Gå til innhold

Offentlige tilfluktsrom i Norge

Anbefalte innlegg

Ettersom det har vært mye oppstyr rundt terror og potensielle kriger i media den siste tiden, er det viktig å være bevisst over tiltak man kan gjøre om en slik situasjon skulle oppstå. Ett av disse tiltakene er å være bevisst over tilfluktsrom i ditt lokalområde. Kommuner og sivilforsvarsdistriktene skal ha en oversikt, men man kan ikke få informasjon uten å ta direkte kontakt med de.

Har derfor laget en løsning som viser oversikt over alle offentlige og registrere tilfluktsrom i Norge ved bruk av den dataen som ligger tilgjengelig. Her kan man finne nærmeste, søke etter spesifikke lokasjoner eller se alle. Håper dette kan være til nytte for noen her.

Link til siden:

https://offentligetilfluktsrom.no/

Endret av sanderlh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hensikta med tilfluktsromma er i all hovudsak at du skal kjenne til dine lokale eller følge skiltinga til det nærmaste, ikkje at ein skal sitte å plotte inn sårbare punkt.

Ein anna ting er at trusselbildet også har endra seg på ein slik måte at tilfluktsrom ikkje lenger er ein god strategi.

Før når trusselen var bombing så var det hensiktsmessig å søke tilflukt ein plass som var skjerma frå eksplosjonane, men i dag når terror er største trusselen så vil ein ikkje ha mange personar samla inne i ein bunkers der sjølv ei sprengladning inne i tilfluktsrommet påfører stor skade.

• Liker 1
Lenke til kommentar

fint, når terroristene kommer løper jeg i motsatt retning.

De fleste terrorangrep er svært dårlig planlagt og utført. Skal mye til at de tenker så langt. De fleste som tenker så langt forstår og at det å sprenge seg selv ikke er det smarteste.

Ellers til folk som snakker om kaos når folk skal til tilfluktsrom. Det er selvfølgelig ikke nok, og de fleste vet ikke hvor de er. Tilfluktsrom ble bygget for den kalde krigen, ikke 2018.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Vet ikke helt om det er nødvendig dersom det er snakk om terrorisme, om jeg ikke tar feil så ble slike rom laget for å søke tilflukt dersom en atombombe skulle falle over byen.. 

Men synes det var fin UX, bare sånn at det var sagt. :)

Lenke til kommentar

Sjekket litt ut nettsiden, og den tar jo ikke for seg en brøkdel av de faktiske tilfluktsrommene som er rundt om i Norge, ellers så hadde jeg forventet ett fulstendig norgeskart med alle tilfluktsrom visende på kartet.. Ikke bare ett og ett...

Edit:

De aller fleste skoler og offentlig bygg som er bygget mellom 1945 og 1960 har som regel et eget bomberom... Man var litt førevar på den tiden, og det er som regel bare vaktmesteren i kommunene det gjelder som vet at de eksisterer :p

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar
Men synes det var fin UX, bare sånn at det var sagt. :)

Søkte der hvor jeg bor i Oslo og fant ingenting.

Søkte så på området som ligger på den andre siden av bomberommet jeg har like ved der hvor jeg bor, fant ingenting.

Søktte så på hele Oslo og fikk opp en rekke tilfeldinge plasser som jeg ikke aner hvordan ligger i forhold til hverandre, inkludert ett som lå i Sandvika.

Konklusjon: ganske så ubrukelig selv om et sikkert er pent å se på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Søkte der hvor jeg bor i Oslo og fant ingenting.

Søkte så på området som ligger på den andre siden av bomberommet jeg har like ved der hvor jeg bor, fant ingenting.

Søktte så på hele Oslo og fikk opp en rekke tilfeldinge plasser som jeg ikke aner hvordan ligger i forhold til hverandre, inkludert ett som lå i Sandvika.

Konklusjon: ganske så ubrukelig selv om et sikkert er pent å se på.

Haha, ja, jeg mente akkurat det: at det er fint å se på, utenom det så synes jeg også det var ubrukelig.. Jeg fikk bare et resultat i HELE Bergen.. Som Krozmar sier så har alle eldre skoler bomberom, husker de skolene jeg gikk på som barn/ungdom hadde dette, så det burde jo også vært med.. 

Nå skal det jo sies at det kun er de so drifter og driver skoler/institusjoner som faktisk har tilgang, som Krozmar også poengterte. 

Har du fått tillatelse til å systematisere og publisere disse sensitive dataene?

Lurte litt på det og, men dersom det er hentet fra offentlige databaser så vil jeg tro det er innenfor lovverket.. Dog skal jeg ikke si dette sikkert, kan være det er opphavsbeskyttet

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Har du fått tillatelse til å systematisere og publisere disse sensitive dataene?

Hvor har du det fra at han må ha "tillatelse"?

Norge har, enn så lenge, fortsatt praksis med at alt som ikke er forbudt er tillatt.

Så selv om svært mye har blitt forbudt, så må du nesten vise til lovparagrafen som forbyr det vedkommende gjør om du mener det er forbudt ... uten tillatelse. :)

PS. I påvente om at alt man ikke har fått tillatelse til automatisk blir forbudt.

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om Norge skulle blitt bombet, så tror jeg mangelen på bomberom vil bli et større problem enn mangel på informasjon om hvor bomberommene er. 

Det henger jo ikke på greip? Folk vet jo ikke hvor de skal dra i utgangspunktet om det er bygget ut tusenvis av bomberom og ingen har fortalt noen hvor de er... Og slik det er nå, er det faktisk plass til hele norges befolkning i bomberommene vi har.. Men vi vet jo ikke hvor de er :p

Redigerer meg litt her, altså, det er mange gruver som er satt som mulig tilfluktsted om mulig angrep... Og teller de med som bomberom nå :)

Endret av Krozmar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Det henger jo ikke på greip? Folk vet jo ikke hvor de skal dra i utgangspunktet om det er bygget ut tusenvis av bomberom og ingen har fortalt noen hvor de er... Og slik det er nå, er det faktisk plass til hele norges befolkning i bomberommene vi har.. Men vi vet jo ikke hvor de er :p

Den kjøper jeg ikke helt. 

Lenke til kommentar

Det står her at vi har bomberom for 50% av befolkningen

https://www.tv2.no/a/9259486/

I tilegg er mange av bomberommene ubrukelige. F.eks. i lenken over fikk han en utfordring å finne nærmeste bomberom, og han fant tilslutt en parkeringskjeller. Stortinget, Nasjonalteateret og Grønland stasjon er også regnet som et bomberom, men er en dødsfelle mot gass og terroristangrep.

Folk vil ikke ha noe problem å finne ut hvor bomberommene ligger om det blir krig, men det er ikke nok av dem.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Det står her at vi har bomberom for 50% av befolkningen

https://www.tv2.no/a/9259486/

I tilegg er mange av bomberommene ubrukelige. F.eks. i lenken over fikk han en utfordring å finne nærmeste bomberom, og han fant tilslutt en parkeringskjeller. Stortinget stasjon er også regnet som et bomberom, men er en dødsfelle mot kjemiske angrep.

Folk vil ikke ha noe problem å finne ut hvor bomberommene ligger om det blir krig, men det er ikke nok av dem.

Jeg kjenner til bare ett bomberom i kommunen jeg bor i, og det er låst og stengt for folk flest. Folk vet ikke at det eksisterer en gang..

Så jeg er uenig i ditt synspunkt i å finne ut hvor bomberommene eksisterer, folk i dag kan ha ett bomberom under huset sitt uten at de vet det...

Om nettsiden var reel og hadde kvalitetsinformasjon hadde det vært flott for norske inbyggere å finne frem, men desverre virker den litt mangelfull på informasjon...

Om alle bomberom var gjort offentlig og tilgjengelig hadde det kanskje kunne blitt brukt som steder noen kan drive noe aktivitet i kostnad for at de vedlikeholder stedet...

Endret av Krozmar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjenner til bare ett bomberom i kommunen jeg bor i, og det er låst og stengt for folk flest. Folk vet ikke at det eksisterer en gang..

Så jeg er uenig i ditt synspunkt i å finne ut hvor bomberommene eksisterer, folk i dag kan ha ett bomberom under huset sitt uten at de vet det...

De finner det ut om det blir krig. Du vil fortelle det til din familie og venner, og de vil fortelle det videre. Fungerer internett så vil de spre det på facebook og twitter. I tilegg er det sannsynlig at myndighetene kommer med noe informasjon.

Men hva hjelper det når 1000 prøver å komme seg inn i et bomberom designet for 200 mennesker.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...