Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Oppgave, trefaset motor - med litt hodebry

Anbefalte innlegg

For en trefaset motor har vi oppgitt disse dataene:

400V/50Hz, 60kW, cosø = 0,87, n = 1450 og virk.grad (n) = 0,96 i trekantkopling.

Motoren skal startes ved hjelp av en kontaktorstyrt stjerne-/trekantvender.

a)

Beregn fasestrøm og hovedstrøm i stjernekopling.

Iy = P2 / U x rot3 x cosø x virk.grad

= 60000 / 690 x 1,73 x 0,87 x 0,96

= 60A

If = Iy = 60A

b)

Beregn fasestrøm og hovedstrøm i trekantkopling.

I∆ = P2 / U x rot3 x cosø x virk.grad

= 60000 / 400 x 1,73 x 0,87 x 0,96

= 104A

If = I∆ / rot3 = 104 / 1,73 = 60A

c)

Vil motorens turtall endre seg fra stjernekopling til trekantkopling?

....

Og det er her jeg blir litt usikker.

For den burde jo det, men igjen så viser jo alltid merkeskiltet de samme verdiene for Y/∆ (230/400, 400/690 osv).

Og motoren yter jo så og si det samme ved de forskjellige spenningene.

Py = U x I x rot3 x cosø

= 690 x 60 x 1,73 x 0,87

= 62385W

P∆ = U x I x rot3 x cosø

= 400 x 104 x rot3 x 0,87

= 62686W

Så turtallet (n) forblir vel noenlunde det samme uansett, i følge mitt hode. Men jeg ville uansett dobbeltsjekke her. For dette virker som et spørsmål som er laget for å forvirre meg.

- B

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som virker forvirrende er måten du skriver formlene på.

Det direkte svaret på spm C er nei.

Hva tenker du på? Måten jeg skriver den inn her, eller generelt hvordan den er skrevet?

Måtte være litt kreativ når jeg skulle skrive ned cosinus, kvadratroten osv siden jeg ikke hadde de faktiske tegnene tilgjengelig på telefonen, så beklager hvis det ble forvirrende av den grunn.

Men hvis det er snakk om selve formelen(e), så er det bare slik jeg har lært å skrive dem. De er tatt rett ut av boka jeg bruker. Er det noen bedre måte å skrive dem på? Tar gjerne i mot tips :)

- B

Lenke til kommentar

Turtallet er avhengig av frekvensen (normalt 50hz) og antall poler på motoren (2 poler=2880rpm, 4=1440, omtrentlig, ved 50hz), og i utgangspunktet (se nederst...) ikke noe annet.

Effekten, derimot, kommer ikke til å bli den samme med en stjerne/trekant-vender. Samme motor har riktignok samme effekt både på 400V/104A trekant, og 690V/60A stjerne, men ved en stjerne/trekant-vender har du ikke begge nettspenningene tilgjengelig, bare trekant-spenningen (400V), og starter motoren i 400V stjerne med redusert effekt og strøm for å redusere belastningen på nettet.

Den reduserte effekten (og fasestrømmen) i 400V stjernekobling er jeg litt usikker på på stående fot; kan det være så enkelt som 60kW/1,73(sqrt3) = 34,7kW?

Om motoren kommer opp i fullt turtall eller ikke med lavere effekt kommer an på motstanden (den fysiske, ikke elektriske...).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...