Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Økonomisk hjelp til eldre "barn"

Anbefalte innlegg

Altså, trådstarter tok opp et lån på 300 000 som datteren betaler på i dag.  Med renter og alt.

Det trådstarter vil, er at hun skal ta dette lånet inn i sitt eget.  Hun vil fortsatt betale omtrentlig det samme, men trådstarter vil ikke lenger ha denne heftelsen.  Syns dette er et helt rimelig ønske fra trådstarters side.  Etter datterens oppførsel høres det mer ut som om hun er 17 år, og ikke 38...

Jeg skjønner det, men vi hører jo bare én side av saken her. Det kan hende hun har forestilt seg at hun skulle ta opp mer lån til å f.eks. pusse opp. Jeg kan forstå at hun blir skuffet når hun plutselig blir bedt om å betale tilbake lånet da. Det er litt vanskelig å gjøre seg opp en mening om hva som er rett eller galt, når vi ikke vet hele historien, og ikke har hørt argumentet hennes.

Når det er sagt, så kommer hun vel faktisk bedre ut av det ved å ha hele lånet på seg selv, med tanke på større skattefradrag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi hadde tatt opp et ordinært banklån i vårt navn som datteren betalte på, så når hun nå bare har øket sit eget lån med tilsvarende beløp, har hun nok ikke noe større utgifter enn hun hadde.

Ved de to tidligere anledningene som vi har hjulpet har vi ikke tapt noe ; alt har gått ryddig for seg.

Den eneste grunen til at vi nå ønsket å avslute denne "heftelsen" var at vi vil være fri til kjapt å kunnne slå til på et evt boligkjøp selv, og vi anser at når dattern i an alder av nær 40 klarer seg selv økonomisk, bør hun kunne gjøre nettopp det.

Mener ikke å overdramatisere her, men siden hun nå har kuttet kontakt med dere, så kan dere jo ikke vite noe om hennes økonomiske situasjon. Det kan være hva som helst som er grunnen til at ho tar opp mer lån. Hvorfor skulle ho ta opp mer lån hvis ho ikke har større utgifter? Det kan virke rimelig å anta at ho lever med en del friksjoner selv, siden ho reagerer så sterk.

Nå som situasjonen er som den er, så blir vel det riktige å spørre her om dere har noen kontrakt, noe juridisk bindende med underskrift, og hva som står i den? Hvis så eller ikke, bør vel Krikkert (utdannet jurist her i forumet) svare på hva som kan være det mest fordelaktige juridisk for dere å gjøre her. Siden det er et privat lån, så kan det være mange regler som spiller inn og gir dere rettigheter.

Alt jeg kan se psykologisk som det riktige å gjøre her er at dere bare prøve å spille på lag med ho for å opprette et tillitsbånd og en ny dialog, og dermed er svært forsiktig med å nevne noe som helst om gjelden hennes til dere, siden det tydeligvis er et veldig sårt punkt for ho. Skriv eller si at døren alltid er åpen, at dere ikke visste at det var et så sårt tema. Dette med penger og familie blir veldig fort såre temaer, fordi penger er knyttet til stolthet, ære og overlevelse. Og 300 000 er ingen liten sum.

Hvis ho betaler på lånet, så får dere jo pengene tilbake sakte og sikkert?

Lenke til kommentar

Mulig jeg er tett, men skjønner fortsatt ikke scenarioet. Det sies tidlig i tråden at alt er tilbakebetalt og det ikke finnes noen heftelser mellom foreldre og barn, mens resten av tråden snakker om å legge et gjenstående lån i foreldrenes navn til barnets lån slik at de blir fri for heftelser. Henger ikke helt med jeg.

Lenke til kommentar

De har vært flinke og støttende foreldre og gitt henne lån gjentatte ganger. Hun er en godt voksen person og må være takknemmelig dere i det hele tatt støttet henne. Gir ingen mening å gi foreldrene noe skyld her. Når man er såpass voksen kan man ikke unnskylde det med å være bortskjemt. 

Å kutte kontakten for noe så meningsløst er idiotisk. Hun kommer nok til å endre mening etterhvert, bare stå på deres. 

Vær grei, forklar at sånn er det, dere har også behov og ønsker og dere er langt eldre enn henne. Vær bestemt, men ikke kjeft. La henne komme tilbake selv.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Mulig jeg er tett, men skjønner fortsatt ikke scenarioet. Det sies tidlig i tråden at alt er tilbakebetalt og det ikke finnes noen heftelser mellom foreldre og barn, mens resten av tråden snakker om å legge et gjenstående lån i foreldrenes navn til barnets lån slik at de blir fri for heftelser. Henger ikke helt med jeg.

Trådstarter har tatt opp et lån på 300.000 som datteren betaler på, dette fordi hun ikke fikk høyt nok lån selv.

Hun har i etterkant fått bedre råd, og har råd til å flytte dette lånet inn i sitt eksisterende lån.

Datteren må altså ikke betale dette tilbake til foreldrene, men iom. at lånet flyttes til henne, vil foreldrene kunne selv ta høyere lån, feks. til bolig uten at lånet på 300.000 står på dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dårlig tegn. Piggene ut med en gang det snakkes om tilbakebetaling. Hun er liksom offeret? Hæ?

Og så løper hun rett til banken og tar opp lån etterpå.

Har ikke prøvd å gjøre ho til et offer. Men for å løse denne floken, når kommunikasjonen har brutt sammen, må man prøve alle alternative plattformer å starte dialog på. Så må man bygge forsiktig videre på det. Å ta frem den verbale slegga vil svært sannsynlig bare gjøre ting mye verre. Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Dette var en utmerket oppsummering av covah:

Vi har tatt opp et lån på 300.000 som datteren betaler på, dette fordi hun ikke fikk høyt nok lån selv.

Hun har i etterkant fått bedre råd, og har råd til å flytte dette lånet inn i sitt eksisterende lån.

Datteren må altså ikke betale dette tilbake til oss, men iom. at lånet flyttes til henne, vil vi kunne selv ta høyere lån, feks. til bolig uten at lånet på 300.000 står på dem.

Økonomisk sett ingen større belastning på datteren.

Ellers takk til alle for kommentarer, forslag og innspill. Alt godt å ta med seg i prosessen for å forsøke å få forholdet på fote igjen. Akkurat nå er det aller verste at vi heller ikke ser barnebarna.

Lenke til kommentar

Emosjonell utpressing.. og dette mener Taurean virkelig at man skal behandle med silkehansker? Skal vi begynne å belønne folk som liker å være emosjonelt mishandlende mot andre? Noen folk er rett og slett bare drittsekker, no offence TS, ved ett punkt er ikke deres utvikling i dine hender lenger.

ALDRI hjelp henne igjen, jeg håper dere lærte leksa deres. Beklager virkelig at dere må gå gjennom dette når dere helt klart har hjulpet henne alt dere kan.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ja,det koker ned til noe så relativt trivielt. Vi aner at dette med lånet kanskje bare er et vikarierende motiv for å kutte oss ut, men hun vil jo ikke kommunisere så vi vet faktisk ikke hva problemet er.

Vi vet forøvrig også at hun har gått til psykolog/terapi gjennom flere år (uten at vi vet HVORFOR) så det kan ligge noe der ...

Lenke til kommentar

Ja,det koker ned til noe så relativt trivielt. Vi aner at dette med lånet kanskje bare er et vikarierende motiv for å kutte oss ut, men hun vil jo ikke kommunisere så vi vet faktisk ikke hva problemet er.

Vi vet forøvrig også at hun har gått til psykolog/terapi gjennom flere år (uten at vi vet HVORFOR) så det kan ligge noe der ...

Ja, det høres jo ut som at noe annet er årsaken her. 

Uansett så tipper jeg dere har forsøkt å strekke ut en hånd, og er hun ikke villig så må man jo bare la ting gå sin gang dessverre.

Lenke til kommentar

Ja, vi har absolutt forsøkt å strekke ut hender, men det er bare likegyldighet å spore.

På en måte minner oppførslen om et 20 år forsinket ungdomsopprør, eller en 40 årskrise. I forbindelse med og etter skilsmissen for ca tre år siden har hun forandret seg masse. Blitt slankere, kulere frisyre, skaffet seg tatovering, veldig aktiv på instagram ; samler likes og snapchat der hun ofte veiver rundt med en ølboks i handa. Hun nærmer seg altså 40 ! Jeg vil nødig virke sidrumpa, men for meg er oppførslen som hos en 17 åring.

Så, jeg tror det er mye som henger sammen som har ført til at hun er blitt som hun er.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Emosjonell utpressing.. og dette mener Taurean virkelig at man skal behandle med silkehansker? Skal vi begynne å belønne folk som liker å være emosjonelt mishandlende mot andre? Noen folk er rett og slett bare drittsekker, no offence TS, ved ett punkt er ikke deres utvikling i dine hender lenger.

ALDRI hjelp henne igjen, jeg håper dere lærte leksa deres. Beklager virkelig at dere må gå gjennom dette når dere helt klart har hjulpet henne alt dere kan.

1) For meg er dette ikke emosjonell utpressing, men mer et desperat og blindt kall for gjenoppfinnelse. Det skrives at adferden oppstod etter skillsmisse for 3 år siden. Jeg tror dette vil gå over med tiden, når personen lander på bakken igjen.

2) Det er forskjell på intelligent strategi og silkehansker. Men de henger dog ofte sammen. Hva tror du man ville oppnådd her med makt, tvang og utskjelling? Det ville bare presset personen lenger vekk.

3) Alle kan hjelpes. Noen trenger bare mer empati, tid og ressurser enn andre. Det er fullt forståelig når tillitspersoner rundt "går tom", og det er derfor de rekker ut en hånd. Man må bare oppfordre tillitspersonene til å være tålmodige og være enda mer empatiske. Problemet her for meg er ikke så mye det økonomiske som det psykologiske.

Nå kommer det frem opplysninger her om at personen har gått til psykolog osv, hatt problemer. Dette henger ofte sammen med det økonomiske.

Som skrevet: Lånet er dessverre innvilget. Jeg tenker at brukeren Krikkert er den eneste med kompetanse til å svare på om det finnes noe mulighet for å kreve lånet tilbakebetalt her.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...