Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Jeg vil stille meg uenig og kritisk til siste taler. 

Selv om sønnen det her er snakk om er en voksen mann, så er det åpenbart en mann som trenger hjelp. Lakmustesten her er kanskje å bytte ut "sønn" med "datter". 

Hadde jeg hatt en voksen datter i tilsvarende situasjon så ville jeg aldri i livet kastet henne på dør. For kvinner finnes det betydelig bedre tilbud enn for menn. 

Mannen trenger hjelp, ikke å bli kastet på dør. I beste fall havner han på NAV, i verste fall i kriminalitet eller et liv med hat mot sin far. 

Jeg skal ikke gå helt sosionom her, men jeg vil faktisk påstå at far faktisk burde tatt noen grep tidligere så han er også litt skyld i situasjonen. Da må han også ta litt ansvar, selv om ansvaret til syvende og sist ligger på sønnen. Men sønnen har tilsynelatende avhengighetsproblemer. Og jeg vil også påpeke at når mennesker lever utfordringsløse liv med puter under armene så evner de ikke å komme seg ut av situasjonen og vil faktisk motarbeide tiltak for å bedre situasjonen deres. . Se bare på hvor hjelpeløse spesielt mange norske kvinner blir i møte med risiko.

Historiene her med "tøff kjærlighet" fremstår som en helt annen sammenheng enn omtalte sønn. Den tøffe kjærligheten skulle vært utdosert for 4-5 år siden. Ikke etter at han har vært utenfor arbeidslivet, med en avhengighet i 4-5 år.  Det å hive ham på gata nå gjør at man løper en svært stor risiko for at han ikke "skikker seg" men ender i kriminalitet og/eller hater sin far resten av livet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil påstå at kjønnet spiller forsåvidt liten rolle.

Nå må du/dere huske på at det er ingenting fra ts sitt innlegg som i stor grad peker mot at sønnen er på vei mot kriminalitet så jeg synes det blir svært overdramatiserende å male et bilde hvor mannen ender som narkoman på gata over å få krav satt på seg.

Jeg har også påpekt at sønnen mangler mestringstrening/moral som burde kommet inn tidligere men her er det viktig at mannen forstår at jo lenger han utsetter livet desto vanskeligere og større omveltning vil det bli å karre seg på beina, som mitt tidligere innlegg handlet om.

Dere må sette situasjonen i perspektiv og ikke omtale den som om den omhandler en heroinbruker som vil få alvorlige fysiske abstinenser. Her er det en psykisk omstilling og rutiner som må etableres. Ikke diagnostisering og videre utsettelser.

Som mine tidligere uttalelser viser så er jeg inneforstått med at situasjonen er alvorlig, men det kommer av hans egen selvfølelse og den vil ikke bli bedre før han opplever mestring og selvfølelse igjennom å fungere i samfunnet istedenfor i et virtuelt raid party. Som jeg har vært inne på tidligere så er det ingenting fra ts som tyder på at han ikke evner å fungere, men at han ikke vil. Det er en stor forskjell.

Det sagt så sier jeg igjen; det er bare ts som kan vurdere mannens psykiske tilstand om han er uegnet til å fungere som et voksent menneske. Jeg har som sagt sett flere eksempler på unge voksne som raskt innretter seg i møte med virkeligheten.

Det er nok få av oss som ønsker å bruke livet på jobb, men vi har forstått at dersom vi vil ha en viss standard i livet så er det sånn det er.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ad siste taler: 

Det er ingen som har påstått at WoW er noe tungt belastet miljø eller at spilleavhengighet medfører narkomani. Jeg ser imidlertid ditt poeng om at man ikke skal svartmale. Det jeg selv la i "kriminalitet" var ikke narkomani, men annen mer "ufarlig" kriminalitet som følge av at avhengige trenger fylle dagene, og også at man blir utnyttet. F.eks sedlighet. 

Det er som Zim understreker viktig å påpeke at det kun er TS som kjenner sin sønn og vet hva som er best for han. For å ta en slik avgjørelse tror jeg det er lurt at man får frem så mange aspekter som mulig.  Velger man å gå drastisk til verks bør TS være klar over risikoen. Velger TS å la det skure og gå må han også være klar over risikoen. 

Det jeg imidlertid er grunnleggende uenig i med siste taler er at dette ikke er en avhengig på lik linje med rusmidler. Årsaken er at mange av de som er avhengige av rusmidler er mer psykisk avhengig enn fysisk avhengig. Og det kan manifistere seg fysisk. I tillegg kan det å nekte de disse sin "greie" gjøre at de blir aggressive, manipulative og endog voldelige. Det er slettes ikke bare å nappe ut kontakten så er alt helt greit. Det må gjøres i trygge rammer slik at de ikke gjør ekstremt dumme ting som kan koste dem livet. 

En ting jeg tror samtlige i tråden imidlertid er helt enige om er at noe må gjøres. Og det må gjøres , ikke vente å se om det blir bedre. 

Lenke til kommentar

Har sagt det før, og sier det igjen. Kutt ned på internettiden og ta ham med til fastlegen.

TS: Hva slags forhold har du til sønnen din? Det høres litt ut som at dere bor under samme tak og aldri snakker sammen? Hva med å finne på noe dere kan gjøre sammen? En av grunnene til din sønns manifestasjon ved online spilling kan være at han kanskje ikke har noen andre måter han føler at han lykkes på.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Zim: Alder er ingen målestokk for modenhet. Det finnes 60-åringer som er som barn i hodet, og det er unge voksne som forvalter millionformuer og hundrevis av arbeidsplasser. Man må bruke empati og tålmodighet hvis man skal nå inn. Det kan være visse metoder som virker bedre enn andre, men presser man for hardt for tidlig, så risikerer man bare å miste enda mer tillit.

Lenke til kommentar

Zim: Alder er ingen målestokk for modenhet. Det finnes 60-åringer som er som barn i hodet, og det er unge voksne som forvalter millionformuer og hundrevis av arbeidsplasser. Man må bruke empati og tålmodighet hvis man skal nå inn. Det kan være visse metoder som virker bedre enn andre, men presser man for hardt for tidlig, så risikerer man bare å miste enda mer tillit.

Det er klart empati er viktig.

Det er ikke mindre empati som ligger bak en bestemt fremgangsmåte enn en (subjektivt) overdrevet forsiktig fremgangsmåte når målet er å hjelpe.

Det er klart man må se personen an, vi er ikke uenige der. Det må bare presiseres at jeg ikke ser noen indikasjon fra ts på at situasjonen er så graverende at man trenger hverken terapi som noen er inne på eller innleggelse. Det er mange som studerer og får sitt første skumle møte med arbeidslivet i hans alder. Han har jo tydeligvis også et sosialt nettverk selv om han ikke tar det nevneverdig i bruk i nåværende stund.

Og om alder ikke er en målestokk så er det i aller høyeste grad en god pekepinn.

Vi diskuterer egentlig detaljer rundt dette som vi jo ikke vet noe inngående om ettersom vi alle er enige om at dette er et problem, at noe må gjøres og at ts er den eneste som kan vurdere graden av alvorlighet. Poenget jeg hele tiden vil frem til er at ts ikke bør være redd for å ta tak i dette her. Jeg har sett flere eksempler av spillavhengighet og asosial oppførsel, men jeg har sjeldent sett et eksempel av reell psykisk sykdom i en slik situasjon. (Kun ett - og det var langt mer alvorlige og tydelige mønster enn hva ts beskriver).

Her snakker vi om utkastelse og sabotasje, og ikke en eneste har vurdert at sønnen til TS kanskje sliter litt med angst og/eller depresjon. Få bort skyttergravene og skap en dialog som ikke ender opp med skriking eller trusler.

Jo. Angst har blitt nevnt.

Klart han har angst når han i den alderen har falt flere år bak sine jevnaldrende. Slik angst er det nok mange av oss som har kjent på i mer eller mindre grad. Depresjoner har nok også de fleste av oss vært nødt til å takle i varierende grad.

Dialog har jo antageligvis pågått i eskalerende grad i årevis.

Endret av Invader Zim
Lenke til kommentar

Sønnen din er en Hikikomori. Jeg tror ikke det er dataspill som er problemet, men det er dagens samfunn som er problemet.

Hvorfor finnes det så mange mennesker som hater muslimer i Norge? Fordi det er noe galt med samfunnet.

Hvorfor vokser høyre populister fram i Norge? Fordi det er noe galt med samfunnet.

Hvofor ble Donald Trump president? Fordi det er noe galt med samfunnet.

Hvorfor utfører unge single menn selvmord? Fordi det er noe galt med samfunnet.

Hvorfor sitter unge hankjønn hjemme å spille spill? Fordi det er noe galt med samfunnet.

De fleste foreldre liker å skylde på barna, men det er ikke barna som er problemet. Det er samfunnet som er problemet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Man kan ikke skylde alt på samfunnet selv om det er en del av problemet. Det blir litt som å skylde på trafikken hvis man blir påkjørt hvis man krysser E6 til fots.

Dog, det er et samfunssproblem at mange ikke tar ansvar for egne beslutninger.

Endret av RRhoads
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Man kan ikke skylde alt på samfunnet selv om det er en del av problemet. Det blir litt som å skylde på trafikken hvis man blir påkjørt hvis man krysser E6 til fots.

Dog, det er et samfunssproblem at mange ikke tar ansvar for egne beslutninger.

Ikke alle takler et A4 liv som staten vil at du skal leve etter. Jeg jobber i psykiatrien og en gang hadde jeg pasient som hadde lyst til å begå selvmord fordi han ikke taklet samfunnspress og karakterpress på skolen. Gutten er bare 16 år gammel. Uansett så gir den dokumentaren et innblikk på hva samfunnspress fra politikerne kan gjøre med et menneske.

Vi må slutte å tenke A4. Vi må begynne å tenke annerledes.

Å bare si at du må slutte å være lat. Slutte å spille spill. Gå å skaff deg en jobb. 

Løser ikke akkurat problemet med det samfunnspresset og hva samfunnet forventer av enkeltinvidet.

Samfunnet forventer at du skal være perfekt og ikke alle takler perfeksjonisme.

Endret av Katsugod
Lenke til kommentar

Første steg fastlege.

Andre steg kontakt NAV.

De har muligheter som arbeidstrening.

Dessverre er problemet er at har man nedsatt arbeidsevne er det gjerne 100% ufør for alt annet blir ikke tolerert.

Endret av Maxopp
Lenke til kommentar

Samfunnet forventer at du skal være perfekt og ikke alle takler perfeksjonisme.

Vi ser veldig mye til det i de nyere generasjonene. De knekker under presset, tenåringer i USA tar dop for å få rukket å gjøre alt som er forventet av dem. Man har glemt at barn trenger å være barn. 

Men det er lite som indikerer at det er tilfellet i TS sin situasjon, er altfor vanlig at foreldre er så myke og dumsnille at de blir utnyttet og gjør ungene sine en bjørnetjeneste. 

Lenke til kommentar

Jo. Angst har blitt nevnt.

Klart han har angst når han i den alderen har falt flere år bak sine jevnaldrende. Slik angst er det nok mange av oss som har kjent på i mer eller mindre grad. Depresjoner har nok også de fleste av oss vært nødt til å takle i varierende grad.

Dialog har jo antageligvis pågått i eskalerende grad i årevis.

En ting er å bekrefte at angst og depresjon eksisterer, men poenget mitt var snarere at man ikke kaster de ut av døren, da det fort gjør "mer eller mindre grad" om til hjemløs, håpløs og selvmedisinert.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor finnes det så mange mennesker som hater muslimer i Norge? Fordi det er noe galt med samfunnet.

Hvorfor vokser høyre populister fram i Norge? Fordi det er noe galt med samfunnet.

Ja, samfunnet har blitt slik pga skakkjørt politikk fra venstresiden over mange mange år. Det du ser nå, er et direkte resultat.

Endret av Simkin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her trengs det støtte og forståelse mellom deg og sønnen din. Han trenger å vite at du står på hans side og ikke i opposisjon mot ham, og at du FORSTÅR ham. Først da kan en begynne å sette grenser uten massiv konflikt. Noe sier meg at det har vært lite av dette mellom dere tidligere og den dynamikken er nok ganske inngrodd, så det kan jo være vrient å plutselig begynne med det nå. Men det er nok den retningen man må ta om man ønsker en vinn-vinn situasjon der alle er fornøyde. Om du ikke er i stand til å relatere til sønnen din på denne måten kan det nok være en ide å dra til terapi selv.

Lenke til kommentar

Han trenger både profesjonell hjelp, som foreslått og et lite spark bak

Om du betaler for et dyrt mobil abb, bytt til et hvor han kun kan ringe

Ikke betal for WoW, godt mulig det ikke gjøres heller da en kan farme nok i spillet sånn at det betaler seg selv

La han betal for internett selv, start med å gå ned på den tregeste hastigheten og eventuelt sett en dato hvor det kobles ut, begge disse kan gjøres uten å koble fra internett, men det krever en del ekspertise

Slutt å lag mat til han, for hvorfor flytte, når en får alt servert..

Krev husleie

Lenke til kommentar

Sønnen din er en Hikikomori. Jeg tror ikke det er dataspill som er problemet, men det er dagens samfunn som er problemet.

Hvorfor utfører unge single menn selvmord? Fordi det er noe galt med samfunnet.

Hvorfor sitter unge hankjønn hjemme å spille spill? Fordi det er noe galt med samfunnet.

De fleste foreldre liker å skylde på barna, men det er ikke barna som er problemet. Det er samfunnet som er problemet.

Hadde du erstattet "samfunnet" med "foreldre" hadde jeg kanskje sagt meg enig med deg. Det er også viktig å bemerke at samfunnets oppfatninger i stor grad manifesterer seg i psyken gjennom ens foreldre. Det er dem man omgås desidert mest med i våre mest formative år og det er de som legger grunnlaget for hvordan vi relaterer til oss selv og andre mennesker videre i livet. De "loveless" japanerne i videoen ble nok alvorlig neglisjert emosjonelt av sine foreldre i oppveksten. Samfunnet har nok noe å si men jeg tenker først og fremst man bør se til ens personlige historie og hvordan ens foreldre behandlet en i oppveksten. Men ja, på stor skala er denne epidemien av neglisjering (og mishandling) av barn et samfunnsproblem.

Lenke til kommentar

Vi lærer ikke om personlig utvikling og økonomi i barne- og ungdomsskolen. Vi lærer ikke det vi trenger å lære for å navigére sosialt og tjene penger. Dermed blir alt rent tilfeldig, de med spissest albuer og mest penger kommer først frem, etikken havner i baksetet. Så enkelt kan det sies.

Lenke til kommentar

Vi lærer ikke om personlig utvikling og økonomi i barne- og ungdomsskolen. Vi lærer ikke det vi trenger å lære for å navigére sosialt og tjene penger. Dermed blir alt rent tilfeldig, de med spissest albuer og mest penger kommer først frem, etikken havner i baksetet. Så enkelt kan det sies.

Og så feil kan man ta. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...