byuib Skrevet 13. juli 2018 Del Skrevet 13. juli 2018 (endret) For ca. 10 år siden søkte min far om lov til å bygge garasje. Det fikk han lov til. Deretter begynte han å bygge garasjen men på grunn av økonomiske problemer måtte det settes i vent. Her er det et bilde av hvordan garasjen har vært i minst 10 år: https://gyazo.com/b5ae08082baf1ca27c44149edc7febff Forrige måned ønsket far å fortsette med garasjen, men mye har endret seg siden far fikk tillatelse til å bygge garasjen. Blant annet har det blitt bygget flere hus i området. Der bor det en som har vist misnøye om at det skal bygges tak på garasjen. Naboen har fremkalt myndigheter til å stoppe far, samt truet med å saksøke oss for å ødelegge hans utsikt. Hva bør far gjøre? og hva er kriteriene for å bygge garasjen? I følge myndighetene som stoppet far til å fortsette med garasjen må det søkes på nytt pga dokumentene var tydeligvis for gamle. Setter stor pris på svar og anbefalinger! Endret 13. juli 2018 av byuib Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 13. juli 2018 Del Skrevet 13. juli 2018 Flatt tak vil ikke hindre utsikt Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 13. juli 2018 Del Skrevet 13. juli 2018 En ferdig garasje vil vel neppe være mer skjemmende for omgivelsene enn en påbegynt garasje? https://dibk.no/bygge-selv/dette-kan-du-bygge-uten-a-soke/bygg-garasje-uten-a-soke/ Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 14. juli 2018 Del Skrevet 14. juli 2018 Flatt tak vil ikke hindre utsiktTenkte det samme.Så kan man krone verket med en liten diskre utsmykning som naboen kan titte på isteden. 2 Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 14. juli 2018 Del Skrevet 14. juli 2018 Det må søkes på nytt men henvis til original tillatelse, naboen må da saksøke kommunen om faren din får tillatelse. Når det gjelder naboen kan det ta noe tid men be han sette seg på en kaktus å roter. 1 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 14. juli 2018 Del Skrevet 14. juli 2018 Det bør vel finnes en lovlig grunn og en rettshjemmel for at det eventuelt skal være slik. Hvis garasjen er under 50 kvadrat'meter så er jo hovedregelen i dag slik: https://lovdata.no/SF/forskrift/2010-03-26-488/§4-1 Lenke til kommentar
byuib Skrevet 14. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2018 Flatt tak vil ikke hindre utsikt Jeg har spurt pappa om å bygge flatt tak, men for han er det uaktuelt siden vi har tidligere bygget en garasje bak denne som har tak som stikker opp (den røde garasjen på bildet). Det må søkes på nytt men henvis til original tillatelse, naboen må da saksøke kommunen om faren din får tillatelse. Når det gjelder naboen kan det ta noe tid men be han sette seg på en kaktus å roter. Er det ikke slik at dersom man søker på nytt må man sende nabo-varsel der naboene "godtar" at vi bygger ferdig garasjen? Da kan vi jo nesten bare regne med å få avslag, samt må betale søknad-kostnader Det bør vel finnes en lovlig grunn og en rettshjemmel for at det eventuelt skal være slik. Hvis garasjen er under 50 kvadrat'meter så er jo hovedregelen i dag slik: https://lovdata.no/SF/forskrift/2010-03-26-488/§4-1 Garasjen er over 50 kvadratmeter, og jeg er dermed usikker på hvilke kriterier garasjen må følge Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 14. juli 2018 Del Skrevet 14. juli 2018 Jeg mener det er slik at en byggetillatelse har en tidsbegrenset gyldighet. Jeg mener at det her jeg bor er tre år. Det kan være lokale forskjeller. Naboer trenger ikke "godta" at garasjen bygges. De kan ha innsigelser. Dere skal prøve å forholde dere til innsigelsene. Hvis det ikke er mulig eller ønskelig går søknaden til kommunen vedlagt naboens innsigelser og blir behandlet i forhold til områdets reguleringsplan. Naboen har ikke rett på utsikt (men det har ofte en verdi å holde naboen blid) Lykke til! /Ole 1 Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 14. juli 2018 Del Skrevet 14. juli 2018 Jeg trodde det var "oppstart innen to eller tre år og ferdigstilling innen fem" - men at man kan fortsette å søke om utsettelser etter dette. 1 Lenke til kommentar
byuib Skrevet 14. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2018 (endret) Dersom det søkes å ferdigstille garasjen, er det mulig at vi får avslag og dermed må rive den halvferdige garasjen? Endret 14. juli 2018 av byuib Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 14. juli 2018 Del Skrevet 14. juli 2018 Det er alltid en sjanse, men siden den har stått der så lenge så er det verste jeg kan se for meg at dere blir nødt til å bygge flatt tak Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå