Gå til innhold

Forbrukertilsynet: – Å kalle 1000 GB for «fri data» er akseptabelt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet har aldri vært om 1000GB ~ fri bruk. Hvorfor har de vurdert siden av saken som ingen har hatt et problem med? Problemet er å kalle en udefinert mengde data for 1000GB. Som åpenbart er nødt til å være problematisk.

Endret av bo1e
  • Liker 6
Lenke til kommentar

OneCall får lov å kalle 50 GB data for fri bruk av mobildata når de reklamerer for sitt "Prøvekjøp" så da skulle det bare mangle at 1000 GB også er innafor.

 

post-13363-0-67169000-1531311516_thumb.pngpost-13363-0-97375300-1531311526_thumb.png

 

Telia og Telenor har også kjørt kampanjer tidligere med to måneder "fri bruk av mobildata" hvor grensen faktisk har ligget på 50-60 GB.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Har abonnementet selv, er helt enig med at 1000GB kan foreløpig kalles fri bruk, iogmed til samme pris finner vi maks 10-20 GB/mnd på andre operatører. Restriksjonene de har er jeg mer skeptisk til, men får se hva NKOM sier

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har abonnementet selv, er helt enig med at 1000GB kan foreløpig kalles fri bruk, iogmed til samme pris finner vi maks 10-20 GB/mnd på andre operatører. Restriksjonene de har er jeg mer skeptisk til, men får se hva NKOM sier

De har ingen mulighet til å sjekke om du faktisk bruker tethering.

Derfor de stopper alle abonnement som bruker mye data, selvom de insisterer på at de ikke har brukt det til tethering.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her skal man være glad for at noen går foran med et godt tilbud, slik chilimobil har gjort.. Og slik tele2 gjorde (til de ble nødt for å avslutte,pga tap av frekvensene).

Ikke lurt å misbruke tilbudet deres, da tap for chilimobil, vil være tap for forbrukerene..

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva med de som annonserer om ting som er gratis når de vitterlig tar betalt for det?

Hva med Rema 1000 som bruker slagordet "Bare lave priser" når de vitterlig har varer som slettes ikke er billige og varer som er dyrere enn hos andre?

Det finnes sikkert de som vil gjøre det de kan for å overstige 1000 GB for så å klage, selv om de normalt har et mye lavere dataforbruk.

Men hvorfor ikke bare annonsere 1000 GB inklusive. Jeg kan ikke tenke meg til at de vil få færre kunder av det enn om de som nå annonserer med fri data.

En kløpper annonserte "Kom og se våre nedsatte varer i kjelleren."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Teoretisk hastighet på 4G påstås å være 1 Gbit/s 
Selv har jeg snitt 10 Mbit/s på chess/telia abonnementet mitt.  

 

Hvilken hastighet er snittet til chilli?

100% stabil 10 Mbit/S linje skal kunne klare 1000 GB fil på litt raskere en 10 dager.

Chilli på dems sider så skryter dem av stabil 100 mbit/s linje
Noe som tilsier litt under 24 timer...

Altså 1000 GB fri data er 1 full dags nedlasting.  (er vel begrenset hvor mange som gjør det men)

Men er absolutt ikke dårlig data grense, men det er ikke fri data.. Det er 1000 GB grense, og burde ha vært markedsført slik.
Jeg tror heller ikke hastigheten i realiteten er bedre en Telia, så snittet er nok nærmere 10 mbit/s en 100 mbit/s

Endret av Hillebillys
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

OneCall får lov å kalle 50 GB data for fri bruk av mobildata når de reklamerer for sitt "Prøvekjøp" så da skulle det bare mangle at 1000 GB også er innafor.

 

post-13363-0-67169000-1531311516_thumb.pngpost-13363-0-97375300-1531311526_thumb.png

 

Telia og Telenor har også kjørt kampanjer tidligere med to måneder "fri bruk av mobildata" hvor grensen faktisk har ligget på 50-60 GB.

 

 

 

 

- Jeg liker hvordan Øvreli her gjør skille på begrepene "Fri Data" og "Ubegrenset Data"...

Men som det også kommer frem i artikkelen så finnes der en god del overlap i så måte.

 

Nr.1. "Fri Data" = Du har fått tildelt X antall B/kB/MB/GB/TB/PB/EB/ZB/YB i Data-kvote som du kan bruke hvordan du selv måtte ønske, per måned.

 

Nr.2. "Ubegrenset Data" = Du kan bruke hvor mange B/kB/MB/GB/TB/PB/EB/ZB/YB i Data-kvote som du selv måtte ønske, hver måned.

 

Men så har du også denne...

 

Nr.3. "Fri Data" og "Ubegrenset Data" = Du kan bruke hvor mange B/kB/MB/GB/TB/PB/EB/ZB/YB i Data-kvote som du selv måtte ønske og som du kan bruke hvordan du selv måtte ønske, hver måned.

NB!...: Unten hensyn til andres brukermønster.

 

Med andre ord...

Utrykket "Ubegrenset Data" er ene og alene et høyst relativt uttrykk.

Og da snakker vi bare om "Data-Kvoten" i seg selv.

 

Setter vi denne problemstillingen opp imot "(Ubegrenset-)Hastighet" så blir ting straks mer komplisert.

 

På den ene siden så har man kunden, som vil i de fleste tilfeller klage på at Data-kvoten ikke er tilstrekkelig stor nok.

Og eventuelt om der skulle finnes alternativer med tilstrekkelig stor Data-kvote så er disse alt for stivt priset for den gjennomsnittelige forbruker.

 

På den andre siden så har man leverandørene, som vil i de fleste tilfeller klage på at "Ekstrem Bruk"/"Over-Forbruk" fordi den underliggende infrastrukturen ikke er tilstrekkelig kraftig nok.

Og eventuelt om der skulle finnes alternativer med tilstrekkelig stor kapasitet så er disse alt for stivt priset for at leverandørdene er villige til å invistere i en slik løsning.

Som er mye av grunnen til at enhets prisen for datatrafikk er så høy, særlig her på berget.

 

-----

 

Det er både ironisk og paradoksalt...

Slik situasjonen er den dag idag så må kunden(e) tenke konservativt når det kommer til bruken av datatrafikk via mobil-TLF'er.

 

Det er som jeg pleier å si...

"Samme hvilken vei jeg snur meg så er rompa bak."

 

Husker det var mye snakk for noen år siden om at stasjonære datamasker var i ferd med å dø ut, på grunn av stor vekst i salget av bærbare alternativer.

Så ble det senere nevnt at også vanlige bærbare datamaskiner var i ferd med å miste fotfeste, på grunn av stor vekst i salget av Mobil-TLF'er og Pads.

 

Men med slike restriksjoner som blir nevnt i Chilli sine brukervilkår så er ser det ikke fullt så mørkt ut for stasjonære og vanlige bærbare datamaskiner alikevel.

 

Ja, på en måte så har Chilli rett...

Har man Internett i veggen så trenger man ikke alltid ty til bruk av Mobil-TLF'en, særlig om man er hjemme.

 

Men på den annen side...

Det burde være opp til hver enkel kunde om dem ønsker å bruke den ene eller den andre løsningen.

 

-----

 

For å si det på en litt annen måte...

 

Du leier en leilighet, men så bestemmer du deg for å leie en bobil, eller "RV" om du vil, i tillegg...

Da er det helt opp til deg om du velger å bo i bobilen fremfor leiligheten eller ikke.

 

Utleier av bobilen kan ikke bestemme om du skal bo i leiligheten fremfor bobilen om du har en løpende leiekontrakt.

Siden det er dine penger som du bruker til å leie begge deler for.

 

-----

 

Tøyde strikken litt vel langt der med det siste eksempelet, men det er prinsipielt sett det samme.

 

Har selv Internett i veggen, selv om det ikke nødvendigvis er det kraftigste alternativet der ute.

Og bruker det både titt og ofte.

 

Surfer storsett kun på Mobil-TLF'en når jeg er på farten, derfor har jeg ikke selv sett bryet eller trangen til å bytte ut mitt OneCall abonnement med 6GB(12GB med rollover).

 

Største fordelen i mitt tilfelle er at hastigheten i veggen er litt høyere, for ikke å nevne mer stabil også.

Men jeg sparer også på baterie til Mobil-TLF'en.

Noe som blir bare enda mer viktig når jeg snart skal bytte ut min eldrende Mobil-TLF med en ny som en ikke kan bytte ut batteriet på.

 

Men det bør/burde alikevel være opp til meg om jeg velger å bruke Internett via den ene eller den andre løsningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Nå skriver faktisk OneCall på nettsiden sin om "Prøvekjøp":

Ring, tekst og bruk så mye mobildata du vil*

 

https://onecall.no/kampanjer/provekjop

 

Som ikke stemmer, du kan bruke så mye mobildata du vil opptil de struper deg ved 50 GB og du ikke får gjort så mye mer den måneden før hastigheten økes ved månedsskiftet. Så det er åpenbart greit å si du kan bruke ubegrenset med data selv om du struper hastigheten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet har aldri vært om 1000GB ~ fri bruk. Hvorfor har de vurdert siden av saken som ingen har hatt et problem med? Problemet er å kalle en udefinert mengde data for 1000GB. Som åpenbart er nødt til å være problematisk.

 

Joda personlig så synes jeg at begrepet "fri bruk" slenges rundt altfor enkelt idag. For "fri bruk" kommer stort sett alltid med mengder av begrensninger og ofte er flere av begrensningene så vagt formulert at det i praksis blir opptil tilbyder å tolke dem. Da er begrepsbruken "fri bruk" problematisk. Se saken nedenfor.

 

Men du har helt rett at det var veldig mye annet de kunne tatt tak i når det gjelder Chili's nyvinning.

 

OneCall får lov å kalle 50 GB data for fri bruk av mobildata når de reklamerer for sitt "Prøvekjøp" så da skulle det bare mangle at 1000 GB også er innafor.

 

attachicon.gifIMG_7210.pngattachicon.gifIMG_7211.png

 

Telia og Telenor har også kjørt kampanjer tidligere med to måneder "fri bruk av mobildata" hvor grensen faktisk har ligget på 50-60 GB.

 

Her ser vi hvordan begrepet misbrukes i praksis. "Fri bruk" er jo rett og slett blank løgn og burde aldri vært tillat. Og det burde vært delt ut foretaksstraff i form av skyhøye bøter for å drive geriljamarkedsføring på denne måten.

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

MyCall hadde tidligere ett påstått abonnement med fri data. Men grensen var på 20GB. I tillegg ble datahastigheten redusert etter 6GB. Det var det mange som klagde de inn for, til forbrukerombudet. Jeg blant andre. Det endte med at Mycall ble "irettesatt" av forbrukerombudet, som ba dem slutte å bruke begrepet "fri data" om dette tilbudet. Kan legge ved brevet fra forbrukerombudet om noen er interessert. 

 

MyCalls markedsføring av tilleggsabonnementet Fri data - mfl. §§ 6 og 7 (L)(298649).pdf

Lenke til kommentar

Flott, da er det bare å håpe at NKOM også finner abonnementet akseptabelt. Jeg finner det helt ok å leve med noen restriksjoner når de tilbyr så utrolig mye mer data for en pris ingen andre er med på å matche. Har hatt Chili i snart en måned og det er ingen forskjell på Telia og Chili, slik jeg hadde før. Den store forskjellen ligger i at jeg har 940 GB hver måned tilgjengelig og betaler 299,- mindre hver måned.

 

Total bruker jeg ca 40-50 GB hver måned via mobilen og stortrives med dette abonnementet. Jeg trodde at jeg kanskje kom til å bruke mer når kvoten er blitt så stor, men mobilbruken har ikke tatt seg opp enda. Strålende fornøyd, nå er det bare å vente på at nok forbrukere slår til på Chilis abonnement slik at de andre, altså duopolet, må komme med egne abonnement som matcher dette. Over tid vil forhåpentligvis Chili være grunnen til at det i 2019 er blitt så godt som fri data.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...