Gjest Marius B. Jørgenrud Skrevet 13. juli 2018 Del Skrevet 13. juli 2018 Opptil 300 brukere får chat, fildeling, videokonferanse og Office-verktøy, uten kostnader.Microsoft lanserer gratis samhandling for bedrifter. Går rett i strupen på Slack Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. juli 2018 Del Skrevet 13. juli 2018 Microsoft driver ikke veldedighet - Siden det ikke betales med penger, hvordan betaler man? Med salgbare personopplysninger, statistikk, analyse osv? 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. juli 2018 Del Skrevet 13. juli 2018 Microsoft driver ikke veldedighet - Siden det ikke betales med penger, hvordan betaler man? Med salgbare personopplysninger, statistikk, analyse osv? Vil tru det er slik Microsoft får betalt ja. No når GDPR er i kraft, og det er mykje vanskeligare å lure slike personopplysningar ut av vanlege folk, så er dette ein genial framgangsmåte. Folk flest har lite reelle valgmuligheiter til å takke nei til innsamling av personopplysningar når dei får dette presentert som sitt nye arbeidsverktøy. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 13. juli 2018 Del Skrevet 13. juli 2018 Microsoft driver ikke veldedighet - Siden det ikke betales med penger, hvordan betaler man? Med salgbare personopplysninger, statistikk, analyse osv? Ikke veldedighet, men dette er samme årsak som at Microsoft valgte å gi alle 7/8 brukere gratis oppgraderingen til W10. De ser at en konkurrerende bedrift begynner å få et stort grep om markedet, og frykter å miste kunder dit. Derfor sponser de mye gratis nå først, får å så lokke med tilbud for oppgraderinger, selge flere tilhørende tjenester som Azure og Office 365. Det er totale omsetningen som er viktig for Microsoft, ikke hva de tjener på de enkelte produkt. Ikke uten grunn til at de publiserte Roslyn rammeverket og .NET Core som open-source løsninger på GIT. De tjener ikke penger på de produktene, men det er for å kvele konkurrentene og hindre at nye trusler vokser frem og tjene mer totalt sett. 5 Lenke til kommentar
Fungus Skrevet 13. juli 2018 Del Skrevet 13. juli 2018 Jeg er en fan av Microsoft gjennom alle år, og har testet Teams før det dukket opp en gratis versjon. Stiller på den bakgrunnen spørsmålet: «funker det?» Tenker da på out-of-box, uten ett lass med konfigurasjon, integrasjon, mailoppsett for varslinger, generering av kontoer, også videre. 1 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 13. juli 2018 Del Skrevet 13. juli 2018 Microsoft driver ikke veldedighet - Siden det ikke betales med penger, hvordan betaler man? Med salgbare personopplysninger, statistikk, analyse osv? Ikke nødvendigvis. Men en forholdsvis stor del vi trolig gå over til betalt versjon etterhvert, dvs som del av Office 365. Det er nesten slik på alle nettbaserte tjenester i dag, dvs Slack, Basecamp, Teamwork, HipChat, Jira, Zendesk osv. De tilbyr alle gratis produkter med gitt begrensinger, og så regner de med at en viss % etterhvert vil gå for variantene man betaler for. Faktisk regner jeg som lite sannsynlig at Microsoft tar en Google eller Facebook - det har de minimalt å tjene på. Det er heller ikke i tråd med innstrammingene de har gjort i siste versjon av Windows 10. Setter du den på mest restriktive personvern, så begynner nettsteder som tv2.no og sumo å "protestere" - du hindre annonseringen deres. Når man har blitt avhengig av f.eks Slack (personlig klarer jeg meg ikke uten - 95 % av programvaresupporten foregår der), så blir etterhvert en kostnad på 5 - 10 000 kr i året bare peanøtter. Nå betaler jeg ikke for Slack i dag. Og de reelle inntektsgivere for Micorsoft framover er Azure, og tjenester bygd på Azure. 1 Lenke til kommentar
LangtGjesp Skrevet 13. juli 2018 Del Skrevet 13. juli 2018 Ikke veldedighet, men dette er samme årsak som at Microsoft valgte å gi alle 7/8 brukere gratis oppgraderingen til W10. Jeg ville se litt mer prosaisk på det. De regner med at det å ha dominans i markedet er den sikreste kilden til fremtidige inntekter, og det er antagelig riktig tenkt. Jeg skjønner ikke hvorfor de ellers skulle la grinebitere som meg - som aldri kjøper noe uten at det er absolutt nødvendig - oppgradere til W10 gratis. De ser at en konkurrerende bedrift begynner å få et stort grep om markedet, og frykter å miste kunder dit. Får jeg spørre hvem du ser som konkurrerende bedrift? Er det Apple Google, Linux eller hva? Beklager om jeg er litt treg her. Lenke til kommentar
digimator Skrevet 14. juli 2018 Del Skrevet 14. juli 2018 Får jeg spørre hvem du ser som konkurrerende bedrift? Er det Apple Google, Linux eller hva? Beklager om jeg er litt treg her. Eit hint er vel i overskrifta: "Går rett i strupen på Slack". 1 Lenke til kommentar
Tore Rosander Skrevet 14. juli 2018 Del Skrevet 14. juli 2018 Microsoft driver ikke veldedighet - Siden det ikke betales med penger, hvordan betaler man? Med salgbare personopplysninger, statistikk, analyse osv? Du vet at det finnes andre motivasjoner enn persondata? Dette er ren merkevarebygging. Her er forretningsmodellen å styre bedrifter mot abonnement på office pakken. 1 Lenke til kommentar
Tore Rosander Skrevet 14. juli 2018 Del Skrevet 14. juli 2018 Digi, kommer det en test av disse løsningene etterhvert? 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 14. juli 2018 Del Skrevet 14. juli 2018 Ingen gratis lunsj vel? Det står "tilbyr gratis "lunsj" til bedrifter". Man må vel ha betalt noe inn i kassen til Microsoft før denne gratis samhandlingen kan starte vel? Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 14. juli 2018 Del Skrevet 14. juli 2018 Ikke veldedighet, men dette er samme årsak som at Microsoft valgte å gi alle 7/8 brukere gratis oppgraderingen til W10. Jeg ville se litt mer prosaisk på det. De regner med at det å ha dominans i markedet er den sikreste kilden til fremtidige inntekter, og det er antagelig riktig tenkt. Jeg skjønner ikke hvorfor de ellers skulle la grinebitere som meg - som aldri kjøper noe uten at det er absolutt nødvendig - oppgradere til W10 gratis. De ser at en konkurrerende bedrift begynner å få et stort grep om markedet, og frykter å miste kunder dit. Får jeg spørre hvem du ser som konkurrerende bedrift? Er det Apple Google, Linux eller hva? Beklager om jeg er litt treg her. Google og Apple er nok Microsoft's største konkurrenter. Alle disse har løsninger som kan gjøre Microsoft mindre relevant (mobile os, e-post, søkemotorer, div tjenester). Ellers så har en del open-source miljøer som Linux, Apache, Python, PHP og mange mange flere utviklet løsninger i mange år har hatt veldig mange brukere. Mange embedded systemer, samt servere på nettet kjører løsninger basert på dette. Mange utviklere som jobber med dette er sterkt imot Windows/Microsoft, samt Microsoft sine løsninger (C#, .NET osv.). Trusselen her er at Microsoft mister flere markedsandeler til disse miljøene og Windows og Visual Studio blir urelevant. Spesielt nå som smarttelefonene har blitt vanlig og Android / iOS dominerer her. I de siste årene har Microsoft endret strategien sin og jobbet mye for å få aksept for sine løsninger i disse miljøene. Blant annet ved å utvikle. NET Core som tilgjengeliggjør C# og .NET til alle plattformer, og attpåtil gjøre det 100% open-source. De har laget Linux subsystem for Windows som en offisiell pakke til Windows for å kunne jobbe i Windows slik man gjør i Linux. C# compileren Roslyn er også open-source. Dette har gjort at Microsoft står mye sterkere fordi verktøyene de har utviklet er utrolig bra. Når løsningene fungerer på alle plattformer, ikke bare Windows, så vokser hele miljøet, både Linux og Windows av dette. Folk blir ikke redd for å bruke Microsoft sine verktøy og OS fordi løsningene fungerer også på Linux, på web og på mobil. Dette øker salget av alle produktene til Microsoft. Lenke til kommentar
_Nils_ Skrevet 14. juli 2018 Del Skrevet 14. juli 2018 Stiller på den bakgrunnen spørsmålet: «funker det?» Tenker da på out-of-box, uten ett lass med konfigurasjon, integrasjon, mailoppsett for varslinger, generering av kontoer, også videre. Med 365-konto, ja - ikke prøvd uten... Dog misliker jeg hele Teams. Ikke fått "følelsen" enda. Lenke til kommentar
oppat Skrevet 15. juli 2018 Del Skrevet 15. juli 2018 Vanskelig å forstå at Slack går med underskudd med så mange betalende kunder. Det er nok ganske høyt over hva typiske freemium-bedrifter kan skilte med. Lenke til kommentar
RonnyVa Skrevet 17. juli 2018 Del Skrevet 17. juli 2018 Vanskelig å forstå at Slack går med underskudd med så mange betalende kunder. Det er nok ganske høyt over hva typiske freemium-bedrifter kan skilte med. Jeg vil tro både BaseCamp og Zendesk har mye større prosentandel betalende enn Slack, men det er bare synsing basert på eget bruk. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 27. juli 2018 Del Skrevet 27. juli 2018 Microsoft driver ikke veldedighet - Siden det ikke betales med penger, hvordan betaler man? Med salgbare personopplysninger, statistikk, analyse osv? Ja, jeg tror du ser for isolert på dette. Microsoft har mange totalkunder og mange bedriftskunder. Hvis disse bedriftskundene og totalkundene bruker mer og mer tid i konkurrentenes økosystemer så vil disse kundene plutselig falle ut av Microsoft-verdenen. Mellom leverandører og bedrifter finnes det masse gratis lunsj. De tar penger de har fått fra oss allerede og bruker litt av dem til å forbedre tilbudet som gjør at vi skal være mer fornøyde med å fortsette å bruke dem som leverandør. Forøvrig er dette bare en ny iterasjon rundt temaet MSN/Lync/Skype for businesses. Der MSN på et tidspunkt må ha vært desidert største meldingssystem men det fantes mange gode, åpne protokoller, er det nå slik at alle store firmaer forsøker få kundene til å samhandle på ikke-åpne, proprietære samhandlingsprotokoller fordi de vil ha kundene på sitt økosystem. Google har jo flere nå enn jeg kan nevne. Det triste i alt dette er at folk har gått bort fra åpne protokoller. Trillian var på mange måter bedre i 1997 enn Messenger er i dag, men alle bruker jammen Facebook til kommunikasjon likevel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå