Smultring77 Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 (endret) Hei. Utskilt fra vårt småbruk fra gammelt av ligger en bitteliten tomt, med en liten enebolig. Han som bor der er broren til tidligere eier av småbruket. Eiendommen er såpass "dårlig" utskilt, at selv hageflekken og terrassen hans ligger på min eiendom. Videre er brønnen han bruker til vann langt inne på min eiendom. Brønnen til mitt bruk er en del mindre enn hans og går tom om sommeren. Tidligere pleide de å ligge en slange mellom brønnene for å fylle den minste. Siden hans brønn er på min eiendom, og jeg ikke finner noen papirer som omhandler denne, kan jeg også bruke den til å få litt vann i min brønn? Han er ikke noe interessert i å dele vann, da han ikke fikk bruksrett på halve garasjen min pluss lån av alt verktøy gratis. ( gammel skrue ) Endret 11. juli 2018 av Smultring77 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 (endret) Er noe tinglyst og har han papirer innenfor dette? Godt mulig du kan stenge av vannet hans og kanskje tilogmed ta plenen etc. Endret 11. juli 2018 av Dubious 2 Lenke til kommentar
Smultring77 Skrevet 11. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2018 sitter med alle papirer fra grunnbok etc tidligere tinglysninger. Finner ingenting som omhandler brønn. 1 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 I så fall er det vel han som stjeler vann fra brønnen din...? 1 Lenke til kommentar
Smultring77 Skrevet 11. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2018 (endret) Det er jo en interessant vinkling. Men i og med at de har bygget og brukt den brønnen i samsvar med huset så er det vel ett eller annet som skjer innenfor norsk lov at han kan fortsette å bruke den? Mener jeg har hørt og lest litt om ting som bare plutselig er greit av en bunke med tullete grunner ... hadde ikke tenkt å ta fra ham vannet, bare dele litt siden han har så mye... Endret 11. juli 2018 av Smultring77 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 Sedvanerett, tenker jeg. Vet ikke så mye om det, er jeg redd. 2 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 12. juli 2018 Del Skrevet 12. juli 2018 (endret) Her kan det vel være at vi er innenfor et et komplisert rettsområde som handler om "å ha opparbeidet hevd". Har lite greie på dette, men det er det vel kanskje noen andre på forumet som har? http://www.paragrafen.no/?id=62 https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1966-12-09-1 Uten å ha særlig peiling på dette rettsområdet, så vil jeg tro at det i denne saken er to typer rettigheter som på et vis "står mot hverandre": A. Eiendomsrett B. Rettigheter som følger av hevd Hva med å få tak i en advokat til å sette opp en avtale om "delt rett til bruk av vann"? Endret 12. juli 2018 av arne22 1 Lenke til kommentar
Smultring77 Skrevet 12. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2018 Takk for gode svar for å spisse mer mening i spørsmålet: La oss si han kan bruke alt av Norges lover som gir han rett til å bruke brønnen, det betyr vel ikke at jeg ikke kan bruke den også ? Lenke til kommentar
Illus Skrevet 12. juli 2018 Del Skrevet 12. juli 2018 Det enkleste er vel bare å reetablere rør/slange mellom de to brønnene ? 1 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 12. juli 2018 Del Skrevet 12. juli 2018 Er ikke alt som er tinglyst, han kan ha papirer på brønnretten. Lenke til kommentar
Smultring77 Skrevet 12. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2018 Det kan han kanskje ha Men har jeg rett til å bruke brønnen uavhengig om han har rett eller ikke ? Lenke til kommentar
Illus Skrevet 12. juli 2018 Del Skrevet 12. juli 2018 Det kommer helt an på avtalen som er inngått med deg (eller tidligere eiere). Du kan ikke tømme brønnen da jeg vil anta du da bryter Grannelova som fastsetter at ingen har rett til å gjøre noe som er "urimeleg eller uturvande" til skade for naboen. Rett til bruk av brønnen behøver ikke å være tinglyst for å gjelde så vidt jeg vet. Det du må gjøre er å finne ut om naboen har noe dokumentasjon på bruken. Dersom ikke er det vel "manns minne" og hevd som gjelder. Jeg ville tatt en prat med nabo, forklart situasjonen og bare informert om at du kommer til å hente litt vann fra brønnen siden din er tom. Dersom nabo motsetter seg dette er det han som eventuelt får starte bøtteballetten med lover og regler, dokumentasjon og fandens advokatoldemor. Du gjør uansett ikke noe galt da du kan si du handlet i god tro og det uten tvil er vannproblemer i landet for tiden. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 12. juli 2018 Del Skrevet 12. juli 2018 Om du skal sette opp en ny avtale hvor naboen kan bruke brønnen. Få med at det er naboen som skal vedlikeholde/sikre brønnen. Eller i det minst at du har rett til å sikre brønnen. Så ikke du blir skyldig at noen har falt ned i en brønn som ikke er vedlikeholdt. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 12. juli 2018 Del Skrevet 12. juli 2018 (endret) Det kan han kanskje ha Men har jeg rett til å bruke brønnen uavhengig om han har rett eller ikke ? Kommer an på avtale, hvis han har kostet brønnen så kan han jo kreve at du betaler din andel av kostnaden. Det beste er jo og få laget en avtale som begge er fornøyd med og tinglyse den. Ellers kan du jo være ufin og koble fra naboen og når han klager be om og se avtalen, er endel som velger slike løsninger men det blir jo fort veldig mye bråk. Endret 12. juli 2018 av agvg Lenke til kommentar
agvg Skrevet 12. juli 2018 Del Skrevet 12. juli 2018 Men hva kan han gjøre utover og bli sur hvis du tar vann? 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 12. juli 2018 Del Skrevet 12. juli 2018 Men hva kan han gjøre utover og bli sur hvis du tar vann? Rive huset ditt mens du er på ferie?.......En skal ikke undervurdere en nabokrangel Om eiendommen tilhørte foreldrene før den ble skilt ut til 2 brødre? Så skal en ikke se bortifra at den gamle skruen føler et vist eierskap........ Lenke til kommentar
agvg Skrevet 12. juli 2018 Del Skrevet 12. juli 2018 (endret) Joda, men slikt er jo utenfor det jeg tenker på. Han kan jo gå til sak, har han mye penger og er skikkelig sta kan han jo lage mye bråk. Har grunneier noe pressmiddel ala fordeler naboen nyter godt av som er på grunneiers goodwill? Legge litt press kan enten få frem den gamle avtalen eller få til en ny avtale som fungerer sånn nogenlunde for alle. Er det så at han bruker grunn han ikke eier er jo det ett sånt middel, TS kan jo eventuelt be kommunen om og få satt grensemerkene mot naboen slik at det er tydelig hvem som eier hva. Endret 12. juli 2018 av agvg 1 Lenke til kommentar
Smultring77 Skrevet 12. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2018 Han godeste naboen føler til og med eierskap til min eiendom. Har meninger om hvordan alt skal gjøres og hvor alt skal ligge, når man skal gjøre det og hva man ikke skal gjøre Penger ... han hsr mange millioner på bok. Og han liker å erte på seg folk. Aller helst koser han seg om han klarer å få to mot hverandre uten at de merker at det var han har mange morsomme eksempler Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 12. juli 2018 Del Skrevet 12. juli 2018 Slik jeg forstår dette har naboen en servitutt/servitutter på din eiendom. Det vil si at eieren av hans eiendom, etter avtale med forrige eier av din eiendom, har rett til å ha en bit hage/terrasse og brønn på din eiendom. (Siden det gjelder drikkevann og hage/terrasse virker det lite sannsynlig at det var ment som en personlig avtale mellom brødrene, eller "tålt bruk", som faller bort med en ny eier. Man bygger ikke et bolighus med midlertidig og usikker tilgang på drikkevann.) Ditt argument må bli at avtalen inkluderte deling av vannet. Som demonstrert av at de tidligere hadde en slange mellom brønnene. Naboens motargument må antakelig bli at delingen var noe han godtok for å være grei med broren, ikke fordi det var del av avtalen. Hvis du var kjent med brønnen og hagen/terrassen på din side av grensen når du kjøpte kan du antakelig ikke hevde at servitutten har falt bort, selv om den ikke er tinglyst. Du var ikke i god tro om at eiendommen var uten heftelser. Naboen kan potensielt også ha "rettsvernshevd". (Vanlig hevd virker mindre aktuelt.) 1 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 12. juli 2018 Del Skrevet 12. juli 2018 Da er han litt skummel, ingenting du kan bruke ala at gården din må ha vann og at dere burde gjøre det som før så ting kommer på stell? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå