Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Har en sønn som bor for tiden hjemme, han er nå over 25 år og vil heller ikke gjøre noe med livet sitt. Han sitter bare på pcen og spiller data-spill. Ikke vil han sosialisere med noen av vennene sine.

 

Selv om de har kommet på besøk, rikker han seg ikke. world of wowcraft eller noe har spist han opp. Sitter 16-20 timer om dagen på det data-spillet. Han er ferdig med utdanningen for en god stund siden. Men vil heller bo hjemme "gratis". Ingen jobb har han heller. Dette har nå pågått i 4-5 år.

 

Hva slags valg har jeg? Er bråkete, krangler mye og er veldig lei av at han ikke gjør noe hjemme.

 

Har prøvd å få han i jobb via kontakter her og der, men han møter ikke opp eller bare disser arbeids oppgavene og stikker.



Anonymous poster hash: 09ec5...b8f
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her må det dessverre litt tough love til. Han har tydeligvis ett problem, enten går han til fastlegen/psykolog for å prøve å finne ut av hva som er galt og hvorfor han har denne avhengigheten for at han kan komme seg ut i jobb og være ett produktivt medlem av samfunnet, eller så må du rett og slett kaste han ut, så får han synke eller svømme. Han lærer ingenting av å bare sitte hjemme og få det akkurat som han vil. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Hvordan gjør jeg det? Fikk høre jeg burde klippe i internett kontakten/ledningen men usikker på om den har strøm gjennom seg.

Ikke noe strøm i nettverkskabler, iallefall ikke noe som er farlig å kortslutte, men sønnen din har sikkert flust av slike kabler så det erstatter han nok enkelt.

 

Men du kan jo bare ringe til leverandøren din å stoppe internett? Eller fjern strømadaptern til modemet eller routern.

 

Ikke klipp av fiberen om du har det. Kan bli himla dyrt å erstatte.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hvordan gjør jeg det? Fikk høre jeg burde klippe i internett kontakten/ledningen men usikker på om den har strøm gjennom seg.

 

For det første: Jeg vil også sterkt anbefale at du får ham til profesjonell hjelp (fastlegen er et godt sted å begynne). Hvis du ikke får ham til å gå til fastlegen, kan du alltids ta en tur alene til fastlegen for å beskrive problemstillingen, kanskje fastlegen kan komme med mer konkrete tips og peke deg i retning av tilbud i ditt lokalområde.

 

For det tekniske: Litt avhengig av hvor teknisk anlagt du er har du et par valg (du kan sikkert få hjelp av venner til å gjøre noe for deg)

  • (Hvis han er forbundet med kabel): ta kabelen som går til PCen hans ut av modemet/routeren (trenger ikke å kutte). Hvis du er redd for at han bare setter kabelen på plass igjen, kan du kjøpe/lage en enkel boks med hengelås du låser modemet/routeren inn i (av tre eller plast slik at du ikke blokkerer de trådløse signalene hvis du har trådløst nett). Pass på at du også skifter passord på det trådløse nettet
  • (nødvendig hvis han har trådløs forbindelse) Legg inn nytt passord på routeren/modemet, og slå av kablet tilkobling hvis han bruker det. Da vil du blokkere all internetttilgang for ham.
  • Du kan vurdere å kun blokkere WoW (annen guide her). Nøyaktig hvordan du gjør dette vil avhenge av routeren din, og det er nok noe han kan omgå hvis han er datakyndig nok.
  • Ring kabelselskapet og be dem slå av internetttilgangen for en måned. Du må da selv overleve på mobilt internett. 

Jeg vil absolutt ikke anbefale å klippe ledninger! 

 

EDIT: Litt avhengig av hvilken router du har, kan det være at du kan blokkere MAC-adressen hans. Dette er eventuelt noe en datakyndig lokalbekjent kan hjelpe deg med, eller noe kabelselskapet kan hjelpe med.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Hvordan gjør jeg det? Fikk høre jeg burde klippe i internett kontakten/ledningen men usikker på om den har strøm gjennom seg.

Du kan sette begrensinger i router. Hvis du ikke vet hvordan du gjør dette, få en kyndig person til å hjelpe deg, enten en som kommer på besøk, eller hjelper deg over teamviewer.

Lenke til kommentar

 

For det første: Jeg vil også sterkt anbefale at du får ham til profesjonell hjelp (fastlegen er et godt sted å begynne). Hvis du ikke får ham til å gå til fastlegen, kan du alltids ta en tur alene til fastlegen for å beskrive problemstillingen, kanskje fastlegen kan komme med mer konkrete tips og peke deg i retning av tilbud i ditt lokalområde.

 

For det tekniske: Litt avhengig av hvor teknisk anlagt du er har du et par valg (du kan sikkert få hjelp av venner til å gjøre noe for deg)

  • (Hvis han er forbundet med kabel): ta kabelen som går til PCen hans ut av modemet/routeren (trenger ikke å kutte). Hvis du er redd for at han bare setter kabelen på plass igjen, kan du kjøpe/lage en enkel boks med hengelås du låser modemet/routeren inn i (av tre eller plast slik at du ikke blokkerer de trådløse signalene hvis du har trådløst nett). Pass på at du også skifter passord på det trådløse nettet
  • (nødvendig hvis han har trådløs forbindelse) Legg inn nytt passord på routeren/modemet, og slå av kablet tilkobling hvis han bruker det. Da vil du blokkere all internetttilgang for ham.
  • Du kan vurdere å kun blokkere WoW (annen guide her). Nøyaktig hvordan du gjør dette vil avhenge av routeren din, og det er nok noe han kan omgå hvis han er datakyndig nok.
  • Ring kabelselskapet og be dem slå av internetttilgangen for en måned. Du må da selv overleve på mobilt internett. 

Jeg vil absolutt ikke anbefale å klippe ledninger! 

 

EDIT: Litt avhengig av hvilken router du har, kan det være at du kan blokkere MAC-adressen hans. Dette er eventuelt noe en datakyndig lokalbekjent kan hjelpe deg med, eller noe kabelselskapet kan hjelpe med.

forstår meg ikke på data-språk eller det du sier jeg burde gjøre, har en bekjent som er data kyndig, men problemet er at han sitter der nesten 24/7. skriver dette mens jeg er på jobb fort, kollegaene mine synes jeg burde kaste han ut også, har ikke hjertet til det.

 

Har prøvd og tatt ledningen tidligere, men fikk bare høylytt kjeft. selv når vi bor i en blokk håper jeg ikke hele blokken hørte det..

 

Skal ta en nærmere titt på det når jeg kommer hjem. er det bare og dra ut ruteren og gjemme den? Har 3 gb "data", heter det mobildata? uansett så skal jeg fjerne boksen som gir oss internett. har 3g mobil som funker fint, aldri brukt noe mobildata før nå.

Lenke til kommentar

I 4-5 år har han altså sittet pal og spilt, helt uten ansvar eller forpliktelser, med alle utgifter betalt og middag på bordet? Så kommer plutselig voksenlivet der han må belage seg på å stå opp tidlig hver dag for å bruke 8 timer på en jobb han sannsynligvis kommer til å hate.

 

Problemet er at man har hatt det for godt for lenge, og det er utrolig vanskelig å venne seg til noe dårligere.

 

Dette er et fenomen i dagens samfunn som man har kjent til lenge først og fremmest i England og USA, men som alt annet sprer det seg også til oss.  Det er bare å søke på "millennials won't leave the nest" eller tilsvarende.  En langt større andel end i forrige generationer har ingen ambisjoner for livet. 

 

Det blir imidlertid feil å bare skylde på de, for det er foreldrene som har tilladt den oppførselen.  Slås det ikke ned på med en gang, blir det vanskeligere og vanskeligere å gjøre noe med.  Har det 25-årige barnet (for det er det det egentlig er) fått lov å holde på slik i mange år, da vet det utmerket godt at det ikke vil bli tvunget til å endre adferd.

Endret av tigerdyr
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eg er mildt satt skeptisk til å iverksette tiltak for å sabotere internettilgangen eller på andre måtar forsure livet hans på i den hensikt i å mobbe han ut av huset.

 

Det du som forelder må gjere er å fyrst tenke gjennom kva du vil oppnå.

Deretter må du sette krav.

Og heilt til slutt dersom du ikkje får respons så må du sette hardt mot hardt og kan derfor vurdere å seie opp internettforbindelsen eller få sonen kasta ut med makt.

Ikkje start med å dra konfliktnivået opp på maks, eg reknar med at målet er vell ikkje å lage ei familiekonflikt som fører til at dere bryter kontakta heilt heller?

 

 

 

Heilt konkret kva du bør gjere er avhengig av kva du sjølv vil oppnå.

Din forsørgarplikt er oppfylt sidan han er over 18 og ikkje lenger under vidaregåande opplæring, du kan derfor gi han beskjed om at han ikkje får bu heime lenger, og du kan kontakte Namsmannen i din kommune for å få han fysisk kasta ut om nødvendig.

Dersom han flyttar ut og finn seg ein ny bolig så er du kvitt problemet med å ha ein son buande heime, men det er ikkje gitt at det bra for din sønns psykiske helse, då dette med stor sannsynlegheit berre fører til at han får boligstøtte frå NAV og får muligheita til å fortsette akkurat som før, berre at han no ikkje lenger har sosial kontakt med sine foreldre eingong.

 

Krav om husleige eller andre bidrag i heimen kan også være ei løysning.

 

Andre mulige løysningar kan være ei kombiløysning, der han får lov til å fortsette å bu heime dersom han skaffar seg ein jobb, engasjerer seg i frivillig arbeid, startar å studere igjen eller liknande meiningsfull aktivitet.

 

 

Det heile er avhengig av kva du sjølv vil.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dataspill råtner hjernen.

Det har en fordummende effekt og gjør unge "gamere" passive og asosiale. De tror ofte multiplayer betyr at de ér sosiale, men det blir bare en gjeng asosiale narsisister som hver spiller for egen vinning. Dataspill har ingen reell positiv effekt selv om unge spillavhengige ofte forsvarer spilling med nebb og klør.

 

Jeg kan selv ha det gøy med dataspill i ny og ne men det tar ikke over livet mitt. Jeg har sett flere kamerater bukke under for den hobbyen. Min erfaring er også at world of Warcraft er den verste av de verste. Spillet er designet for å gi avhengighet.

 

Som de andre nevner må du bruke hardt not hardt for å hjelpe sønnen din. Du må slutte å være en "enabler" (noen som hjelper den negative oppførselen) ved å gi ham alt han trenger gratis.

 

Du må avslutte internett abonnement om du ikke klarer å begrense tilgangen slik som de andre beskriver og du må kreve husleie samt at han handler og holder sin egen mat. Du må gjøre det attraktivt for ham å få seg en jobb for å tjene egne penger og få ham til å ønske å få et eget sted å bo.

 

Det er eneste måten for ham å føle mestring over sitt eget liv. Han har idag antagelig angst for å møte realitetene i livet og dataspill er hans flukt fra virkeligheten. Spill kan man gjerne holde på med men når man må på jobb for å ha råd til mat, husly og wow abonnement så begrenser spillingen seg automatisk.

 

Jobben til oss foreldre er dessverre ikke å være bestevenn med våre barn. Jobben er å sørge for at de skal klare seg selv og ha et godt liv når vi ikke lenger kan passe på dem. For å oppnå det så må vi gjøre ting de opplever som urettferdig for at se gradvis skal utvikle selvtillit til egen mestring.

 

Du må minne ham på at dersom han synes det er ubehagelig å lete etter jobber idag i hans alder så blir det verre beste år. Hvert år som går ødelegger hans egen selvfølelse og mulighet til å få en jobb han trives med.

 

Eneste mulighet er å hoppe i det og klarer han det ikke alene så må du dytte ham.

 

 

Dette er ofte faktisk en alvorlig "sykdom". Det skal selvfølgelig ikke diagnostiseres og bli nok en unnskyldning til å forbli passiv. Han har alt han trenger for å begynne. Selvtilliten og trivsel kommer i takt med at han begynner å fungere som voksen og ikke lever som et barn som han gjør idag.

 

Selv har jeg hatt mine timer foran pc og konsoller og jeg har som nevnt sett venner som har helt mistet kontroll og er i førtiårene nå nesten uten venner i små leiligheter hvor de sitter dag og natt og spiller dataspill. De ønsker seg kjærester osv men ærlig talt - hvem vil ha en snart middelaldrende mann som har mistet antennene sine og byttet disse ut med enorm kunnskap om hvor man lettest kan finne det beste sverdet i legoland. Så jeg vet hvor farlig det kan være og mine barn vil få store begrensninger på tilgang til spill inntil den dagen de flytter for seg selv. Da kan de få holde på sånn som de selv ønsker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

1. Ring nettleverandør og be dem "fryse" internettilgangen. Hvis du evt kan klare deg selv med bare mobilt bredbånd.

2. Slutt å gi lommepenger eller betale regninger for ham. Da må han jobbe for å faktisk ha råd til spillingen eller andre kostnader.

3. Slutt å gi ham gratis mat. Hvis han må kjøpe egen mat trenger han egne penger, se pkt. 2.

 

Da har han rett og slett ikke noe annet valg enn å komme seg ut av huset og jobbe!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Lag en litt langsiktig plan og del den med avkommet.

F.eks fra 1. august blir internett frakoblet, forventer han søker jobb og er ute av redet innen 1. januar (leg til flere delmål under veis, feks at han deltar i husarbeidet osv).

Hvis avkommet takler denne omstillingen uten for store protester, gi tilbake nettilgangen et par timer hver dag.

Blir dere enige om en plan, hold denne uten utsettelser. Dette gjør hele prosessen mer forutsigbar for begge parter og er bedre enn bare å kutte internettforbindelsen umiddelbart og be vedkommende om å pelle seg ut.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg var selv avhengig av WOW engang i tiden (og ville ikke inrømme det selv), ikke så ille som din søn men ille nokk. Jeg bodde derimot for meg selv og var akkurat ferdig med studiet og det som gjorde at jeg kom meg ut var at jeg glemte/ikke hadde dekning å betale internettet en måned. Dette var før en kunne bruke mobil nettet og pga av omstendighetene så ville det ta 3 til 4 uker for å få internett tilbake og WOW kontoen opp å gå igjen. Der var flere faktorer inne som gjorde at det tokk såpass med tid. Uansett var det kjipt i starten, men etter de første to ukene inså jeg selv at jeg hadde et problem og fikk slettet WOW før nette var tilbake igjen. Så om du i den anledning "mister" nette i en lengre periode så tror jeg et kan være bra for alle. Du kan aliere deg med en venn som du kan låne internett av ved å komme på besøk og ha null nett hjemme i en måned, ikke på tlf engang. Da kan også, muligens hvis du ser det rimelig, din søn få spille der mens du er på besøk.

 

Andre alternativ du også kan bruke er arbeidsoppgaver mot nett (og da må du skaffe deg en kiste du kan låse ruteren inni når du ikke er hjemme, bare plukk den ut og lås den inne mens der ikke skal være noe nett). Dette bruker jeg og flere jeg kjenner mot barna og pad tid, bare litt anerledes satt opp. Et eksempel kan være:

25% av tiden han er på jobb er nette på. Jobbet i 8 timer, nett i 2 timer etterpå

50% av tiden hjelpe med oppgaver hjemme.

20 minutter for hver søknad han sender, her må du være med å sjekke søknadene han sender ut slik at han ikke bare "spamer" for tid.

For å sikre nattesøvn:

Ingen nett mellom 22 og 07. Evt senere på hverdager. Ta meg deg ruteren når du legger deg og ta også tlf om mulig. For likebehandlingen sin del så kan dere begge låse ned tlf for kvelden, ingenting er som å vite at en er i samme båt som med noen andre og at det er felles regler for alle.

 

Og du kan også, sålenge han er hjemme og ikke gjort arbeidsoppgavene fra gårsdagen evt ikke sendt ut en jobbsøknad ta med deg ruteren på jobb.

 

Men hva du en gjør, ikke kast han ut, jeg tror det bare vill gjøre vondt være. Her er det som noen nevnte "Thought love" som må til og han trenger noen til å hjelpe han igjenom.

 

Du har nokk mye jobb foran deg og det vil nok ta tid, hør med hjelpe aperatet også og evt fastlegen før du starter.

Lenke til kommentar

Det beste du kan gjøre er å kaste han ut av huset. Hvis du ikke gjør det, anser jeg beklageligvis han som fremtidig NAVer og sannsynligvis en fremtidig medlem av taperforeningen.

 

Jeg kjenner flere som ble kastet ut, og har klart å finne seg til rette. Det var veldig tungt beslutning for foreldrene, slik du beskriver det, men det hjelper å stå på egne ben.

 

Hvis han fortsetter å bo hjemme med gratis mat og dataspill 24/7, så vet han ikke når hvordan man takler utfordringer i dagliglivet når han en dag måtte ta vare på seg selv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

forstår meg ikke på data-språk eller det du sier jeg burde gjøre, har en bekjent som er data kyndig, men problemet er at han sitter der nesten 24/7. skriver dette mens jeg er på jobb fort, kollegaene mine synes jeg burde kaste han ut også, har ikke hjertet til det.

 

Har prøvd og tatt ledningen tidligere, men fikk bare høylytt kjeft. selv når vi bor i en blokk håper jeg ikke hele blokken hørte det..

 

Skal ta en nærmere titt på det når jeg kommer hjem. er det bare og dra ut ruteren og gjemme den? Har 3 gb "data", heter det mobildata? uansett så skal jeg fjerne boksen som gir oss internett. har 3g mobil som funker fint, aldri brukt noe mobildata før nå.

 

Beklager hvis jeg skrev uforståelig :) Det er ikke alltid lett å vite på hvilket nivå en skal begynne :)

 

Men ja, til syvende og sist er det nok å gjemme ruteren og ta ut kabelene fra ruteren (tar du bort strømkabelen er mye gjort). 

 

Når alt dette er sagt, vil jeg nok heller foreslå en litt mer praktisk løsning for noen som ikke er så datakyndig :) Hva med å ta med seg modemet / ruteren når du drar på jobb? Da har han 9 timer han ikke har internett (+/- avhengig av tid du har til å komme deg på jobb).

 

I tillegg kan du låse inn ruteren om kvelden når du sover. Litt avhengig av søvnmønster osv har han da omtrent 18 timer uten internett per dag. Dette er en praktisk løsning for hvordan du kan begrense internettilgangen hans (eller fjerne den helt).

 

Husk at det er boksen som er koblet til veggen (enten antenneutaket eller telefonutaket, avhengig av hvem som gir deg internett) som du vil ta med deg eller låse inn. 

 

Dette er en teknisk løsning, men du bør huske på at et par onlinespill som World of Warcraft kan være veldig vanedannende, og du bør nok forhøre deg med en spesialist før du gjør noe drastisk. For 99% av befolkningen går det helt fint å spille litt World of Warcraft, men for enkelte utvalgte blir det som et dop. Det er nok av historier der ute om hvor vanedannende World of Warcraft kan være ( https://www.theguardian.com/technology/2011/aug/29/world-of-warcraft-video-game-addict og  http://www.wowaholics.org/ og https://www.reddit.com/r/nowow/ og https://www.theverge.com/2014/9/26/6849317/if-world-of-warcraft-is-a-drug-blizzard-is-a-cruel-drug-dealer og https://www.wikihow.com/Break-a-World-of-Warcraft-Addiction )

 

Sannsynligvis har han sin egen sosiale sfære i det spillet, og tar du all internettilgang fra ham 100% mister han all tilgang til sitt "sosiale online-liv". Det kan være greit å møtes litt på midten her, ellers skal du ikke se bort ifra at han kan få harde abstinenser. Mitt forslag er kanskje å gi ham internettilgang i tidsperioden normale arbeidstakere er hjemme og er våkne, altså mer eller mindre når du er hjemme og er våken. Da må han finne på noe annet i tidsrommet hvor du er på jobb og når du sover. Når du er på jobb eller når du sover kan du rett og slett låse inn modemet / ruteren (hvis du har to "bokser", ta likegodt med begge to). 

 

Hvis han selv har mobiltelefon, kan det derimot være at han kan få internett igjennom mobilen. Det er dyrt, men med dagens gunstige mobilabonnement kan det være levelig hvis han virkelig er avhengig. Dette høres veldig drastisk ut, men det kan være du vil vurdere å kutte strømmen fra rommet hans helt i perioden si 23:00 til 16:00 (eller deromkring). 

 

ADVARSEL: Snakk med fastlegen / en ekspert om dette før du igangsetter disse tiltakene. Jeg er absolutt ingen ekspert selv!

 

EDIT: Hvis du betaler mobilregningene kan du selvsagt selv stoppe internetttilgang via mobilen ved å kontakte mobilselskapet.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...