tigerdyr Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 Er nyinnflyttet i nabolaget og oppdaget at en nabo er radioamatør. I dag kom denne karen forbi (bare 2. gang jeg ser han) akkurat som noen elektroinstallatører er her for å montere strøm til varmepumpene som ble installert forrige uke. Begyndte å klage på elektromagnetisk støy og skulle se noe EMC sertifikat (?) eller noe.. men de var her jo bare for å installere permanent strømtilkopling til enhetene. Jeg spurgte om han hadde opplevd noe støy da, men det hadde han ikke enda for han hadde vist vært borte noen dager, han var her bare for å "klage på forhånd"... I ettertid ringte jeg Mitsubishi og spurgte om de viste hva det kunne dreie sig om, men de hadde aldri hørt om slike problemer. Det hele minder meg jo om den utrolige saken med plasmaskjermen for noen år tilbake, en sak som heldigvis endte godt, og begynder jo å lure på om alle radioamatører oppfører seg slik. Jeg ønsker i utgangspunktet ingen konfrontasjon med nogen, men om karen tropper opp og krever å komme inn på tomten og pille ved utstyret og måle ditt eller datt, ønsker jeg å vite om der står noe i veien for at jeg kan nekte ham det og hva ellers jeg kan gjøre for å setter en stopper for dette tullet før han kommer for godt i gang. Jeg har jo kjøpt et lovlig produkt, montert av autorisert montør osv.. alt er gjort på riktig måte fra min side. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 Så lenge utstyret ditt er CE merket, så har du ditt på det tørre. Men det kan hende noe er galt med apparatet ditt. Post og teletilsynet kan måle radiostøy Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 Har du kjøpt deg ei varmepumpe fra Mitsubishi så er den garantert serifisert for både EMC og EMI. Du kan for ordens skyld sjekke om den har blitt jordet. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 11. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2018 Har du kjøpt deg ei varmepumpe fra Mitsubishi så er den garantert serifisert for både EMC og EMI. Du kan for ordens skyld sjekke om den har blitt jordet. Mottok akkurat en kopi av en Radio, EMC og Safety erklæring fra Mitsubishi som ser ut til å dekke det området, og joda, både strøm til ute-enheten er jordet og samme er innedelen som får strøm gjennom utedelen. Antar inntil videre at der ikke er noe å komme etter. Litt spesielt å komme å klage på noe han ikke engang har merket er et problem, men får vel bare notere meg at sånn er han Lenke til kommentar
toreae Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 (endret) Lurer på om han naboen har orden på sine saker? Kanskje han sitter der med en hjemmesnekret 1 kW kortbølgesender? Eller en 50 W "bestemor" til walkie-talkie sin. Endret 11. juli 2018 av toreae Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 Jepp. Men det kan hende at det er ett eller annet som ikke er i orden og skaper EMC støy. Nabo kan gesjeftige P&T dersom han mistenker noe er galt. 1 Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 Radioamatører er en spesiell type mennesker, med en spesiell type hjernefeil... 1 Lenke til kommentar
toreae Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 Jepp. Men det kan hende at det er ett eller annet som ikke er i orden og skaper EMC støy. Nabo kan gesjeftige P&T dersom han mistenker noe er galt. Selvfølgelig. Noen produsenter tar dette alvorlig. For noen er det et klistremerke. 3 Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 Radioamatører er en spesiell type mennesker, med en spesiell type hjernefeil... Litt som de som sykler i veien. Avvikere 1 Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 Jeg ønsker i utgangspunktet ingen konfrontasjon med nogen, men om karen tropper opp og krever å komme inn på tomten og pille ved utstyret og måle ditt eller datt, ønsker jeg å vite om der står noe i veien for at jeg kan nekte ham det og hva ellers jeg kan gjøre for å setter en stopper for dette tullet før han kommer for godt i gang. Om du forbyr han å komme på tomten din, har han heller ikke lov til å komme på tomten din. Ferdigsnakka. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. juli 2018 Del Skrevet 12. juli 2018 Det er litt som hobbyastronomen eller nordlysentusiasten som klager over at naboen har montert flombelysning på fasaden og lar den stå på hele natta. 1 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 13. juli 2018 Del Skrevet 13. juli 2018 Nei. Det er som om du skulle klagd på at naboen bor der før han flytter inn. 1 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 13. juli 2018 Del Skrevet 13. juli 2018 (endret) At det går an. Det må nå gå an å snakke sammen som naboer. Vis nå litt interesse og ettergivenhet. Ikke rart det er krig i verden! Hadde jeg vært hobbyastronom, kunne jeg fint funnet på å spurt nabo om å skru av unødvendig belysning. Neste gang er det du som trenger hjelp med å få opp bilen fra grøften. Lag raveparty (eller hageparty), grill og drikk vin og bli venner med naboene! Endret 13. juli 2018 av Luske_Ludvig 1 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 13. juli 2018 Del Skrevet 13. juli 2018 (endret) Det er jo ett problem for de som er aktive i deler av denne hobbyen at de plages med støy, er mye rart som genererer støy og selv om det er CE både her og der så er det ikke alltid laget så bra når det kommer til og forstyrre radioer. Dog er det Nkom som vil komme og måle og radioamatøren har selvsagt ingen rettigheter utover og klage dit hvis man misstenker at noe hos en nabo ikke holder mål støymessig. Endret 13. juli 2018 av agvg 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå