Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bygge ekstra rom i stuen i leiligheten

Anbefalte innlegg

Hei!

Eg tenker om å bygge et ekstra rom i stuen i leiligheten. Stuen er stor nok at eg tenker det er god ide å bygge opp ekstra sove rom i stuen. Men trenger jeg å søke til kommunen før jeg bygge?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk! Leiligheten er på 2. etasje. Det er et annet soverom hvor vindu kan åpnes helt opp og har stige ute. Jeg tenker om bygge opp et nytt soverom i stuen. Må dette nytt soveromet ha stige ute sine vinduer?

Lenke til kommentar

Det er ikkje nødvendig med egen rømningsvei frå soverommet. Kravet er enten rømningsveg direkte ut til det fri frå branncella (leiligheita) eller to uavhengige rømningsvegar. Dette kan f.eks. være hovedinngangen og trappe ned til grunnplanet samt eit vindu i leiligheita som egnar seg for rømning.

Det som derimot fort setter begrensninga er kravet til dagslys på opphaldsrom.

Her kan du fort ende opp med å bygge det du trur er eit soverom, men som i realiteten ved neste verdivurdering blir betegna som ei stor bod (på bekostning av arealet i stova).

I meir realistisk løysning er kanskje å lage ei sovealkove?

Då kan du møblere sovealkova som TV-stue med sovesofa som du kan bruke til f.eks. gjesterom.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei,

Tusen takk for svaret! Jeg skal bygge opp et soverom på grunn av at jeg skal leie romet ut. :-)

Det er ikkje nødvendig med egen rømningsvei frå soverommet. Kravet er enten rømningsveg direkte ut til det fri frå branncella (leiligheita) eller to uavhengige rømningsvegar. Dette kan f.eks. være hovedinngangen og trappe ned til grunnplanet samt eit vindu i leiligheita som egnar seg for rømning.

Det som derimot fort setter begrensninga er kravet til dagslys på opphaldsrom.

Her kan du fort ende opp med å bygge det du trur er eit soverom, men som i realiteten ved neste verdivurdering blir betegna som ei stor bod (på bekostning av arealet i stova).

I meir realistisk løysning er kanskje å lage ei sovealkove?

Då kan du møblere sovealkova som TV-stue med sovesofa som du kan bruke til f.eks. gjesterom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...