Lionpride Skrevet 13. juli 2018 Del Skrevet 13. juli 2018 For to uker siden ble jeg 100% sykmeldt. Hos legen oppga jeg at min stillingsprosent hos arbeidsgiver er 30% (det er dette som står i kontrakten min), men det siste halvåret har jeg jobbet bortimot 50% ettersom det har vært mer behov. Kan jeg få sykepenger som at jeg er 50% ansatt eller må jeg nøye meg med 30%? Hvor skal jeg isåfall henvende meg? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 13. juli 2018 Del Skrevet 13. juli 2018 Lønnsslippen(e) din(e) vil bli objekt for beregning av sjukepenger. Lenke til kommentar
Lionpride Skrevet 13. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2018 Lønnsslippen(e) din(e) vil bli objekt for beregning av sjukepenger. Takk for svar. Er dette noe som skjer automatisk? Lenke til kommentar
tvv Skrevet 19. juli 2018 Del Skrevet 19. juli 2018 Takk for svar. Er dette noe som skjer automatisk? Nei foreløpig skjer ikke dette automatisk, men arbeidsgiveren sender inn lønnsopplysninger til NAV - skal i alle fall gjøre dette. Nav har også tilgang til A-melding som arbeidsgiver sender inn hver mnd, men foreløpig må altså arbeidsgiver sende inn et skjema. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 22. juli 2018 Del Skrevet 22. juli 2018 Arbeidsgiver må sende inn lønnsopplysnibger. Der skal de skrive inn de beste xx ukene fra siste xx tida med lønn. Mas på arbeidsgiver så de ikke er trege med dette og du går uten sykepenger mange måneder slik jeg måtte. Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 22. juli 2018 Del Skrevet 22. juli 2018 (endret) Arbeidsgiver er vel pålagt å levere inn de tre siste lønnslippene, og de beregner det utifra hva du fikk der... Tjente du 40K en månde, 10K neste 30K neste etc.. Så vil det gi.. 20K som et grunlag for NAV å beregne ut fra den gjenomsnittelig måndesinntekten din er.. Men, man kan få det endret om man har arbeidsplasser hvor de tre siste måndene ikke faktisk viser hvor mye man tjener.. Da kan man kreve at NAV tar enda flere månder inn i beregning... Min samboer jobbet 80 stilling i noen år, men hadde derimot så mye overtid at det ble nærmere 150%... Da hun skulle ut i svangerskapspenger måtte hun vise frem dokumentasjon at hun hadde jobbet så mye, men da ble ikke arbeidstilsynet så glad og det ble et helvette hele greia for bedriften.. Endret 22. juli 2018 av Krozmar Lenke til kommentar
Lionpride Skrevet 26. august 2018 Forfatter Del Skrevet 26. august 2018 Nå er det snart 8 uker siden jeg ble sykmeldt og jeg har verken fått sykepenger fra arbeidsgiver eller NAV. Jeg glemte å skrive i første post at jeg hadde ferie i denne perioden. Kan dette være grunnen til at jeg ikke har fått noe utbetalt? De 16 første dagene som arbeidsgiver skal dekke burde jeg hatt på konto nå. At NAV er trege kan jeg forstå. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 26. august 2018 Del Skrevet 26. august 2018 Ganske sikker på at ferietid kan/skal forskyves ved sykdom. Lenke til kommentar
Lionpride Skrevet 26. august 2018 Forfatter Del Skrevet 26. august 2018 Ganske sikker på at ferietid kan/skal forskyves ved sykdom. De første 5 ukene fra jeg ble sykmeldt 100% hadde jeg egentlig ferie. Men dersom jeg ber om 5 nye uker med ferie vil jeg jo heller ikke få lønn ettersom jeg er deltidsansatt.. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 26. august 2018 Del Skrevet 26. august 2018 Eh, jo. For du har fått lønn som skal dekke ferietiden din. Den heter feriepenger, og ble inntjent i fjor. Hvis du har fått feriepengene dine, og du har brukt de på noe annet enn å dekke lønna du skulle hatt for ferietiden din, så er det din egen skyld. Poenget mitt var at siden ferietiden din muligens blir forskjøvet, så skal det utregnes lønn og/eller sykepenger som om du ikke har hatt ferietid i sykeperioden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå