Gå til innhold

Går det an å sveise ramma på en Trek-sykkel?


Mastiff

Anbefalte innlegg

Jeg brukte min Trek-sykkel som en normal sykkel i vinter, og det betyr at den står ute (siden jeg ikke har garasje). Men sent på vinteren (som var den kaldeste her på Sørlandet som jeg kan huske), var plutselig noe galt, for bakhjulet slepte i den ene siden av ramma bak. Jeg tenkte at en eller annen pøbel hadde kastet seg på den, og den ble bare stående en stund fordi jeg var et sted der jeg ikke trengte sykkelen fra før påske og fram til for en uke siden.

 

Men nå leverte jeg den til verksted for å se om ramma kunne rettes. Det viste seg at røret som går bakover fra hovedramma til hjulfestet (det ville vært baksvingen på en motorsykkel, jeg vet ikke hva det heter på en tråsykkel) var sprekt på undersiden, og det var også en sprekk i festet mellom dette røret og resten av ramma. Verkstedet fortalte at de hadde sett noe lignende noen få ganger før, og det var fordi det hadde kommet vann inn i ramma, og så hadde det fryst til is der! Så det er første gang jeg er ute for en sykkel som ikke tåler å stå ute...

 

Men er det mulig å sveise ramma på en sånn greie? Det er en Trek Gary Fisher 29er, og jeg har ingen anelse om hva slags materiale ramma er av, om det er alu eller stål.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt er mulig. - Vil det blir rett/bra nok og ikke påvirke sykkelen? - Aner ikke.

 

Kontakt ditt lokale sveiseverksted så får du sikkert kvalifisert svar. - Denne har alu-ramme, så det er nok ikek noe du vil begynne med selv.

(Ellers er jo ikke disse så dyre hvis den er endel år gammel, så mulig det er bedre å kjøpe ny sykkel)

Lenke til kommentar

Vel, dyr og dyr... Jeg må vel opp i minst 5000 for å finne noe tilsvarende brukt. Men alu, altså. Det er jo selvsagt verre, men det er et firma som sveiser sånt her. Jeg får kontakte dem når fellesferien er over, det er neppe noe som skjer der nå.

 

Det dukker opp rammer ute på Finn iblant, men må man ha ramme til akkurat samme sykkelen, eller er det noen standardstørrelse på det? Beklager hvis jeg virker uvitende, men min forrige tråsykkel var en DBS kjøpt på 80-tallet... Jeg bodde i 20 år et sted der skkel bare var aktuelt hvis den hadde motor. ;)

Lenke til kommentar

Jepp - bare tenker at du får vurdere om du vil bruke 5k på ny sykkel eller 2k på å sveise den uten å vite hvordan det påvirker egenskapene (det tallet er helt tatt ut av luften, men tenkte det fort kunne bli noe slikt :p)

 

Du kan selvsagt flytte de aller fleste delene rett over på en annen ramme - det meste er standard deler som kan byttes om. - Går f.eks an å bestille karbonramme fra kina til 2-3k og flytte over alt hvis det er interessant.

Lenke til kommentar

Godt poeng, jeg vet jo heller ikke hva noe sånt koster.

 

Den andre løsningen hørtes jo litt kult ut. :)  Men så avhenger det vel at man vet hva slags ramme man trenger også. Jeg har som sagt ikke peiling. Men jeg ser det står masse på eBay med gratis frakt og alt. Spørsmålet er kanskje hvor solide de er, mine 95 kilo vil kanskje herpe en sånn greie ganske fort? Sånn som denne: https://www.ebay.com/itm/New-Full-Carbon-mtb-Frame-29er-orange-Mountain-Bike-Frame-Disc-Brake-S-M-l-frame/223028362676?hash=item33ed86bdb4%3Am%3AmujW3mEP1IsK47vHt47I_Ag&var=521837311491&_fsrp=1&rt=nc

Lenke til kommentar

Stilig. Den øverste tråden handler om akkurat samme merket som jeg fant på eBay. Men er overflyttingen av greiene vanskelig? Jeg har aldri skrudd noe på sykkel, men jeg har en god del erfaring fra å skru på bil og motorsykkel. Trengs det spesialverktøy for krank og sånne ting?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Du ville fått flere kvalifiserte svar om du stilte spørsmålet på et sveiserforum enn på terrengsykkel.no.

Det er langt mellom kvalifiserte svar om mekanikk på det forumet (terrengsykkel).

Lenke til kommentar

Det forstår jeg selvsagt, men spørsmålet er om generell alusveisere vet så mye om sykkelrammer. Det er jo ganske spesielle greier, har jeg forstått. Og det er helst det med å kjøpe kinaramme av karbon og flytte over alt utstyret jeg har spurt om på terrengsykkelforumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...