Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Selvbygget maskin starter ikke

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg bygde en PC for første gang for noen dager siden. Det gikk fint å game i ca 2 timer, før jeg innså at jeg glemte termal paste. Etter å ha tatt det på skulle jeg starte maskinen igjen, men så kommer ingen ting opp på skjermen. Hovedkortet har Q-code som viser hva som er galt, men det kommer opp flere tegn etter hverandre. Den lyser at det er noe med rammen, men jeg har flyttet flere ganger uten resultater. Kan noen gi meg noen tips?

Spesifikasjoner:

Asus ROG CROSSHAIR VII HERO (Wifi)

Amd Ryzen 5/1400

Asus Readon RX 560 4GB

HyperX DDR4 8GB 3466MHz

Corsair TX750M

Samsung 970 EVO 250GB

Harddisk 3TB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CPU er første gjetning, dvs at kjøler står ørlite skjevt, at du har tatt for tykt eller ujevnt lag thermal paste osv. 

Ved for høy temp på cpu så er det oftest svart skjerm som er symptomet fordi div temp-sensorer stopper videre boot (heldigvis).

Alternativt om hovedkort kortslutter mot noe (en skrue mellom hovedkort og kabinett f.eks.)

Ellers eksakt kode interessant.

Lenke til kommentar

Hvordan klarte du å glemme kjølepasta når det sitter på kjøleren fra før?

Mulig han har montert en tredjeparts kjøler. Da bruker det å følge med en pose eller tube med pasta.

Men rart den klarte seg i 2 timer med gaming uten pasta. Skulle tro den overopphetet seg raskt å slo seg av.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig han har montert en tredjeparts kjøler. Da bruker det å følge med en pose eller tube med pasta.

Men rart den klarte seg i 2 timer med gaming uten pasta. Skulle tro den overopphetet seg raskt å slo seg av.

På de tredjepartkjølerne jeg har hatt har det alltid vært ferdig påsmurt et tynt lag. Trodde det var standarden, men da lærte jeg noe nytt.

Men ja, rart han klart seg i to timer.

Endret av RRhoads
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei. Det var et litte lag med termal paste på kjelleren, men CPU en ble fortsatt varm selv om jeg ikke spilte. Jeg tok på mer. Det rant ut en liten dråpe på SSD beskytter greia og ikke noe annet, så ingen ting ble skadet. Men uansett så lyser det et gult lys som betyr at det er rammen som er problemet. Men takk for svarene så langt.

Lenke til kommentar

Høres ut som at kjøleren satt skjevt på. Det lille laget som satt der er akkurat passe. Når du skal ha på mer kjølepasta, må du fjerne den som allerede er der, og du legger bare en stripe eller en prikk midt på CPU før du har på kjøleren.

Angående problemet du har nå. Du må gå over alle tilkoblingene og se at det sitter som det skal. Pass på at rammen sitter i riktig slot, og ikke skjevt nedi. Sjekk for sikkerhets skyld at du har koblet til skjermen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

CPU må bli varm for at pasta som er på kjøleren skal få noen effekt 

Stund siden jeg monterte ny kjøler, men mener tempen gikk opp til 80 grader, før den sank fort ned til 40 grader (AIO vannkjøler)

(Ikke direkte relevant da TS har puttet på mer pasta...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...