barneskolen, siden barn vet ikke hva det er, selv jeg viste ikke hva neger var, men nå... man er voksen, trodde man tenkte litt mer..

Lenke til kommentar

De tenker sikkert som deg da... jeg bare skjønner ikke hvorfor du kaller en med mørk hud neger? hva er poenget til slutt? hva prøver du å få fram når du kaller oss neger? det er så unødvendig når man vet hvordan noen tenker om når de hører det...

Det er fordi det er det det heter.

Neger stammer fra ordet som beskriver en farge - "din" farge. På samme måte som at det er ingen hvite som blir støtt av å bli kalt hvit. Det er bare blitt kjempepoppis for enkelte å bli støtt av alt mellom himmel og jord og når man ikke finner noe bra å bli støtt av, ja da finner man på noe og bestemmer seg for å ta et helt normalt ord og vri og vrenge på betydningen for å prøve å få lagt seg inn i offerrollen eller stige opp på podiet for å få en mestringsfølelse igjennom å sørge for ar alle får vite at man har en crusade og man får sine 5 minutes of fame fordi samfunnet vårt er så svakt og vi skal være så politisk korrekte, høflige og respektfulle at vi skal tillate små grupper å totalt overkjøre helt fornuftige holdninger.

Nå kan man diskutere hvorfor vi bruker et fornorsket fremmedord til å beskrive en farge isteden for vårt "eget" ord for det samme men da kan man likesågodt ta for seg ordboka og kritisere nesten samtlige ord i vårt språk ettersom så å si alle våre ord stammer fra andre språk.

Lenke til kommentar

Det er fordi det er det det heter.

Neger stammer fra ordet som beskriver en farge - "din" farge. På samme måte som at det er ingen hvite som blir støtt av å bli kalt hvit. Det er bare blitt kjempepoppis for enkelte å bli støtt av alt mellom himmel og jord og når man ikke finner noe bra å bli støtt av, ja da finner man på noe og bestemmer seg for å ta et helt normalt ord og vri og vrenge på betydningen for å prøve å få lagt seg inn i offerrollen eller stige opp på podiet for å få en mestringsfølelse igjennom å sørge for ar alle får vite at man har en crusade og man får sine 5 minutes of fame fordi samfunnet vårt er så svakt og vi skal være så politisk korrekte, høflige og respektfulle at vi skal tillate små grupper å totalt overkjøre helt fornuftige holdninger.

Nå kan man diskutere hvorfor vi bruker et fornorsket fremmedord til å beskrive en farge isteden for vårt "eget" ord for det samme men da kan man likesågodt ta for seg ordboka og kritisere nesten samtlige ord i vårt språk ettersom så å si alle våre ord stammer fra andre språk.

Nå må du slutte... dere er bare helt satt opp på farge.. hvit,svart, gul eller blå.. du vet ordet neger har blitt forandret en del gjennom året, og det preger fortsatt flere mennesker, du vet ikke hvordan de som blir kalt det føler det... siden du ikke er svart, det skader aldri å være forsktig med språket sitt? du har rett til å si det, men bare tenkt litt om det før du sier det..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lenke til kommentar

Jeg forstår at TS ikke liker det og det er ikke bra å føles seg annerledes, men verden er bare slik og det eneste man kan gjøre er og heve seg over det tror jeg. Hvis man er en minoritet i et land så får man hører det ofte og dette gjelder dessverre ikke bare utlendinger men også folk med andre legninger enn "normalen" og selvfølgelig også folk med handikap.

Hvis vi snur på flisa også la oss si si du får en type som er Nordmann (altså etnisiteten Nordmann), også drar dere til Etiopia. Jeg kan vedde 100 kr på at han hadde fått rare blikk og kommentarer. (altså det er ikke bare nordmenn som er slemme rasister, som noen i denne tråden vil vinkle det som). 

Ja, det er urettferdig og kan føles trist og fælt, men verden er urettferdig, mitt beste råd er å si i fra at du ikke liker dette spesielt til dine venner. Men hvor gammel er du TS? Er litt annerledes når man er i tenårene, for da virker det som om man skal være rasshøl for og være rasshøl, sa da må man bite i seg slikt (snakker av erfaring). 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår at TS ikke liker det og det er ikke bra å føles seg annerledes, men verden er bare slik og det eneste man kan gjøre er og heve seg over det tror jeg. Hvis man er en minoritet i et land så før man hører det ofte og dette gjelder dessverre ikke bare utlendinger men også folk med andre legninger enn "normalen" og selvfølgelig også folk med handikap.

Hvis vi snur på flisa også la oss si si du får en type som er Nordmann (altså etnisiteten Nordmann), også drar dere til Etiopia. Jeg kan vedde 100 kr på at han hadde fått rare blikk og kommentarer. (altså det er ikke bare nordmenn som er slemme rasister, som noen i denne tråden vil vinkle det som). 

Ja, det er urettferdig og kan føles trist og fælt, men verden er urettferdig, mitt beste råd er å si i fra at du ikke liker dette spesielt til dine venner. Men hvor gammel er du TS? Er litt annerledes når man er i tenårene, for da virker det som om man skal være rasshøl for og være rasshøl, sa da må man bite i seg slikt (snakker av erfaring). 

Selvfølgelig ser jeg annerledes ut, og jeg tar i mot alle spørsmål og er åpen for diseksjon, jeg liker at jeg ikke ser ut som alle andre, føler meg litt unik i meg selv og sånn er det når man er en minoritet. Jeg elsker Norge med mitt hele hjerte.. er jo her jeg ble født.. og møtt mer gode mennesker enn fæle, jeg er 22 år

Lenke til kommentar

Selvfølgelig ser jeg annerledes ut, og jeg tar i mot alle spørsmål og er åpen for diseksjon, jeg liker at jeg ikke ser ut som alle andre, føler meg litt unik i meg selv og sånn er det når man er en minoritet. Jeg elsker Norge med mitt hele hjerte.. er jo her jeg ble født.. og møtt mer gode mennesker enn fæle, jeg er 22 år

Da vil jeg si du er heldig, er ikke alle som føler det slik :)

Ok, men da har nok de fleste kommentarene dabbet av siden tenårene? :)

Men hvis dette er utelukkende er drittunger som du dater som sier slik, så ville jeg funnet meg menn og date i stede for. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Pøh.  Vi har av en eller annen grunn fått helt angst for bruken av ordet "neger". Neger i Norge har aldri hatt samme konnotasjonene som i USA med "negro" og "nigger".  Og det aller teiteste er bruk av ordet "farget".

Hvilken farge får en neger som svetter og er varm : brun.

Hvilken farge får en hvit som svetter og er varm: rød.

Hvilken farge for hvite når han fryser: Kritthvit eller blå. 

Etter noen dager i stekende sol? Enten brun eller rød. 

Er det noen som burde blitt kalt fargede er det jo hvite folk. 

Så til disse neger-vitsene. Det er stor forskjell på vitser. Noen er regelrett rasistiske og slemme (såsom den Hiv-vitsen som ble nevnt), mens noen bare spiller på hudfarge. En vits vi fortalte mye i barnehagen som nok idag er uakseptabel, mener jeg slettes ikke er rasistisk. (En hvit mann som går ombord i en buss med bare negre og spør om det har brent). Ikke særlig avansert eller spesielt morsom for voksne, men den er ikke rasistisk. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Husker under oppveksten min at det hett "negerbolle" på butikken.

Folk tar seg for nært av ting i dagens samfunn.

Om en mørkhudet person blir kalt svarting, så blir h*n fornærmet på det groveste.

Om en mørkhudet (eller hvilken som helst annen "hudfarge") sier hviting, potet, fiskeboller eller hva enn det måtte være til en hvit person, så tar de det med et smil om de i det hele tatt registrerer ordet.

Men enig som flere her skriver, at man skal jo ikke mobbe folk. Folk må slutte å synes så mye synd på seg selv.

UBwBp8M.png

Anonymous poster hash: b1c94...aaf
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ordet "svarting" er jo rasistisk, akkurat som hviting, potet, husneger, sandneger, kokkosnøtt, fiskebolle osv. Det er upassende og uakseptabelt uansett. Det at mange bare rister på hodet og går videre i livet betyr jo ikke at det blir mindre rasistisk. 

Det er ikke bare negerbolle det har blitt bråk om. Krydderserien "Black boy" er også borte. Det har vært bråk om "Joika-kaker". 

Lenke til kommentar

Var den myntet på meg? 

Selvsagt har kontekst alt å si, men som regel bruker man "svarting", "hviting" osv osv som et skjellsord. Da er det rasistisk. 

Det er jo nettopp fordi noen følte seg krenket at Toro byttet navnet på kanelposene sine! Og her kommer jo nettopp kontekst inn. Merkenavnet "Black boy" var jo ikke akkurat noe negativt, heller tvert imot. De leverte jo kvalitetsprodukter som man nesten ikke kunne lage mat uten. Men noen skjøre snøflak ble krenket på andres vegne, og Toro måtte bytte navn. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke bare deg, men det inkluderer deg også ja.

Jeg er ikke uenig i ting som negerboller og black boy ikke er av en ondsinnet art, men det er en helt annen debatt, da det har med sosiale samfunnsendringer å gjøre.

Det er rimelig arrogant å snakke om krenkelse i en tråd der TS ventilerer sin frustrasjon over å bli kalt en "neger med HIV", som om TS ikke har sin rett til å protestere dette, og at han ikke må glemme de hvite snøflakene (no pun intended) som blir kalt for fiskeboller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...