AnonymDiskusjon Skrevet 12. juli 2018 Del Skrevet 12. juli 2018 Hei - Min kone og jeg har kommet i en alvorlig krangel med hennes datter/ min stedatter. Hun er nå 38 år og vi har de seneste 15 årene hjulpet henne med støttelån til tre ulike boliger. Den siste var kjøp av leilighet for to år siden. Hun fikk da ikke tilstrekkelig lån i bank så vi ga henne et privat lån på 300 000 kr. I løpet av de to årene, forandret situasjonen seg slik at hun nå får hele lånet i bank og vi ba henne da betale ut oss slik at vi bl fri for "heftelser" til å stå fritt til å bytte fra enebolig til leilighet. Dette tok hun svært dårlig opp og vil nå ikke ha noe med oss å gjøre. Hvor store forventninger skal egentlig "barn" på nesten 40 ha til økonomisk bolighjelp fra foreldre ? Anonymous poster hash: 1b60d...33c Anonymous poster hash: 1b60d...33c Lenke til kommentar
Visum Skrevet 12. juli 2018 Del Skrevet 12. juli 2018 Ingen forventing overhode. Dere bør ta saken til det neste steget - kreve pengene ved bruk av rettslig prosess. 9 Lenke til kommentar
FCMZ3PQL Skrevet 12. juli 2018 Del Skrevet 12. juli 2018 Ingen forventing overhode. Dere bør ta saken til det neste steget - kreve pengene ved bruk av rettslig prosess. Lit dårlig forklart kanskje - hun har betalt og er gjeldfri til oss men med 300 000 høyere lån til banken ... Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 12. juli 2018 Del Skrevet 12. juli 2018 Dette tok hun svært dårlig opp og vil nå ikke ha noe med oss å gjøre. Penge kan ødelegge det meste av relasjoner, særlig innen familien. En stor den av boligboblen er pga økonomisk hjelp fra foreldrene og det kan være vanskelig å si nei selvom det hadde vært det beste for alle. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 12. juli 2018 Del Skrevet 12. juli 2018 Penge kan ødelegge det meste av relasjoner, særlig innen familien. En stor den av boligboblen er pga økonomisk hjelp fra foreldrene og det kan være vanskelig å si nei selvom det hadde vært det beste for alle. Så nå er vi havnet i en situasjon hvor det er nær umulig for en gjennomsnittlig person og etablere seg uten økonomisk bistand fra foreldre. 3 Lenke til kommentar
FCMZ3PQL Skrevet 12. juli 2018 Del Skrevet 12. juli 2018 Så sant, så sant.. det absurde her er at hun ikke hadde fått denne boligen uten vår hjelp. Nå har hun den og trenger streng tatt ikke hjelpen lenger: Da virker det helt absurd å reagere med å avvise oss, spesielt siden dette er tredje gangen vi bistår på denne måten. Vi aner at hun (og to barn) har drømt om å kjøpe seg en liten enebolig og derfor fortsatt kunne trenge vår hjelp, men hvor lange skal man holde på å hjelpe barna med boligstøtte ? Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 12. juli 2018 Del Skrevet 12. juli 2018 Da var hun ikke så glad i dere da... Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 12. juli 2018 Del Skrevet 12. juli 2018 Det hadde kanskje vært en idé å lage en kontrakt på forhånd med spesifikke krav om nedbetaling, hvor begge parter var med å utforme og skrive under på? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 12. juli 2018 Del Skrevet 12. juli 2018 men hvor lange skal man holde på å hjelpe barna med boligstøtte ?Jeg vil si maks første bolig og helst da som kausjonist, slik at banken faktisk er kontaktpersonen deres og ikke deg. Ellers er private lån en uting, den som tar imot lånet kan fort tenke at det ikke er så nøye med tilbakebetaling ettersom det er familie, mens den som låner ut gjerne vil ha tilbake pengene. Så blir det uvennskap når utlåner vil ha tilbake pengene. Slikt har splittet mange familier. 1 Lenke til kommentar
fox Skrevet 12. juli 2018 Del Skrevet 12. juli 2018 Lit dårlig forklart kanskje - hun har betalt og er gjeldfri til oss men med 300 000 høyere lån til banken ... Jeg forstår ikke helt hva du prøver å si her? Hun har betalt 300.000kr tilbake til dere, hva er problem her nå? 7 Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 12. juli 2018 Del Skrevet 12. juli 2018 Tror problemet er at dattera ble sur og kuttet kontakten. Lenke til kommentar
fox Skrevet 12. juli 2018 Del Skrevet 12. juli 2018 Tror problemet er at dattera ble sur og kuttet kontakten. Hvis det er sånt i dette tilfellet, så har de nok oppdratt henne feil. Bortskjemt barn kommer ikke av seg selv. Sett grense, vær tydelig hva som er greit og ikke greit og ikke minst still tydelig krav på forhånd. 1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 12. juli 2018 Del Skrevet 12. juli 2018 Andre ganger dere har hjulpet, har dere bare tapt masse penger da? For kan jo hende at hun syns dere er smålige eller noe sånt nå hvis dere ikke ba om pengene før. Hun kan også ha fått det for seg at siden dere fødte henne fortjener hun de ekstra pengene, spesielt nå som hun har småbarn.Er vanskelig å si noe om hvis dere ikke får henne i tale. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 13. juli 2018 Del Skrevet 13. juli 2018 Hei -Min kone og jeg har kommet i en alvorlig krangel med hennes datter/ min stedatter. Hun er nå 38 år og vi har de seneste 15 årene hjulpet henne med støttelån til tre ulike boliger. Den siste var kjøp av leilighet for to år siden. Hun fikk da ikke tilstrekkelig lån i bank så vi ga henne et privat lån på 300 000 kr.I løpet av de to årene, forandret situasjonen seg slik at hun nå får hele lånet i bank og vi ba henne da betale ut oss slik at vi bl fri for "heftelser" til å stå fritt til å bytte fra enebolig til leilighet.Dette tok hun svært dårlig opp og vil nå ikke ha noe med oss å gjøre.Hvor store forventninger skal egentlig "barn" på nesten 40 ha til økonomisk bolighjelp fra foreldre ? Anonymous poster hash: 1b60d...33c Anonymous poster hash: 1b60d...33c Har dere spurt ho om hvorfor ho tok det så dårlig opp? Eneste grunnen til at jeg kan tro ho reagerer så sterkt, er at ho må betale så mye mer renter de 300 000 ekstra. Du skriver dere gav ho et privat lån på 300 000, jeg regner med at dere eide disse penga, og kunne gitt en bedre rente, rentefritt, eller vente til ho har betalt ned banken før ho betalte dere. Et sensitivt tema er forskudd på arv, særlig så tidlig i livet. Men det er jo et tema. Jeg synes uansett det var veldig sterk reaksjon av ho. Dere prøver jo bare å hjelpe her. Jeg synes absolutt ikke man skal strekke seg for langt. Man skal være på svært tørr grunn selv før man låner ut masse penger. Og ja, man bør absolutt ha skriftlig kontrakt, bare i tilfelle. Mye kan skje med folk; Ulykker, bli lurt av andre, bli forelska i feil person, spillavhengighet osv. Sjansen er kanskje minimal, men vi er mennesker og ting kan skje. 1 Lenke til kommentar
FCMZ3PQL Skrevet 13. juli 2018 Del Skrevet 13. juli 2018 Vi hadde tatt opp et ordinært banklån i vårt navn som datteren betalte på, så når hun nå bare har øket sit eget lån med tilsvarende beløp, har hun nok ikke noe større utgifter enn hun hadde. Ved de to tidligere anledningene som vi har hjulpet har vi ikke tapt noe ; alt har gått ryddig for seg. Den eneste grunen til at vi nå ønsket å avslute denne "heftelsen" var at vi vil være fri til kjapt å kunnne slå til på et evt boligkjøp selv, og vi anser at når dattern i an alder av nær 40 klarer seg selv økonomisk, bør hun kunne gjøre nettopp det. 2 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 21. juli 2018 Del Skrevet 21. juli 2018 Vi hadde tatt opp et ordinært banklån i vårt navn som datteren betalte på, så når hun nå bare har øket sit eget lån med tilsvarende beløp, har hun nok ikke noe større utgifter enn hun hadde. Ved de to tidligere anledningene som vi har hjulpet har vi ikke tapt noe ; alt har gått ryddig for seg. Den eneste grunen til at vi nå ønsket å avslute denne "heftelsen" var at vi vil være fri til kjapt å kunnne slå til på et evt boligkjøp selv, og vi anser at når dattern i an alder av nær 40 klarer seg selv økonomisk, bør hun kunne gjøre nettopp det. Visste hun om at dette var planen hele tiden? At hun måtte tilbakebetale hele lånet så fort hun fikk hele sitt lån dekket? Jeg kan skjønne at hun reagerer hvis dette kommer brått på hvis dette ikke var en del av avtalen. Lenke til kommentar
Bloatlord Skrevet 22. juli 2018 Del Skrevet 22. juli 2018 Lol bortskjemt drittunge, foreldrene kan takke seg selv 4 Lenke til kommentar
Bloatlord Skrevet 22. juli 2018 Del Skrevet 22. juli 2018 Da var hun ikke så glad i dere da... Er bare spill, hun vet de gir etter Lenke til kommentar
covah Skrevet 22. juli 2018 Del Skrevet 22. juli 2018 (endret) Visste hun om at dette var planen hele tiden? At hun måtte tilbakebetale hele lånet så fort hun fikk hele sitt lån dekket? Jeg kan skjønne at hun reagerer hvis dette kommer brått på hvis dette ikke var en del av avtalen. Altså, trådstarter tok opp et lån på 300 000 som datteren betaler på i dag. Med renter og alt. Det trådstarter vil, er at hun skal ta dette lånet inn i sitt eget. Hun vil fortsatt betale omtrentlig det samme, men trådstarter vil ikke lenger ha denne heftelsen. Syns dette er et helt rimelig ønske fra trådstarters side. Etter datterens oppførsel høres det mer ut som om hun er 17 år, og ikke 38... Endret 22. juli 2018 av covah 2 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 22. juli 2018 Del Skrevet 22. juli 2018 Ja her tester hun foreldrenes tålmodighet. Kanskje hun til og med nekter de å se barna pga dette, bruker det som pressmiddel? Ikke uvanlig at noen personer går gjennom slike faser, enkelte er ufattelig sta. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå