winmedi Skrevet 12. juli 2018 Del Skrevet 12. juli 2018 (endret) Hei, har netttopp fått meg fiber i huset. Router fra Canal Digital ble plassert ved teknisk skap i kjeller og montør anbefalte meg å kjøpe en router i stuen for å dekke signalet over hele boligen. Hvilke router anbefaler dere? For øyeblikket er det blitt installert hastighet på 500. Han anbefalte meg ikke akkurat en billig router, men en fra 2000-3000kr. Router fra CD går til 3 nettverkspunkt, en til kjellerstue, stue i første etasje og til kjøkken. I kjellerstuen er det maskiner som er på kablet nett, men ville helst at hvis jeg kjøper en router til 2000-3000kr at pcene i kjellerstue går på den bedre routeren som jeg må kjøpe da det sikkert er flere muligheter med denne. Endret 13. juli 2018 av winmedi Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 12. juli 2018 Del Skrevet 12. juli 2018 Routeren fra CD er nok en P8702N fra Zyxel, dette er en bra router, som fint holder til noen kablede PCer. 8702 er en AC1900-router, den har brukbar ytelse på WiFi (både rekkevidde og ytelse), men det hjelper lite når den står i teknisk skap i kjelleren. For "folk flest" anbefales en Mesh-løsning, med 2-3 aksesspunkter, for bedre dekning på WiFi. Enkelt å sette opp, kan (stort sett) både brukes kablet og over WiFi. Mange løsninger finnes, les deg opp her: https://www.komplett.no/kampanje/37185/aldri-mer-daarlig-nett-mesh-nettverkene-kommer-for-fullt Lenke til kommentar
winmedi Skrevet 12. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2018 Ja, tekniker sa det var en god router, men ettersom plassering av router måtte bli i tekniskrom anbefalte han meg å kjøpe en router til bedre wifi signal. Har sett litt på dette Mesh løsningen av Google. Får du god hastighet? Har som sagt fått 500 fiberlinje Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 12. juli 2018 Del Skrevet 12. juli 2018 Du skal nok klare å utnytte mesteparten av linja så lenge du plasserer dem godt, ville forsåvidt anbefalt denne; https://www.komplett.no/product/912803/datautstyr/nettverk/routere/ubiquiti-amplifi-hd-mesh-wifi-system Lenke til kommentar
winmedi Skrevet 13. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2018 (endret) Hei igjen Som sagt har jeg ikke dekning nå i første etasje, ettersom ruter er plassert i teknisk rom i underetasjen. Snakket med tekniker igjen og han sa jeg kunne sette ruter i første etasje men da måtte jeg ha en switch i teknisk rom. Hvordan skal jeg gjøre dette? Har prøvd å tegne det slik det ser ut nå. Edit: Tegnet litt fort, er slik det ser ut. Endret 13. juli 2018 av winmedi Lenke til kommentar
winmedi Skrevet 13. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2018 Noen som vet hva jeg kan gjøre her? Lenke til kommentar
Faller Skrevet 13. juli 2018 Del Skrevet 13. juli 2018 Tror jeg ville anbefalt en Unifi Switch 8-60w og et Unifi aksesspunkt. Switchen kan du ha i det tekniske rommet, mens aksesspunktet finner du en plass til i førsteetasjen. Flyten jeg ville anbefalt er å la ruter stå, men koble en ledning fra ruter til switchen, og koble til alle punkter du er interessert i å bruke. Med disse to kan du koble porter til alle boksene du har allerede (stue, kjøkken og kjellerstue), og du kan bruke en port på switchen til å drive aksesspunktet. Det finnes både billigere og dyrere aksesspunkter fra Ubiquiti, så valget avhenger i grunnen av dine bruksområder og hva du er villig til å bruke av penger. Lenke til kommentar
winmedi Skrevet 13. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2018 Slik jeg vil er å kunne plassere ruter i første etasje i stuen. Og legge en switch om dette går i tekniske rommet uten å måtte kjøpe noe mer Lenke til kommentar
Faller Skrevet 13. juli 2018 Del Skrevet 13. juli 2018 Det vil være mulig det også. Forstår jeg det riktig at du har kobingsbokser i det tekniske rommet som har to porter? Hvis ja, så vil den ene porten som går til stuen blir WAN-kabelen, mens den andre blir LAN-kabelen. I tegningen din, så må du "forlenge" WAN-kabelen slik at den går til stuen, og så må du koble en kabel til som går fra LAN-porten på router tilbake til det tekniske rommet hvor switchen blir plassert. Deretter kobler du kablene fra kjøkkenet og kjellerstuen i de andre portene på switchen. For dette oppsettet kan du bruke en billig switch som ikke har noen spesiell funksjonalitet. Lenke til kommentar
winmedi Skrevet 13. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2018 (endret) Er bare den venstre porten som fungerer i hver boks. Har glemt å si dette, beklager. Har lagt alle i switchen og satt ruteren oppe i stuen nå. Har nett nå, men IPTV fungerer ikke fordi den er satt i karantene? For mange IP adresser som blir generert på denne nå? Endret 13. juli 2018 av winmedi Lenke til kommentar
Faller Skrevet 13. juli 2018 Del Skrevet 13. juli 2018 Det kan bli et problem fordi switchen burde ideelt sett være tilkoblet LAN-utgangene på ruteren. Hvorfor du ikke får signal på tven er jeg ikke sikker på, men mulig fordi switchen er koblet i forkant av ruteren og at switchen ikke støtter igmp og/eller multicast som må til for at iptv skal fungere. En potensiell annen utfordring vil være at utstyret på kjøkkenet og i kjellerstuen får hver sine offentlige ip-adresser og ikke vil kunne få kontakt med utstyret som er koblet til i stuen. Lenke til kommentar
winmedi Skrevet 13. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2018 Okey, snakket nettopp med CD. De sa at IPTVer må være på DHCP og trenger derfor en Switch som støtter DHCP. Om dette vil fungere vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Faller Skrevet 13. juli 2018 Del Skrevet 13. juli 2018 Det er veldig få switcher som har dhcp innebygget. Årsaken til det er fordi dhcp er en oppgave som ruter står for. Slik jeg ser det er det et par løsninger på dette. Alternativ 1: Trekke en kabel til fra stue til teknisk rom. (Jeg vet ikke om dette lar seg gjøre siden vi ikke vet noe om huset osv) Alternativ 2: Flytte ruter tilbake til teknisk rom og sette opp et aksesspunkt i stuen (som foreslått i innlegg nr. 7, men uten switch gitt at du har nok porter til annet utstyr på ruteren). Mulig det finnes noen flere løsninger jeg har oversett. Lenke til kommentar
winmedi Skrevet 13. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2018 (endret) Har en Asus RT-N66U ruter liggende. Flytte ruter fra CD tilbake til teknisk rom og sette opp Asus ruter til aksesspunkt? i stuen? Prøvde dette igår men fikk ustabil linje. Endret 13. juli 2018 av winmedi Lenke til kommentar
Faller Skrevet 13. juli 2018 Del Skrevet 13. juli 2018 Det skal fungere fint å gjøre det på den måten. I grensensnittet til Asus'en bør du sette den opp som kun aksesspunkt, og ikke som en full ruter. Dette har med at nettverksoversetting (NAT) kun bør skje en gang og at du ikke trenger to sett med dhcp. Når du logger inn i grensesnittet, så tror jeg du kan velge hvordan den skal fungere ved hjelp av en meny het på toppen. Hvis du ser på dette bildet, så har du "Operation mode" helt på toppen. Sørg for at den ikke står som 'router', men 'access point'/'wireless' eller tilsvarende ordlyd. Lenke til kommentar
winmedi Skrevet 13. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2018 (endret) slik gjorde jeg og dette fungerte delvis. Ustabilt og fikk ikke så veldig høye hastigheter. Må jeg legge noe til i routeren til CD? Endret 13. juli 2018 av winmedi Lenke til kommentar
winmedi Skrevet 13. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2018 (endret) Har satt opp ruteren nå til Access Point, men wifi blir utrolig tregt og ustabile hastigheter når jeg gjør dette. Wifi fungerer helt topp, når ruteren er satt opp som vanlig ruter. Hva kan være årsaken til dette? Er nyeste firmware i ruter. Endret 13. juli 2018 av winmedi Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 13. juli 2018 Del Skrevet 13. juli 2018 (endret) N66U gir ikke all verdens ytelse. N-standarden er ca 10 år gammel, og du vil neppe få mer enn 100-150 Mbps med denne. Bedre å sette opp en ekstra P8702N i AP-mode, den støtter AC1900. Eller kjøpe en nyere AC-router som AP. Edit: Når det er sagt, så holder 100-150 til det aller meste. På hvilken måte er det ustabilt? Har du nyeste FW i Asus? Er den resatt til factory settings og satt opp på nytt som AP? Endret 13. juli 2018 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
winmedi Skrevet 13. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2018 (endret) Takker for svar, er helt sikkert derfor. Ruteren er jo fra 2012. Endret 13. juli 2018 av winmedi Lenke til kommentar
winmedi Skrevet 13. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2018 (endret) På speedtest kan jeg få alt fra 10 ned til 220 ned. Sider laster raskt, men plutselig kan alt gå tregt. Har nyeste FW i Asus og er resettet med penn og gjort oppsett flere ganger i AP Endret 13. juli 2018 av winmedi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå