A.Hogas Skrevet 13. juli 2018 Del Skrevet 13. juli 2018 (endret) Hei Har en Opel zafira som er vanskelig å starte etter 10 timer (over natta). Har du kjørt med den noen kilometer for så å stoppe og starte, starter den helt normalt. Har byttet ei dyse, alle glødeplugger, sjekket at de får strøm og målt pluggene. Hva er neste??? Endret 21. september 2018 av A.Hogas Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 13. juli 2018 Del Skrevet 13. juli 2018 Du trenger tre ting. Gnist, bensin/diesel og luft. Dette må komme til riktig tid og i riktig mengde. Gnisten er lettest å sjekke. Ta ut en og en plugg, kobl til pluggledningen og hold pluggen mot gods (jord). Se om gnisten ser fin ut. Når den ikke starter, så kan du også ta ut pluggen og sjekke om pluggen er våt. Da får den fo mye bensin (for lite luft). Er den tørr, så kan det være motsatt. Sjekk at choke-spjellet på forgasseren er lukket (når motoren er kald). Hva om du bruker startgass i forgasseren, starter den da? Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134 Skrevet 14. juli 2018 Del Skrevet 14. juli 2018 Du trenger tre ting. Gnist, bensin/diesel og luft. Dette må komme til riktig tid og i riktig mengde. Gnisten er lettest å sjekke. Ta ut en og en plugg, kobl til pluggledningen og hold pluggen mot gods (jord). Se om gnisten ser fin ut. Når den ikke starter, så kan du også ta ut pluggen og sjekke om pluggen er våt. Da får den fo mye bensin (for lite luft). Er den tørr, så kan det være motsatt. Sjekk at choke-spjellet på forgasseren er lukket (når motoren er kald). Hva om du bruker startgass i forgasseren, starter den da? Sjekke gnist og plugger på en dieselmotor altså? Du skriver også sjekke choke-spjellet på forgasseren, lenge siden du har sett nedi motorrommet på en bil? Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 14. juli 2018 Del Skrevet 14. juli 2018 Hvis en dieselmotor kun er tungstartet når den har stått en stund så er det ofte en lekasje i drivstoff systemet. Når bilen står lenge så renner dieselen tilbake til tanken og du må lufte systemet(kjinne lenge) for å få start. Når man først har fått dieselen frem igjen så er den lettstartet og fungerer som normalt. Dette er sånt som pleier å skje når folk har bytta dieselfilter selv og satt en eller annen o-ring feil. Svetting fra returslangene mellom dysene, rustne drivstoff rør oppå tanken e.l. Lenke til kommentar
A.Hogas Skrevet 14. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2018 Vi byttet diesel filter i dag faktisk, å det har ikke vært skiftet på evigheter, hva helt svart å groms. Kjøpte bilen rett før jul i fjor, uten problemer. Problemet kom for 2 mnd siden, vi for over bilen i dag, med tanke på lekkasje, men finner ingenting. Bilen står også i garasjen, uten å se noe lekkasje. Lenke til kommentar
A.Hogas Skrevet 14. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2018 Vi byttet diesel filter i dag faktisk, å det har ikke vært skiftet på evigheter, hva helt svart å groms. Kjøpte bilen rett før jul i fjor, uten problemer. Problemet kom for 2 mnd siden, vi for over bilen i dag, med tanke på lekkasje, men finner ingenting. Bilen står også i garasjen, uten å se noe lekkasje. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. juli 2018 Del Skrevet 14. juli 2018 Du ser ikke lekkasjen hvios det lekker i returen og tilbake til tanken Lenke til kommentar
A.Hogas Skrevet 14. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2018 Hmm.. Hvordan finn ut det da? Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 14. juli 2018 Del Skrevet 14. juli 2018 Det lekker ofte fra retur som sedsberg sier og da finner man ingen opplagte lekasjer eller flekker på gulvet. Lekasjen suger luft inn og dytter ingenting ut. I første omgang må du likevel se etter svetting og den minste antydning til fuktighet er nok til å gjøre bilen tungstartet. Diesel systemer er ekstremt kresent på at ting er tett, selv på retur siden. For å bekrefte/avkrefte mistanke kan du prøve å pumpe frem diesel manuelt før du starter bilen din om morran(hvis bilen din er utstyrt med håndpumpe av noe slag). Prøv å bruk bilen nå som du har byttet dieselfilter. Et nytt dieselfilter kan gjøre underverker og mulig du allerede har løst problemet. Isåfall vil jeg påsta at det lakk fra den store svarte o-ringen eller i de koblingene rundt. Jeg ser at disse har et sånt plastikk filter-hus som jeg ikke liker. De sprekker, knekker, og det er bare noe jalla plastikk drit. Hvis man ikke finner noen lekasjer er det lite som skal til før jeg peker på filter-huset og bytter det på mistanke. 1 Lenke til kommentar
A.Hogas Skrevet 14. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2018 Takk for gode svar! Kan det være en dyse som ikke er helt bra?? I mitt hode så skulle man vel da ha problemet ellers også eller?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå