Cerent Skrevet 13. juli 2018 Del Skrevet 13. juli 2018 Hei, Kom til å tenke på en ting, har aldri pleid å gjøre det selv, men pleier dere å slå av varmtvannsberederen når dere drar bort over tid, f.eks. en uke. Det er jo ikke noen vits i at den står å varmer vannet når ingen er hjemme, eller er det slik at den bruker mer energi på å varme seg opp igjen enn å holde vannet som er i den varmt? Hvor lenge må en i såfall ikke bruke den for at det skal lønne seg å slå den av? Har faktisk lurt på om jeg skal slå den av når jeg drar ut om morgenen også, så kan jeg slå den på igjen når jeg kommer hjem på ettermiddagen, vil jeg spare noe på det? Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 13. juli 2018 Del Skrevet 13. juli 2018 Jeg vil si at for en normal ferie på 3-4 uker la den stå på, det er ikke mange KW den bruker så lenge kaldt vann ikke blir tilført. Du kan få oppblomstring av bakterier om du skrur den av. Skal du være vekke i mange måneder kan den skrues av men den bør også være tappet ned. 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 14. juli 2018 Del Skrevet 14. juli 2018 Vannet som er i berederen er allerede varmet opp, så ved å slå den av blir det etterhvert kaldt, og må varmes opp på nytt når du slår den av. Det krever mer energi å varme det opp igjen enn å holde det varmt dersom du gjør dette for en kort periode. Varmetapet i en vanlig boligbereder ligger, avhengig av merke og modell, i området 500-1000 kWh pr år, og det er liten forskjell om den er på 100, 200 eller 300 liter. Dersom du er på reise lenge, og slår den av mens du er borte, vil du spare ca 45-90 kWh/måned, som med en kWh-pris inkludert nettleie på 1,10 gjør at du sparer 50-100 kr/måned. Når du kommer hjem og slår den på, vil du, på en 200 liters bereder med 2 kW element bruke ca 6 timer, og ca 12 kWh, på å varme opp vannet fra 20*C (antatt romtemperatur) til 70 *C. Når det gjelder bakterier (vanligvis legionella), vil disse dø raskt når temperaturen er over 70 *C. Dersom du slår av tanken, bør du ikke tappe varmtvann før temperaturen har passert denne temperaturen. Sjekk at termostaten på VVB står på minst 70 grader (helst 75-80). Mer info her:https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/legionella/legionellasmitte-hjemme-kan-forebyg/ Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. juli 2018 Del Skrevet 14. juli 2018 Akkurat varmtvannsbereder er det nok lite å spare på. Du skal være vekke lenge før det er hensiktsmessig å la vatnet bli kaldt, og deretter varme det oppigjen. I tillegg er det upraktisk å kome heim til kaldt varmevatn, så berre det gjer at eg vil heller betale litt ekstra enn å måtte vente på varmevatenet. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 14. juli 2018 Del Skrevet 14. juli 2018 (endret) Hvorfor er det så uvanlig med slike som varmer vannet når en bruker varmt vann i Norge? F.eks denne http://www.coax.no/ Endret 14. juli 2018 av Dubious Lenke til kommentar
fox Skrevet 14. juli 2018 Del Skrevet 14. juli 2018 Det skal aldri skrus av, for det vil samle seg opp masse bakterier, alger og dritt. Så er det risiko forlegionella-smitte også Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. juli 2018 Del Skrevet 14. juli 2018 Hvorfor er det så uvanlig med slike som varmer vannet når en bruker varmt vann i Norge? F.eks denne http://www.coax.no/ Fordet de krever enormt med strøm og vil overbelaste strømnettet når alle står opp og kommer hjem fra jobb og skal dusje samtidig? 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 14. juli 2018 Del Skrevet 14. juli 2018 Hvorfor er det så uvanlig med slike som varmer vannet når en bruker varmt vann i Norge? F.eks denne http://www.coax.no/ Dette er en vanlig løsning i andre land i varmere strøk, men da er ofte gass varmekilden. Har også bodd bl.a. i Portugal med elektrisk oppvarming av vannet på denne måten, men som sedsberg er inne på over, krever det mye strøm å varme vannet "on-the-fly". Fordelen er at man ikke har tap av betydning, så man sparer 500-1000 kr/år i strømforbruk. Når dette ikke har blitt vanlig i Norge, kan det ha sammenheng med at varmetapet fra VVB med tank ikke er direkte tap i vårt kalde klima, men bidrar til å holde boligen oppvarmet. På sommeren er dette en ulempe, da varmetapet blir som å ha en liten varmeovn på 50-100 W stående på kontinuerlig. Neste gang jeg bytter bereder, vil jeg vurdere en slik løsning selv. For min bolig holder det med én enhet, og jeg har kraftig stigeledning og anlegg med 3-fas 400 V. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. juli 2018 Del Skrevet 14. juli 2018 Det er ikke mye å spare på dette, min er typisk på 3-4 ganger om dagen med en varighet på <30 minutt. Kolben er på 2kW så for å ta litt i koster det meg ca 5 kroner dagen. Eller 150 i måneden. Lenke til kommentar
Rune Karlsen COAX Skrevet 5. februar 2020 Del Skrevet 5. februar 2020 (endret) On 7/14/2018 at 1:23 PM, sedsberg said: Fordet de krever enormt med strøm og vil overbelaste strømnettet når alle står opp og kommer hjem fra jobb og skal dusje samtidig? Det blir som en introduksjons ovn, behøver en relativt stor watteffekt, som gir et vesentlig mindre strømforbruk. Det er jo en vesentlig større effekttilgang, men det er 3-faset el tilgang i de fleste boliger i dag. Dette er benyttet også i Norge i mange år. Det behøves kun en egen el kurs som oftest kan være på 20A til 32A 3-faset. Men det er ingen problemer med det i forhold til el tilgangen i et alm. bolighus idag! Det har vert vanlig også i Tyskland og England i mange år som tidligere benyttet samme løsning på gas. Det er ikke uvanlig at det monteres 2 stk slike i en bolig idag. Endret 5. februar 2020 av Rune Karlsen COAX Lenke til kommentar
Rune Karlsen COAX Skrevet 5. februar 2020 Del Skrevet 5. februar 2020 (endret) On 7/14/2018 at 1:38 PM, Slettet-fsaSP0zV said: Dette er en vanlig løsning i andre land i varmere strøk, men da er ofte gass varmekilden. Har også bodd bl.a. i Portugal med elektrisk oppvarming av vannet på denne måten, men som sedsberg er inne på over, krever det mye strøm å varme vannet "on-the-fly". Fordelen er at man ikke har tap av betydning, så man sparer 500-1000 kr/år i strømforbruk. Når dette ikke har blitt vanlig i Norge, kan det ha sammenheng med at varmetapet fra VVB med tank ikke er direkte tap i vårt kalde klima, men bidrar til å holde boligen oppvarmet. På sommeren er dette en ulempe, da varmetapet blir som å ha en liten varmeovn på 50-100 W stående på kontinuerlig. Neste gang jeg bytter bereder, vil jeg vurdere en slik løsning selv. For min bolig holder det med én enhet, og jeg har kraftig stigeledning og anlegg med 3-fas 400 V. En halvering av el forbruket vil jeg si er vesentlig for vannvarming i f.eks. en bolig som er en god nr 2 når det gjelder el forbruket. Det er mye å spare på direkte vannvarming, ikke bare lagring tap. Vannet varmes kun DER og DA det behøves, og med Riktig temperatur og Vannmengde. Frigjør plass og går aldri tom for varmtvann. Endret 5. februar 2020 av Rune Karlsen COAX Lenke til kommentar
Rune Karlsen COAX Skrevet 5. februar 2020 Del Skrevet 5. februar 2020 On 7/14/2018 at 1:23 PM, sedsberg said: Fordet de krever enormt med strøm og vil overbelaste strømnettet når alle står opp og kommer hjem fra jobb og skal dusje samtidig? On 7/14/2018 at 1:38 PM, Slettet-fsaSP0zV said: Dette er en vanlig løsning i andre land i varmere strøk, men da er ofte gass varmekilden. Har også bodd bl.a. i Portugal med elektrisk oppvarming av vannet på denne måten, men som sedsberg er inne på over, krever det mye strøm å varme vannet "on-the-fly". Fordelen er at man ikke har tap av betydning, så man sparer 500-1000 kr/år i strømforbruk. Når dette ikke har blitt vanlig i Norge, kan det ha sammenheng med at varmetapet fra VVB med tank ikke er direkte tap i vårt kalde klima, men bidrar til å holde boligen oppvarmet. På sommeren er dette en ulempe, da varmetapet blir som å ha en liten varmeovn på 50-100 W stående på kontinuerlig. Neste gang jeg bytter bereder, vil jeg vurdere en slik løsning selv. For min bolig holder det med én enhet, og jeg har kraftig stigeledning og anlegg med 3-fas 400 V. Det er helt klart en smartere måte å varme vann på! Lenke til kommentar
Rune Karlsen COAX Skrevet 5. februar 2020 Del Skrevet 5. februar 2020 (endret) On 7/14/2018 at 1:45 AM, Maxopp said: Jeg vil si at for en normal ferie på 3-4 uker la den stå på, det er ikke mange KW den bruker så lenge kaldt vann ikke blir tilført. Du kan få oppblomstring av bakterier om du skrur den av. Skal du være vekke i mange måneder kan den skrues av men den bør også være tappet ned. Å lagre 200l vann på 70 - 80 grader koster strøm. En annen sak er at kvaliteten på vannet i tanken forringes. Vannet vil bli oksygenfattig, aggressivt og løser tungmetaller. Endret 5. februar 2020 av Rune Karlsen COAX Lenke til kommentar
Rune Karlsen COAX Skrevet 5. februar 2020 Del Skrevet 5. februar 2020 On 7/14/2018 at 1:28 AM, Cerent said: Hei, Kom til å tenke på en ting, har aldri pleid å gjøre det selv, men pleier dere å slå av varmtvannsberederen når dere drar bort over tid, f.eks. en uke. Det er jo ikke noen vits i at den står å varmer vannet når ingen er hjemme, eller er det slik at den bruker mer energi på å varme seg opp igjen enn å holde vannet som er i den varmt? Hvor lenge må en i såfall ikke bruke den for at det skal lønne seg å slå den av? Har faktisk lurt på om jeg skal slå den av når jeg drar ut om morgenen også, så kan jeg slå den på igjen når jeg kommer hjem på ettermiddagen, vil jeg spare noe på det? Om det monteres en direkte vannvarmer er det kun slått på når det tappes varmtvann, Er ellers helt avslått. Lenke til kommentar
Rune Karlsen COAX Skrevet 5. februar 2020 Del Skrevet 5. februar 2020 On 7/14/2018 at 12:46 PM, Dubious said: Hvorfor er det så uvanlig med slike som varmer vannet når en bruker varmt vann i Norge? F.eks denne http://www.coax.no/ Et godt spørsmål! Det er helt vanlig i f.eks. Tyskland og England. En sak er at samme løsningen har de hatt for gass i mane 10 år, og har sett de klare fordelene med den løsningen. Lenke til kommentar
Rune Karlsen COAX Skrevet 5. februar 2020 Del Skrevet 5. februar 2020 Når det gjelder direkte vannvarming - helt uten lagring stank, for hytter og hus idag, vil jeg anbefale alle og kontakte de som faktisk har levert denne løsningen i mange år også i Norge. Det er dessverre mye feil info rundt denne løsningen som bidrar til at det blir lite synlig i markedet. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. februar 2020 Del Skrevet 5. februar 2020 Ja det er bare å montere... for så å grine over høy strømregning i 2022. https://www.nrk.no/norge/kan-bli-dyrere-a-lade-elbilen-etter-jobb-1.14889318 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aEAbw77a Skrevet 26. november 2022 Del Skrevet 26. november 2022 sedsberg skrev (På 5.2.2020 den 19.56): Ja det er bare å montere... for så å grine over høy strømregning i 2022. https://www.nrk.no/norge/kan-bli-dyrere-a-lade-elbilen-etter-jobb-1.14889318 Har du noen andre spådommer? Du traff i allefall ganske nøyaktig på det om å grine over høy strømregning i 2022. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå