Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier sier at utvask ikke er bra nok en måned senere

Student1111

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Jeg beklager dersom denne tråden ikke hører til her.

Jeg har kommet opp i en situasjon hvor jeg er usikker på om jeg er pliktig til å gjøre noe eller ikke. Som nevnt i tittelen har utleier for en hybel jeg flyttet ut fra forrige måned kontaktet meg og sagt at utvasken jeg foretok ikke var bra nok. Det er over en måned siden jeg hadde flyttet ut når jeg fikk mailen fra utleier. Utleieren har bedt meg om å komme å fikse dette.

Jeg begynte å studere i en annen by i august 2017. Jeg skrev under på en tidsbestemt leiekontrakt med en utleier. Kontrakten gjaldt fom midtveis i august 2017 tom juli 2018. Helt i starten av juni 2018 fikk jeg tilbud om hybel i et annet kollektiv for studieåret 2018/2019. Jeg skulle også reise hjem til hjembyen etter at alle eksamene var fullført og skulle ikke reise tilbake før midtveis i august.

Grunnet dette sendte jeg en melding til utleier og informerte om at jeg ikke ville fortsette å bo der fra høsten av og at jeg ville levere fra meg nøkkelen og flytte ut for godt. Jeg oppga hvilken dato jeg flyttet ut og ba utleier om vi kunne ordne med sjekk av utvask og hybelens/fellesarealenes tilstand. Ettersom jeg hadde en tidsbestemt kontrakt sa jeg at jeg skulle betale husleien for juli måned. Alt dette informerte jeg utleier om en uke før jeg skulle flytte ut (så snart jeg visste at jeg skulle flytte). 

Utleier svarte aldri på meldingen (sms). Noen dager senere sendte utleieren meg en mail hvor han spurte meg om jeg ville forlenge kontrakten. Jeg svarte at jeg hadde sendt han en sms, og la ved det jeg skrev i sms'en. Fikk heller ikke svar her. Noen dager senere sendte jeg en ny mail til utleier (dette var dagen før jeg flyttet) og sa at jeg i morgen ville flytte ut og oppga tidspunktet jeg dro. Jeg spurte han hvordan vi skulle gjøre det med overlevering av nøkkel. Først da fikk jeg svar. Utleier spurte da om jeg hadde vasket hybel og fellesareal. Dette hadde jeg selvfølgelig gjort. Han fulgte opp med noen ytterligere spørsmål angående vaskingen. Jeg svarte på disse. Han svarte derimot aldri på spørsmålet om nøkkelen.

Dagen etterpå forsøkte jeg å få kontakt med han igjen. Han svarte ikke. Før jeg dro la jeg nøkkelen et bestemt sted (der hvor jeg selv hadde plukket opp nøkkelen dagen jeg flyttet inn). Når jeg hadde dratt sendte jeg ny mail og informerte om hvor jeg hadde lagt nøkkelen. Senere på dagen svarte utleieren og beklaget for sent svar og sa at det var greit.

Nå, over en måned senere, har utleier kontaktet meg og sagt at utvasken ikke var bra nok (var innom og sjekket i dag). Utleier har bedt meg om å komme å fikse dette så snart som mulig. Det er 4 andre personer som har fortsatt å bo i kollektivet i løpet av den siste måneden. Husleien for juli måned ble betalt innen 1 juli.

Som nevnt i starten av innlegget, er jeg usikker på om jeg må gjøre noe her. Jeg har informert utleier om at jeg ville flytte ut og levere fra meg nøkkel samt bedt om inspeksjon av utvask og tilstand. Når utleieren ikke har tatt seg bryet å svare visste jeg ikke hva annet jeg kunne gjøre. Kan utleier komme en måned senere og si at vasken ikke er bra nok?

PS: Hvis noen lurer på hvorfor jeg ikke har sagt noe om depositumet, er det fordi dette aldri ble ordnet med til å begynne med. Jeg spurte utleier den dagen jeg flyttet inn hvordan vi skulle ordne det. Han sa at jeg skulle få en mail med instrukser. Den mailen kom aldri i løpet av tiden jeg bodde der.

Setter pris på tilbakemelding!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg ingen ekspert men såvidt meg bekjent hadde han to uker på å bestride deg.

Om han ikke har tatt affære innen to uker så er det å anse som aksept. (To uker fra når dere hadde avtalt og du skriftlig informerte om at du var utflyttet ig utvasket).

Endret av Invader Zim
Lenke til kommentar

Utleier kan så tvil om hvorvidt du har oppgitt riktig informasjon eller ikke i forhold til hybelens stand når du flyttet ut, samt tidspunkt for overlevering av hybelen. Jeg ville avvist kravet, og heller tatt det derfra dersom han skulle finne på å ta det til forliksrådet/husleietvistutvalget.

"Rimelig tid" var 14 dager en gang i tiden, men ville uansett vist til at utleiers innsigelse på rengjøring etter utflytting har blitt framsatt for sent. Det er utleier som har bevisbyrden i forhold til mangler, men utleier har et dårlig utgangspunkt i forhold til at det har tatt så lang tid å framsette krav i forhold til manglende rengjøring. Du vet ikke hva som har foregått på hybelen i mellomtiden. Det kan også være at utleier fremmer krav til alle leietakere som flytter ut.

Ta vare på meldinger og mailene. I kommunikasjon med utleier, bare vær kort og konsis, og skriv at du avviser kravet, og hvorfor. Du trenger ikke bruke mye tid på eventuelle oppfølgingsmailer, bare vis til tidligere kommunikasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Viktig lærdom av dette er, alltid ta bilder og video når du flytter inn og flytter ut.

Ellers vill jeg tro kravet er kraftig foreldret da det har gått en måned mens leilggheten har vært i hans varetekt. Jeg ville nokk svart med at det ble vasket av deg på den og den dato, komunisert til deg på sms/mail da og da, svart på spørsmål da og da og prøvd å organisere sjekk da og da. Ettersom du ikke har hørt noe inne to uker etter dato for nøkkel overlevering eller siste komunikasjon fra han så anser du saken avsluttet fra din side.

Lenke til kommentar

Etter en måned kan jeg ikke se at utleier har noe å komme med. Her hadde jeg svart at utvask var utført da du flyttet ut og at hva som evt. måtte ha skjedd så lenge etter at du leverte nøkkelen kan ikke du ta ansvar for.

Om utleier var så lite responsiv og brydde seg så lite så er det hans problem - så lenge det ikke er noe depositum eller annet som utleier kan holde tilbake med i bildet, så hadde jeg ikke brydd meg. 

Endret av Zork
Lenke til kommentar

Når ein part (utleigar eller leigetakar) ber om å få ut pengar frå depositumskonto har motparten 5 veker til å komme med innseiing. Vil tru det er naturleg å bruka same frist for å komma med krav i dette tilfellet.

Når det er sagt, så skadar det nok saka hans kraftig at han ikkje ga nokon tilbakemelding mens det faktisk var praktisk mogleg for deg som leigetakar å gjera noko med vaskinga, og at han heller ikkje har oppgitt nokon grunn.

Lenke til kommentar

Etter den gamle husleieloven var 14 dager reklamasjonsfristen. Departementet myket opp dette kravet til "innen rimelig tid" ved ny husleielov, men normalen vil fortsatt ligge på 14 dager, jf. Ot.prp.nr. 82 (1997-1998) s. 117. Det er de mer kompliserte sakene, gjerne som er vanskeligere å oppdage, som utløser rett til lengre tid. I Oslo tingretts dom 5. mars 2013 (TOSLO-2014-199576) ble en leietaker frifunnet fordi en større profesjonell utleier hadde ventet i 7 uker med å reklamere over dårlig renhold. Dette mente retten var altfor sent.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...