Gå til innhold

[Løst] Hjelp til bedre trådløst nett i bolig

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-fsaSP0zV

På speedtest kan jeg få alt fra 10 ned til 220 ned. Sider laster raskt, men plutselig kan alt gå tregt.  Har nyeste FW i Asus og er resettet med penn og gjort oppsett flere ganger i AP

Er kabling OK? Test med en PC i punktet der du kobler til AP. En såpass gammel router kan være dårlig på mange måter.

Edit: Regner med du har testet med PC koblet direkte i 8702, og fått stabil fart og ytelse der.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Da er det enten tuning av ASUS (kan ikke bidra her, har ikke ASUS selv lenger), eller ny router som løser problemet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

I teorien, ja. Oppgrader til nyeste FW dersom du kjøper en brukt, og resett både før og etter oppgradering. FW finner du på stup.teleno.net

Lenke til kommentar

Jeg antar at du ikke har behov for å følge med på statistikk eller sette opp et gjestenettverk? I såfall ville jeg heller kjøpt et rent Ubiquiti aksesspunkt. For eksempel Ubiquiti Unifi AP AC Lite som koster under 900 kr. Ruter har du allerede, så det er ikke noe poeng å kjøpe en ruter til. 

Se denne videoen hvor Lawrence Systems / IT Pickup forklarer hvordan man kan starte med kun et aksesspunkt fra Ubiquiti. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Anbefaler å beholde router der den står i dag, og sette opp et aksesspunkt (router i AP-modus) der du får best WiFi-dekning. Ev en mesh-løsning.

Lenke til kommentar

Jeg ville helt klart anbefalt det samme som zanta og la router være første punkt for internett i boligen. Da er du sikker på at det er minst mulig krøll. Se på aksesspunktet jeg anbefaler i post 29. Det koster 50 kr. mer enn switchen du ser på. Ubiquiti er et merke som brukes av mange bedrifter og Lawrence systems (youtube-kanalen jeg linket til) har plassert ut mange hundre (om ikke mer) av disse aksesspunktene og aldri hatt noen problemer med teknisk svikt. Man leser også om flere på forumet her som har gode erfaringer med Ubiquiti. Derfor ville jeg vært mer trygg på det merke enn produkter som tilsynelatende er beregnet på forbrukermarkedet. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Derfor ville jeg vært mer trygg på det merke enn produkter som tilsynelatende er beregnet på forbrukermarkedet. 

Fordelen med produkter for forbrukermarkedet er at de er laget for at "vanlige" forbrukere skal kunne sette dem opp selv. Jeg ville aldri anbefalt en avansert Cisco-router til en som ikke hadde inngående CLI-kunnskap.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg kjenner ikke UniFi, men poenget var generelt å anbefale produkter som er tilpasset brukergruppen. Mulig UniFi er helt greit for vanlige forbrukere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...