Gå til innhold

Offentlige tilfluktsrom i Norge

Anbefalte innlegg

De finner det ut om det blir krig. Du vil fortelle det til din familie og venner, og de vil fortelle det videre. Fungerer internett så vil de spre det på facebook og twitter. I tilegg er det sannsynlig at myndighetene kommer med noe informasjon.

I krig tror jeg vi kan se lenge etter eleketristet og strøm om det kommer så langt at det er fare for at vi blir bombet, fiber og nettverk er trolig avskåret, og wifi og radio nettet er trolig blokkert av jammere på krigsfronten... :) Så det å tenke på å se på internett for å søke beskyttelse virker litt naivt :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I krig tror jeg vi kan se lenge etter eleketristet og strøm om det kommer så langt at det er fare for at vi blir bombet, fiber og nettverk er trolig avskåret, og wifi og radio nettet er trolig blokkert av jammere på krigsfronten... :) Så det å tenke på å se på internett for å søke beskyttelse virker litt naivt :)

Vi har hatt flere kriger i moderne tid, og internett og radio fungerte. Jammere fungerer bare på korte distanser, og bombene kommer lenge før invansjonen.

Potensielt kunne vi blitt angrepet med EMP bomber, og da vil internett og strøm slutte å fungere. Men det hindrer ikke deg å fortelle dine venner og familie om bomberommene som eksisterer og er funksjonelle. Med EMP-bomber vil mangel på informasjon være et problem, men et vesentlig større problem er at myndighetene vil miste kontrollen og  masse bomberom vil være ikke-funksjonelle.

Det største problemet er at masse folk vil stå utenfor de funksjonelle bomberommene og de har ikke plass. Folk vil bli tvunget til å dra hjem og gjemme seg i kjelleren.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Vi har hatt flere kriger i moderne tid, og internett og radio fungerte. Jammere fungerer bare på korte distanser, og bombene kommer lenge før invansjonen.

Potensielt kunne vi blitt angrepet med EMP bomber, og da vil internett og strøm slutte å fungere Men det hindrer ikke deg å fortelle dine venner og familie om bomberommene som eksisterer og er funksjonelle. Det vil være noen ikke-funksjonelle rom som få vet om, men uten strøm og internett så vil ikke myndighetene klare å gjøre dem funksjonelle i tide.

Jo, helt flott det, men nå vet jo ingen hvor de er :) Så om det ble krig i morgen vil det stå tusenvis av tomme bomberom :)

Edit: Blir litt seint å se på snapchat.. "Har det chill i bomberommet, hører fyrverkeriet ute"

Da er er det faktisk helt OK å tenke.. FUCK MY FRIENDS :p

Endret av Krozmar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, helt flott det, men nå vet jo ingen hvor de er :) Så om det ble krig i morgen vil det stå tusenvis av tommebomberom :)

Om Norge blir bombet imorgen så har vi så få funksjonelle bomberom, at det er bra at folk ikke vet hvor de er. Folk vil være tryggere i sine kjellere, istedenfor å løpe til et bomberom som kanskje er stengt eller stappfult.

Myndighetene forventer 72 timer på å gjøre klart bomberommene. På 72 timer kan du finne ditt nærmeste bomberom. Men det hjelper lite når vi har bomberom til 50% av befolkningen og en stor andel er ubrukelige.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Om Norge blir bombet imorgen så har vi så få funksjonelle bomberom, at det er bra at folk ikke vet hvor de er. Folk vil være tryggere i sine kjellere.

Myndighetene forventer 72 timer på å gjøre klart bomberommene. På 72 timer kan du finne ditt nærmeste bomberom. Men det hjelper lite når vi har bomberom til 50% av befolkningen og en stor andel er ubrukelige.

Har du ikke allerde blitt bombet og drept iløpet av den tiden... Det er jo fanden meg 3 døgn...

Lenke til kommentar

Har vi ikke de 3 døgnene så vil de fleste bomberommene være ubrukelige. Da er det bedre at folk gjemmer seg i kjelleren.

Tror du forveksler bomberom med gjemsel for atomutslipp eller lignende... Bomberom vi har er for å overleve bomber som slippes.. ikke overleve månder i ett mørkt rom i frykt for radioaktiv shize...

I en kjeller er du død om bomben treffer...

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Tror du forveksler bomberom med gjemsel for atomutslipp eller lignende... Bomberom vi har er for å overleve bomber som slippes.. ikke overleve månder i ett mørkt rom i frykt for radioaktiv shize...

I en kjeller er du død om bomben treffer...

Nei, det gjør jeg ikke. Det handler om at folk vil dra til bomberom og oppdage at de er fullt, stengt eller ubrukelig. De vil da lete etter andre bomberom og miste verdiful tid de kan bruke på å finne en kjeller og beskytte den. I tillegg kan folk bli trampet ihjel og dø på grunn av mangel på luft.

En kjeller redder deg ikke om bomben treffer deg direkte, men den redder deg om bomben treffer naboblokken.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Nei, det gjør jeg ikke. Det handler om at folk vil dra til bomberom og oppdage at de er fullt, stengt eller ubrukelige. Det kan til og med skje at folk tramper hverandre ihjel eller folk dør på grunn av mangel på luft.

En kjeller redder deg ikke om bomben treffer din blokk, men den redder deg om bomben treffer naboblokken.

Nå vet jeg ikke hvilken kunskap du har om dette, men jeg kjenner til at i London hadde de flere bunkere som var ukjent for lokalbefolkningen, og de døde... Da flere av de var ment for eliten, men da de ble først bombet av tyskerne ble de tilgjenelig for alle.. Og de trekte ned i dem hver gang de fikk melding fra kystvaktene at det kom bombefly inn over kanalen...

Altså, folk bodde i sine egene hus.. Alarmen gikk, og folk løpte ned i bunkersene de hadde i nærheten... Opp og ned hele veien.. Var aldri slik at folk bodde der flere dager i strekk... Utifra det jeg kjenner til har det adri vært kaos eller trangt om plassen før de faktisk er der... Og tramper i hjel har jeg iallefall aldri hørt om... Ønsker gjerne en kilde om  den påstanden...

Endret av Krozmar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvilken kunskap du har om dette, men jeg kjenner til at i London hadde de flere bunkere som var ukjent for lokalbefolkningen, og de døde... Da flere av de var ment for eliten, men da de ble først bombet av tyskerne ble de tilgjenelig for alle.. Og de trekte ned i dem hver gang de fikk melding fra kystvaktene at det kom bombefly inn over kanalen...

Altså, folk bodde i sine egene hus.. Alarmen gikk, og folk løpte ned i bunkersene de hadde i nærheten... Opp og ned hele veien.. Var aldri slik at folk bodde der flere dager i strekk... Utifra det jeg kjenner til har det adri vært kaos eller trangt om plassen før de faktisk er der... Og tramper i hjel har jeg iallefall aldri hørt om... Ønsker gjerne en kilde om  den påstanden...

Du satte opp en scenario som hadde ingenting til felles med bombingen av London. London startet å forberede seg i juni 1939, første by ble bombet i juni 1940 og London ble bombet 3 måneder senere.

Du beskrev et tilfellet hvor all telekommunikasjon blir avslått og noen timer senere begynner bombene å regne over Oslo. I et slikt tilfelle er ikke bomberommene klare, og hvis folk prøver å løpe ned til dem så blir det fullstendig kaos. Folk vil være mye tryggere i en kjeller.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Du satte opp en scenario som hadde ingenting til felles med bombingen av London. Du beskrev et tilfellet hvor alle telekommunikasjon blir avslått og noen timer senere begynner bombene å regne over Oslo.

I et slikt tilfelle er ikke bomberommene klare, og hvis folk prøver å løpe ned til dem så blir det fullstendig kaos. Folk vil være mye tryggere i en kjeller.

Nei, du sier at bomberommene ikke er klare... Alle bomberom er klare, de beskytter alle mot bomber...

Du har egen forventing om at de skal brødfød alle i bomberommet i ørten dager...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, du sier at bomberommene ikke er klare... Alle bomberom er klare, de beskytter alle mot bomber...

Du har egen forventing om at de skal brødfød alle i bomberommet i ørten dager...

Nei, de er ikke klare. De er låst, stappfult av ting, har masse løse gjenstander, er ikke tette, har ikke lys og mangler medisiner og vann. 

Det finnes heller ingen plan om hvem som skal dra til hvilket bomberom, og det er for få bomberom generelt. Når 1000 stykker prøver å komme seg inn i et bomberom designet for 300 stykker så vil det bli kaos.

Lenke til kommentar

Nei, de er ikke klare. De er låst, stappfult av ting, har masse løse gjenstander, er ikke tette, har ikke lys og mangler medisiner og vann. 

Det finnes heller ingen plan om hvem som skal dra til hvilket bomberom, og det er for få bomberom generelt. Når 1000 stykker prøver å komme seg inn i et bomberom designet for 300 stykker så vil det bli kaos.

Det kan jeg være enig i :)

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne bestille en ukes forvarsel ved flyangrep. Trenger såpass med tid til å få bestilt container og tømt det som lokalt her er kjent som møbellageret.

Vil forøvrig bli rimelig sild I tønne om alle på bygget kommer, om de finner veien.

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne bestille en ukes forvarsel ved flyangrep. Trenger såpass med tid til å få bestilt container og tømt det som lokalt her er kjent som møbellageret.

Vil forøvrig bli rimelig sild I tønne om alle på bygget kommer, om de finner veien.

Neida, det går fint. Du har jo hundrevis av arbeidsfolk tilgjengeleg. Om alle bærer ut eit møbel kvar så blir rommet rydda ganske så raskt.

Lenke til kommentar
Lurte litt på det og, men dersom det er hentet fra offentlige databaser så vil jeg tro det er innenfor lovverket.. Dog skal jeg ikke si dette sikkert, kan være det er opphavsbeskyttet

Det er flere problemstillinger:

1) Jeg vet at folk har blitt dømt for å systematisere og publisere offentlig tilgjengelig informasjon som var sensitiv så dette burde bli sjekket ut med NSM.

2) Selv info som er offentlig tilgjengelig fra en offentlig etat kan ha oppphavsrettigheter og begrensninger på hvordan andre kan bruke og publisere informasjonen. Sjekk med de dere fikk infoen hos om dere faktisk får lov å publisere dataene.

3) Slike prosjekter som tar en stor datadump har en tendens til å ikke får til regelmessige oppdateringer. Alle dataene var allerede i utgangspunktet ikke korrekte og selv på noe så statisk som bomberom skjer det endringer over tid. Det kan være alt fra bruksendringer til endringer av gatenavn.

4) Når dere ber folk sende inn info er det viktig med kvalitetssikering. Folk kan med overlegg ellers fordi de er sløve fore dere med villedende informasjon. Bare se på Tripadvisor, det er veldig vanlig at folk sender inn bilder og beskrivelse fra feil severdighet, hotell eller restaurant, de bommer til og med på hvilken by det var i.

Lenke til kommentar

Ettersom det har vært mye oppstyr rundt terror og potensielle kriger i media den siste tiden, er det viktig å være bevisst over tiltak man kan gjøre om en slik situasjon skulle oppstå. Ett av disse tiltakene er å være bevisst over tilfluktsrom i ditt lokalområde. Kommuner og sivilforsvarsdistriktene skal ha en oversikt, men man kan ikke få informasjon uten å ta direkte kontakt med de.

Har derfor laget en løsning som viser oversikt over alle offentlige og registrere tilfluktsrom i Norge ved bruk av den dataen som ligger tilgjengelig. Her kan man finne nærmeste, søke etter spesifikke lokasjoner eller se alle. Håper dette kan være til nytte for noen her.

Link til siden:

https://offentligetilfluktsrom.no/

Bra at du har tatt deg bryet med dette.

Det finnes tilfluktsrom for omlag 50% av befolkningen i Norge. Det er nok, for i tilfelle krig vil det ikke være slik at alle kommer til å bruke alle tilfluktsrommene. Utfordringen består mer i drift og vedlikehold av de lokalene som finnes, samt -som du er inne på- informasjon ut til befolkningen om hvor de befinner seg.

Direktoratet for Samfunnssikkerhet og Beredskap (DSB) vier ikke alle trusler like stor oppmerksomhet. Det har de ikke ressurser til og det ville heller ikke vært naturlig. De velger ut noen trusler, basert på risikovurdering, og arbeider så med disse.

På grunn av den kalde krigen har vi mange tilfluktsrom og tyfoner i Norge. Men nå er situasjonen en helt annen, og sannsynligheten for krig er langt mindre. Jeg mener derfor at det er riktig av DSB å legge større fokus på andre områder enn krigføring, f.eks. på sikkerhet innen industri, jordbruk, transportsektor etc. På den måten får vi mer ut av pengene.

Endret av Vaniman
Lenke til kommentar

Hva er nytten av å bombe Norge? Veldig lite folk spredt veldig utover. Så godt som ikke-eksisterende militære installasjoner eller produksjon av krigsmateriell.  Så si noen bruker latterlig med fly og bomber på å sprenge opp Norge, hva tjener de?

8,6 mill innbyggere i  London 1939, og de klarte å drepe ca 43K mellom 1940 og 1941. Og så skal noen bombe de 5 millioner som er spredt over hele Norge? Hvor mange kan de realistisk klare å treffe? Og hvem enn som angriper Norge må jo ta over landet raskt, ellers kommer noen andre til å komme. Du kan gjerne ta et par bombetokt, men etter det må soldater inn. Da har du et begrenset antall mål du kan treffe og det å ramme sivilbefolkning blir bare bortkastet. 

Så eneste tilfelle blir jo atomvåpen. Men om noen sender det mot et sted i Norge så er de som bor der helt klart døde. Sender Russland en atombombe til Oslo så er det kanskje 1 times varsel? Men det er vi hvertfall ikke klar for. Trenger jo litt mat ol til å overleve til den verste radioaktiviteten er over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...