Gjest Slettet+61342 Skrevet 12. juli 2018 Del Skrevet 12. juli 2018 (endret) Hei Har tatt over ei leilighet der gulvet, av type lakkert parkett, er blitt utrulig fettete/seigt fra då eg var på visning til eg gikk igjennom leiligheten iht protokoll osv. Har fått vite fra tidligare eigar at parketten er blitt vaska (av en bekjent) med "brun sæbe" som visstnok skal passe til tregulv... (Har også fått et vaskefirma til å gå over noe som hjalp i noen timer før det var "seigt" igjen. Dei meinar at gulvet er ødelagt...) Leverandøren av parketten hadde ikkje noe spesifikt middel for det men sa at det kanskje kunne hjelpe å vaske med litt zalo og lite vatn et par ganger. Er det noen som har erfaring med det her og hva som kan hjelpe? Endret 5. august 2018 av Slettet+61342 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 12. juli 2018 Del Skrevet 12. juli 2018 Dette er det nok det klassiske tilfellet av ein person som ikkje vaskar golvet sitt til vanleg, men som for ein gongs skyld skal vaske golvet i forbindelse med salget. Her har han nok brukt mykje grønsåpe eller liknande såpe som blir liggande igjen som ei seig hinne over parketten. Etter som eg har forstått er det to måtar å fikse dette på: Enten så må du vaske golvet mange gongar med både våt og tørr klut for å på den måten få gnidd all såpe ut av parketten. Du må bruke tørr klut for å prøve å gnikke vekk den seige overflata, deretter må du bruke fuktig klut med varmt vatn for å løyse opp såpa nok til at du klarer å få den opp. Dette må gjerast mange gangar og tek lang tid og er veldig tidkrevande. Det andre alternativet er å bytte golv. Dei fleste tilfeller som eg har høyrt om så er det bytte av golvet som har blitt den foretrukne løysninga. Her bør du med andre ord reklamere på tilstanden, og la det bli opp til selgaren å finne ut korleis problemet kan løysast på ein måte som er til minst mulig ulempe for deg. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 12. juli 2018 Del Skrevet 12. juli 2018 Dersom det er brukt middel for ubehandlet eller oljet gulv på et parkettgulv, bør det bli bra igjen etter noen runder med vaskemiddel som løser opp dette midlet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+61342 Skrevet 12. juli 2018 Del Skrevet 12. juli 2018 (endret) Dette er det nok det klassiske tilfellet av ein person som ikkje vaskar golvet sitt til vanleg, men som for ein gongs skyld skal vaske golvet i forbindelse med salget. Her har han nok brukt mykje grønsåpe eller liknande såpe som blir liggande igjen som ei seig hinne over parketten. Etter som eg har forstått er det to måtar å fikse dette på: Enten så må du vaske golvet mange gongar med både våt og tørr klut for å på den måten få gnidd all såpe ut av parketten. Du må bruke tørr klut for å prøve å gnikke vekk den seige overflata, deretter må du bruke fuktig klut med varmt vatn for å løyse opp såpa nok til at du klarer å få den opp. Dette må gjerast mange gangar og tek lang tid og er veldig tidkrevande. Det andre alternativet er å bytte golv. Dei fleste tilfeller som eg har høyrt om så er det bytte av golvet som har blitt den foretrukne løysninga. Her bør du med andre ord reklamere på tilstanden, og la det bli opp til selgaren å finne ut korleis problemet kan løysast på ein måte som er til minst mulig ulempe for deg. Takk for kjapt svar! Viktigste er golvet ikkje ødelagt men som du også "bekrefter" så kan det vere tidkrevane å få retta det opp. Skal videreformidle det til selger/byggfirma Endret 12. juli 2018 av Slettet+61342 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+61342 Skrevet 12. juli 2018 Del Skrevet 12. juli 2018 Dersom det er brukt middel for ubehandlet eller oljet gulv på et parkettgulv, bør det bli bra igjen etter noen runder med vaskemiddel som løser opp dette midlet. Det er visst "Brun sæbe" som er brukt men finner lite om kva det er anna enn at det kan brukast til "alt"... Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 12. juli 2018 Del Skrevet 12. juli 2018 Noen runder med fettløsende vaskemiddel (Zalo eller lignende) tar nok knekken på dette. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 12. juli 2018 Del Skrevet 12. juli 2018 Brun sæbe er en veldig basisk såpe (ph opp til 11) og brukes som et slags "alt i et" såpe i Danmark. Her har nok selger vasket med en for sterk konsentrasjon av såpe, såpen som er brukt er vel heller ikke helt ideell for parkett. Det jeg ville gjort var å kjøpe konsentrert eddik på butikken (ikke vanlig eddik som er blandet ut) og prøvd det på et ikke så synlig område. Kanskje det vil nøytralisere såpen. Bare husk hansker. Eventuelt kan du først prøve å blande ut eddiken i vann første gang du prøver. Da blir ikke blandingen så sterk. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 12. juli 2018 Del Skrevet 12. juli 2018 Eddiken vil nok etse seg inn i lakken. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 12. juli 2018 Del Skrevet 12. juli 2018 Noen runder med fettløsende vaskemiddel (Zalo eller lignende) tar nok knekken på dette. Salmiakk burde fungere bedre (heller ikke så "fet" som Zalo. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+61342 Skrevet 12. juli 2018 Del Skrevet 12. juli 2018 Salmiakk burde fungere bedre (heller ikke så "fet" som Zalo. Salmiakk skader parkett. Har inntrykk av at Zalo er tryggest Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 12. juli 2018 Del Skrevet 12. juli 2018 Hvis det er vasket med en sterk basisk såpe vil en såpe med lav ph nøytralisere denne. Zalo er PH nøytral og vil derfor heller ikke redusere Ph verdien i en slik grad som f.eks. Eddik vil gjøre. Salmiakk ser jeg nå er basisk, så den duger ikke. Når det gjelder parketten virker det som den allerede har blitt "ødelagt", og under normale forhold ville jeg ikke brukt hverken eddik eller salmiakk på et parkettgulv. Du kan også prøve Jif Baderom f.eks. OBS: Merk at jeg snakker om å prøve ut på små flekker først, ikke ta hele gulvet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+61342 Skrevet 12. juli 2018 Del Skrevet 12. juli 2018 Hvis det er vasket med en sterk basisk såpe vil en såpe med lav ph nøytralisere denne. Zalo er PH nøytral og vil derfor heller ikke redusere Ph verdien i en slik grad som f.eks. Eddik vil gjøre. Salmiakk ser jeg nå er basisk, så den duger ikke. Når det gjelder parketten virker det som den allerede har blitt "ødelagt", og under normale forhold ville jeg ikke brukt hverken eddik eller salmiakk på et parkettgulv. Du kan også prøve Jif Baderom f.eks. OBS: Merk at jeg snakker om å prøve ut på små flekker først, ikke ta hele gulvet. Fikk tilbudet om å prøve å fikse det med en dampkost, den bør vel greie å ta "fettet"? Lenke til kommentar
Zash Skrevet 12. juli 2018 Del Skrevet 12. juli 2018 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/rLJg6m/huseier-tapte-340-000-kroner-paa-slurvete-gulvvask Lenke til kommentar
Gjest Slettet+61342 Skrevet 17. juli 2018 Del Skrevet 17. juli 2018 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/rLJg6m/huseier-tapte-340-000-kroner-paa-slurvete-gulvvask Er det kødd? Nøyaktig samme situasjon... Eg har jo ikkje tatt over endå per def. siden eg ikkje har signert overtakingsprotokollen så alt ansvar ligger på selger. Utrulig mykje styr og unødvendig stress for en sånn "filleting". Kjem med oppdatering når det er komt ei løysing Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 17. juli 2018 Del Skrevet 17. juli 2018 Er det kødd? Nøyaktig samme situasjon... Eg har jo ikkje tatt over endå per def. siden eg ikkje har signert overtakingsprotokollen så alt ansvar ligger på selger. Utrulig mykje styr og unødvendig stress for en sånn "filleting". Kjem med oppdatering når det er komt ei løysing Fint du ikke har signert protokollen for overtagelse. Da har selger press på seg for å ordne dette. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+61342 Skrevet 17. juli 2018 Del Skrevet 17. juli 2018 Fint du ikke har signert protokollen for overtagelse. Da har selger press på seg for å ordne dette. Ja det er veldig greit sånn sett. Kunne tross alt ha vert verre, ref.artikkelen ovenfor. Selger fikk ei vaskedame til å gå over leiligheten en gang til men etter 3 runder vil ikkje dritten vekk. Lukter utskifting av gulv... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+61342 Skrevet 5. august 2018 Del Skrevet 5. august 2018 For å avslutte den her; Gulvet blei bekrefta ødelagt og blir bytta. Tar Over leiligheten når det er på plass ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå