Comma Chameleon Skrevet 12. juli 2018 Del Skrevet 12. juli 2018 (endret) Sliter litt med min stasjonære PC for øyeblikket og hadde satt pris på litt hjelp. Symptomene er som følger: Hele PC låser seg/fryser under GTA:V. Går en viss tid før det fryser, gjerne når man beveger seg i et kjøretøy. Hele skjermen låser seg, reagerer ikke på noen ting og eneste måte å stoppe det er å holde power-knappen inne til den skrur seg av. Samme symptomer under Forza Horizon 3. Kan fryse etter alt fra 20 minutter til 2 timer. Blue Screen of Death når jeg bruker Lightroom. Dette er et problem som jeg hadde også for et år siden og slet lenge med det, men løste seg etterhvert etter å ha prøvd hundre løsninger (uten å finne ut hva som funket). Har fått feilkoder som "UNEXPECTED_STORE_EXCEPTION", "KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR" Og en gang sto det "Skyldes: Usbhub3.sys". Merk at det ikke fryser under noen andre spill (Rocket League, Shadow of War, BF1, Need for Speed, FIFA, Doom, Factorio, Just Cause 3, HITMAN og fler). Jeg har prøvd å kjøre sjekker på RAM og HDD/SSD, samt sfc /scannow for å se etter integritetsfeil i Windows. Sjekket at drivere er oppdatert, fjernet unødvendige programmer, kjørt virusscans. Kjørt INTEL sitt verktøy for å sjekke prosessor (PASS på alt). Blåst bort støv inne i kabinettet, sjekket kabler. Prøvd å justere pagefile størrelse manuelt. Lightroom-problemet som ene gangen sa "Skyldes UsbHub3.sys" peker litt på at det kan være USB som er feilen. Noen måte å feilsøke det på? Er det noen måte å finne ut om det kan være driverfeil noen plass? Tips til hva jeg burde sjekke for å feilsøke? Noen programmer som kan logge alt som skjer fram til det kræsjer (er jo bare å spille litt GTA) tydeligvis)? Specs: Asus Z97-E i7-4770 16 GB ram GTX 1060 6GB EVGA GQ 750W 500GB 960 Evo m.2 (OS + spill lagret der) 2 TB HDD Endret 14. april 2019 av Comma Chameleon Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 12. juli 2018 Del Skrevet 12. juli 2018 Du kan bruke MSI Afterburner og følge med temperaturer og annen data mens du spiller. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 17. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2018 (endret) Temperaturene er helt normale og ikke i nærheten av noe ekstremt så det virker ikke som det er et problem.Nå i dag under en runde Lightroom så ble det ny BSOD (KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR, pga watchdog.sys). Og så kjørte jeg driver verifier. Når jeg restartet etter det så får jeg ny BSOD hvis jeg har Xbox-kontrolleren plugget i PCen (DRIVER_PAGE_FAULT_BEYOND_END_OF_ALLOCATION, pga xboxgip.sys). Det skjer per nå hele tiden så lenge kontrolleren er plugget i, så den kan jeg ikke bruke for øyeblikket.I tillegg så prøver jeg å lese dumpfilene (Via BlueScreenView) og der sier den av de driver_page_fault_beyond_end-of_allocation kommer pga driver ntoskrnl.exe. Føler at problemet ligger enten i drivere eller i RAM. Har kjørt Windows sin ram-test, men skal nå kjøre Memtest86 for å se om det er noe større problem der. Har prøvd å bytte plass på de på hovedkortet, så det er ikke der det ligger. Endret 17. juli 2018 av Comma Chameleon Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 18. juli 2018 Del Skrevet 18. juli 2018 Du kan forsøke å avinnstallere skjermkortdrivere vba DDU i safemode og så reinnstallere drivere fra nvidia etter reboot til normalmode. Det er jo relativt enkelt å forsøke .. Men personlig syntes jeg det nesten er like enkelt med en reinnstallering av windows. Ved å kjøre diskpart clean og så en reinnstallering av windows så burde du eliminere alt av softwarerelaterte problemer. Hvis problemene dine forstått oppstår så har du mest sannsynlig kokt problemet ditt ned til hardware. Har man filene og steambiblioteket på en ekstern enhet så er reinnstallering av windows på primærdrev relativt smertefritt. Jeg tilstreber alltid å kun ha ett drev tilkoblet maskinen under en reinstallering - så koble vekk alle andre SSD/HDD. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 18. juli 2018 Del Skrevet 18. juli 2018 Føler at problemet ligger enten i drivere eller i RAM. Har kjørt Windows sin ram-test, men skal nå kjøre Memtest86 for å se om det er noe større problem der. Har prøvd å bytte plass på de på hovedkortet, så det er ikke der det ligger.Har du prøvd å legge inn chipsetdriver på nytt? Du kan prøve å spille litt, men bare bruke én av brikkene dine om gangen. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 27. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2018 Takker for svar og råd begge to. Rett før Kyrres innlegg så ga jeg opp og bare formaterte hele SSD-en og la inn Windows fra bunn av. Det løste hele problemet, og da bekreftet det nok at det var driverne som var problemet. Har ventet litt med å skrive her igjen da jeg ville se at systemet funket stabilt over tid og ikke hatt noen problemer etter at jeg installerte på nytt. Både spilling og Lightroom funkerer utmerket. Får teste å lage gjenopprettings-punkt relativt ofte i tilfelle det skjer igjen da det er kjedelig å installere alle programmene på nytt og sette opp maskinen slik man vil ha den. Windows altså Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 27. juli 2018 Del Skrevet 27. juli 2018 Les litt om image software. F.eks acronis true image. Det liker jeg for restore 1 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 13. april 2019 Forfatter Del Skrevet 13. april 2019 Nå har jeg fått samme problem igjen! Helt likt, kun at jeg ikke får BSOD, ellers likt. Gikk fra å fungere helt fint siden i fjor sommer til å plutselig ha konstant det problemet.Eneste jeg kan huske som jeg gjorde fra ene dagen som kan ha påvirket det var jeg installerte Davinci Resolve. Så begynte problemene. Kanskje den gjorde noe med noen av driverne?Skal prøve å undersøke på nytt, men lukter en ny reinstallering Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå