Gå til innhold

Final Cut Pro X - Macbook pro 2011


Anbefalte innlegg

Har en Macbook pro 2011 2,3GHz Intel Core i5. Hadde tidligere 4GB RAM og HDD. Byttet ut dette med 16GB RAM og SSD i håp om at den skulle bli bra nok til å bruke FCPX til videoredigering. Macen blei heilt ny etter SSD, men merket ikke voldsomt mye av oppgraderingen fra 4GB RAM til 16GB RAM. Bruker High Sierra versjon 10.13.4.

 

Når jeg redigerer videoer så lagger visningsbildet voldsomt når jeg skal sjå resultatet av tillagt effekt. Det kan vær så mye som å legge til litt hastighet i klippet, så lagger klippet. Legger jeg fra meg Macen og lar den jobbe i 5min, så kan jeg sjå klippet uten laggingen. Men om jeg legger til større effekter som overganger mellom klippene og fargeredigering, da er det ikke håp.

 

Hva er det som gjør det? Hvilke komponent i Macen, evt noe jeg gjør feil i FCPX? 

Jeg bruker vell og merke piratkopiert FCPX om dette skulle ha noe å si? 

 

 

Seriøse svar mottas med stor takk! 

Endret av fremol
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan hende at du må oppdatere FCPX til en nyere versjon. Jeg hadde akkurat kjøpt meg FCPX og det begynte å lagge etter 1 dag, viste seg at jeg måtte oppdatere appen og etter det funket alt. Men tror ikke det går an å oppdatere piratversjon.

 

På min gamle windows pc så hadde jeg piratversjon av Sony Vegas, dette lagget utrolig mye hele tiden (spesielt i visningsbildet) pluss at programmet klikket opptil flere ganger.

 

Vet at FCPX er dyrt, men hvis du bruker det mye så er det absolutt verdt det!

 

Hvis du bestemmer deg for å kjøpe og det begynner å lagge igjen, så hadde jeg klaget til Apple med en gang. Man betaler ikke 3200 kr for et redigeringsprogram som lagger!

Lenke til kommentar

Det kan hende at du må oppdatere FCPX til en nyere versjon. Jeg hadde akkurat kjøpt meg FCPX og det begynte å lagge etter 1 dag, viste seg at jeg måtte oppdatere appen og etter det funket alt. Men tror ikke det går an å oppdatere piratversjon.

 

På min gamle windows pc så hadde jeg piratversjon av Sony Vegas, dette lagget utrolig mye hele tiden (spesielt i visningsbildet) pluss at programmet klikket opptil flere ganger.

 

Vet at FCPX er dyrt, men hvis du bruker det mye så er det absolutt verdt det!

 

Hvis du bestemmer deg for å kjøpe og det begynner å lagge igjen, så hadde jeg klaget til Apple med en gang. Man betaler ikke 3200 kr for et redigeringsprogram som lagger!

 

Tusen takk for svar! 

 

Dette skal jeg prøve ut :-) Håper det fungerer!

Lenke til kommentar

Det kan hende at du må oppdatere FCPX til en nyere versjon. Jeg hadde akkurat kjøpt meg FCPX og det begynte å lagge etter 1 dag, viste seg at jeg måtte oppdatere appen og etter det funket alt. Men tror ikke det går an å oppdatere piratversjon.

 

På min gamle windows pc så hadde jeg piratversjon av Sony Vegas, dette lagget utrolig mye hele tiden (spesielt i visningsbildet) pluss at programmet klikket opptil flere ganger.

 

Vet at FCPX er dyrt, men hvis du bruker det mye så er det absolutt verdt det!

 

Hvis du bestemmer deg for å kjøpe og det begynner å lagge igjen, så hadde jeg klaget til Apple med en gang. Man betaler ikke 3200 kr for et redigeringsprogram som lagger!

 

Lastet ned 30dagers free trial på hjemmesiden til FCPX. Det lagger fortsatt... Men kanskje ikke like gale. Klippene jeg bruker er 1080p og 60fps, så er ikke noe voldsomt det heller.. 

 

Fleire tips? :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Lastet ned 30dagers free trial på hjemmesiden til FCPX. Det lagger fortsatt... Men kanskje ikke like gale. Klippene jeg bruker er 1080p og 60fps, så er ikke noe voldsomt det heller.. 

 

Fleire tips? :)

 

 

Hvor ligger kildefilene dine du bruker for redigering da? Ligger alt på SSD driven, eller har du ting spredt på nettverks disker, USB disker, etc.?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvor ligger kildefilene dine du bruker for redigering da? Ligger alt på SSD driven, eller har du ting spredt på nettverks disker, USB disker, etc.?

 

Hei. Alt av filmfiler som jeg bruker til redigeringen har jeg lagret internt på den nye SSD driven som jeg har installert i macen. Det er vel og merke en litt "lang" sti til filene, men har prøv å lagre de i en mappe på skrivebordet og uten hjelp.

 

Movies -> Media -> Drone -> Lokasjonsnavn -> Filene

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Hei. Alt av filmfiler som jeg bruker til redigeringen har jeg lagret internt på den nye SSD driven som jeg har installert i macen. Det er vel og merke en litt "lang" sti til filene, men har prøv å lagre de i en mappe på skrivebordet og uten hjelp.

 

Movies -> Media -> Drone -> Lokasjonsnavn -> Filene

 

 

At stien er lang har absolutt ingenting å si.. den interne disken er lynrask. Hvis filene hadde vært på en treg nettverksshare kunne det hatt noe å si men.. nei da vet jeg ikke..

 

Ting går strøkent her da, på en Mac fra 2012. Men jeg har v10.3.4 av FCPX, så kanskje ikke aller nyeste. Ikke at det hjelper deg noe særlig såklart..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...