Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Annulering av kjøp

Tom Mikalsen

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg eier 2 byggeklare tomter. VA, vei, strøm, absolutt alt er iorden for å bygge hus.

Har signert en avtale med lokal utbygger om kjøp av den ene tomten ( Januar 2018).

Denne skulle vært betalt i April 2018. Fremdeles ikke fått oppgjør.

Avtalen er veldig inkonsekvent. Men jeg visste ikke bedre (dette er kun min egen skyld).

Tar kontakt med advokat i Mai, da jeg føler at utbygger ikke gjør noe for å sørge for fremdrift.

Så fikk jeg i slutten Mai tilsent en lik avtale på den andre tomten, samme utbygger. Like inkonsekvent. Skulle vært betalt 1 Juli.

Advokat skriver brev til utbygger om at det ikke vil bli signert noen ny avtale da den første ikke er betalt/oppgjør, og at det bør skrives nye avtaler siden den første er veldig inkonsekvent og ikke har noen forpliktelser ovenfor utbygger.

Får til svar at begge tomtene skal betales i løpet av Juni. 

Det er det siste jeg har hørt.

Har sjekket med oppgjørsadvokat, og ingenting er påbegynt hos de mht. oppgjørsprossess.

Nå er det en annen utbygger som gjerne vil kjøpe begge tomtene.

Hva risikerer jeg hvis jeg selger begge tomtene til ny utbygger og det foreligger en avtale med utbygger nr 1, men som denne ikke viser vilje til å betale for?

Utbygger nr 1 har forpliktet seg til å kjøpe den ene tomten. Men har ikke betalt. Har fått gjentatte oppfordringer om å sette igang med oppgjørsprosess. Dette er ikke gjort.

Hvor bindende er avtalen som er inngått for min del når kjøper ikke anstrenger seg for å få gjort ferdig kjøpet?

Mvh

Endret av Tom Mikalsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dette må nok advokaten din svare på, som kjenner innholdet i den signerte avtalen.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Etter avhendingslova § 5-3 finnes det to alternativer for å heve et salg av fast eiendom.

1) Hvis forsinkelsen i seg selv er et vesentlig avtalebrudd.

2) Hvis selger setter rimelig tilleggsfrist (vanligvis to uker), og kjøperen oversitter denne fristen. Selger kan ikke heve mens fristen løper.

Hvis du ikke har signert noen avtale for tomt #2 er det ikke noe som binder deg mtp. den. For den første avtalen må den heves, som over.

Advokaten din kan hjelpe deg med dette.

Lenke til kommentar

Har sendt en følelsesladet epost med noen tirader til utbygger for å provosere frem en reaksjon, og det fikk jeg.

Advokaten min mener det er vesentlig mislighold fra kjøper, og at disse som profesjonell part ikke har vist vilje eller gjort nok til å ordne med det som trengs for å gjennomføre transaksjonen. Utbygger på sin side oppgir ingen grunn til at det tar så lang tid (selvsagt), og hevder at de har gjort en hel del som de forventer at jeg skulle ha gjort, uten å utdype HVA dette skulle være, og er samtidig veldig klare på at det vil få økonomiske følger for meg hvis jeg trekker meg fra inngått avtale.

Dette blir spennende...

Lenke til kommentar

Etter avhendingslova § 5-3 finnes det to alternativer for å heve et salg av fast eiendom.

1) Hvis forsinkelsen i seg selv er et vesentlig avtalebrudd.

2) Hvis selger setter rimelig tilleggsfrist (vanligvis to uker), og kjøperen oversitter denne fristen. Selger kan ikke heve mens fristen løper.

Hvis du ikke har signert noen avtale for tomt #2 er det ikke noe som binder deg mtp. den. For den første avtalen må den heves, som over.

Advokaten din kan hjelpe deg med dette.

Ett at betingelsene i inngått avtale er at det ikke betales for eiendommen før kommunen har godkjent/gitt byggetillatelse. Det ble etterlyst bl.a. tillatelse til å koble på privat VA annlegg.. En av betingelsene for at dette skulle gies, var at utbygger gjorde en kapasitetsberegning som viste at det var nok kapasitet til 2 nye eneboliger. Beregningen skulle gjøres av samme entreprenør som skulle uføre VA arbeider. Dette ville ikke/klarte ikke utbygger å fremskaffe i løpet av 4 uker, tross flere oppfordringer fra meg. Ergo fikk vi ikke tillatelse til å koble på.

Her mener jeg at utbygger ikke har gjort tilstrekkelig for å få tillatelse.

Istedefor har utbygger inngått avtale med eiere av et annet VA anlegg på eget initiativ. 

Denne avtalen sier utbygger at er sendt kommunen første uke i Juni. Kommunen har fremdeles ikke mottatt denne informasjonen, og har følgelig ikke behandlet søknaden.

Her er det nok en gang utbygger som ikke gjør tilstrekkelig for at byggetillatelse skal gis, da de ikke gjør de relativt enkle tingene som skal til. Utbygger purrer heller ikke på svar fra kommunen, da det i følge utbygger er sendt inn etterspurt dokumentasjon for 6 uker siden. Alt tyder på at utbygger her ikke snakker sant.

Jeg har, gjennom advokat, satt frister for at oppgjør må foretas med 3 ukers frist. Fristen gikk ut 2 Juli.

Nå truer utbygger ned rettslige skritt om jeg trekker meg fra den ene avtalen vi har inngått på den ene eiendommen.

Den andre eiendommen er det ikke aktuelt å inngå noen avtale på, siden samarbeidsavtalen gikk ut 31.12.2017.

Tilsendt avtale på den andre eiendommen er identisk med allerede inngåtte avtale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...