ØysteinG Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 Motortrøbbel er tilsynelatende en slager på dette forumet, men jeg finner ingen, verken her eller på google forøvrig, som har det samme problemet som meg. Det gjelder en Skoda Fabia 2011 1,2 TSI 86hk, Km: 165.000 Ved tomgang kommer en uregelmessig dunking. Turtallet forandrer seg ikke. Dunkingen har ikke høy lyd, men man kjenner den i hele bilen(en døv mann vil kunne kjenne den ved å lene seg inntil bilen). Det kommer kanskje 5 dunk på 10 sekunder. Ingen forskjell på kald og varm motor. Motoren går ellers som vanlig: mister ikke kraft og dunking merkes ikke ved kjøring. Kun ved tomgang. Plugger, filter og olje er nylig byttet (verkstedet har imidlertid vært litt raus med oljen, da nivået er en millimeter over maks, i den grad det skulle være relevant). Bagatell? Er det i det hele tatt motoren det er noe galt med? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 Sjekk registerkjedet, det har lett for å strekke seg på disse motorene dersom de ikke får ny olje årlig. Lenke til kommentar
ØysteinG Skrevet 11. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2018 Sjekk registerkjedet, det har lett for å strekke seg på disse motorene dersom de ikke får ny olje årlig. Okei, det har ikke fått olje i mitt ettårige eie. Bilen gir fra seg en "snerrende" lyd ved oppstart, og jeg får veldig blandede tilbakemelding fra google vedrørende dette. Noen sier dette er et registerkjede som synger på siste verset, mens andre sier deres bil har laget denne lyden siden dag én. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 12. juli 2018 Del Skrevet 12. juli 2018 Okei, det har ikke fått olje i mitt ettårige eie. Det er ikke egen olje for kjedet, dette smøres av motoroljen. Problemet er visstnok relatert til at med VAGs "long-life" service kjøres bilen på samme olje i 2 år, og taper naturlig nok noe av kvaliteten på denne tiden. I tillegg ble det gjort noen endringer av både kjedet og dekselet over dette ca 2012. Uansett burde et VAG-verksted kjenne igjen lyden av et dårlig kjede, hvis det er det som er årsaken. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 14. juli 2018 Del Skrevet 14. juli 2018 Jeg vil tippe at lyden du hører er den klassiske skjørtebank lyden. De har plastikk bakkelitt stempler som ikke passer helt optimalt nedi sylinderen Det skal værra sånn. Lenke til kommentar
ØysteinG Skrevet 22. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2018 Jeg vil tippe at lyden du hører er den klassiske skjørtebank lyden. De har plastikk bakkelitt stempler som ikke passer helt optimalt nedi sylinderen Det skal værra sånn. Takk for tilbakemelding. Tror du det? Det høres litt ut som noen popper popcorn under bilen. Jeg tror kanskje lyden ikke forsvinner under kjøring likevel, men hjulstøy overdøver den. Bilen er verd kanskje maks 30k, så jeg har lite lyst til å betale verksted for å sjekke den opp og ned og deretter evt skifte masse greier. Den får heller bare dø når den dør. Lenke til kommentar
ØysteinG Skrevet 8. august 2018 Forfatter Del Skrevet 8. august 2018 Det var servostyringpumpa som sang på siste verset. Servostyringa gav seg her om dagen, dunkingen forsvant. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå