sam11net Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 (endret) Hallo Jeg ser etter ny TV og har vel landet på Samsung QE65Q9FN, men har noen spørsmål som jeg håpet noen kunne hjelpe meg med. Jeg har lest at Samsung QE65Q9FN skal støtte HDR10+ (som jeg antar er bedre enn HDR10). Har også lest at Samsung QE65Q9FN skal støtte HDMI 2.0a (antar da den ikke støtter HDMI 2.0b og HDMI 2.1) Si gjerne ifra om det jeg antar/tolker ovenfor er feil. Videre så leser jeg at: (HDMI 2.0 already supports BT.2020 and HDMI 2.0b adds support for HDR10) https://www.anandtec...60-48gbps-cable Slik jeg tolker den artikkelen, så trenger du HDMI 2.0b for å støtte HDR10, men hvordan kan da en Samsung TV med HDMI 2.0a, støtte HDR10+ Også til slutt så lurte jeg på om DSC 1.2, er en hardware eller software oppgradering, slik at f.eks. Samsung QE65Q9FN, som ikke støtter DSC 1.2. Så må jeg kjøpe ny TV for å støtte dette i fremtiden. Disclaimer:Slik jeg forstår det så er ikke HDR10+ en offisiell standard godkjent av VESA, men er påvei til å bli det. Endret 20. juli 2018 av Camrot Gjennopprettet innlegget Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 12. juli 2018 Del Skrevet 12. juli 2018 HDMI 2.0a støtter ikke HDMI 2.1 eller 2.0b nei. Lenke til kommentar
samco Skrevet 12. juli 2018 Del Skrevet 12. juli 2018 Samsung 2018 støtter noe av 2.1 standarden med oppdateringen men blir aldri full fat 2.1 hdmi. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 18. juli 2018 Del Skrevet 18. juli 2018 En liten bump! Håper å finne noen som vet hva de snakker om. Lykke til! Det har kommet så mange standarder for HDR at ordet snart ikke gir mening lengre. Kort sagt: HDR10 er standarden som brukes i 9/10 tilfeller, støttes av alle. Dolby Vision er støttet av noen TV-er fra LG og Sony, Netflix, noen UHD Blu-ray-spillere, Chromecast Ultra, og Apple TV 4K. HLG er en standard, men jeg har ikke peiling på hvilke tjenester som bruker det. HDR10+ bruker dynamisk metadata, og kan muligens bli standarden for HDMI 2.1, hittil støttet av Samsung (største TV-produsent i verden) og Amazon. Kjøp en TV med bra bildekvalitet som førsteprioritet, ikke bry deg om standardene, med mindre du ønsker å kjøpe nye TV-er (ja, flertall) hvert år er det bare å gi opp. Lenke til kommentar
sam11net Skrevet 18. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2018 Lykke til! Det har kommet så mange standarder for HDR at ordet snart ikke gir mening lengre. Kort sagt: HDR10 er standarden som brukes i 9/10 tilfeller, støttes av alle. Dolby Vision er støttet av noen TV-er fra LG og Sony, Netflix, noen UHD Blu-ray-spillere, Chromecast Ultra, og Apple TV 4K. HLG er en standard, men jeg har ikke peiling på hvilke tjenester som bruker det. HDR10+ bruker dynamisk metadata, og kan muligens bli standarden for HDMI 2.1, hittil støttet av Samsung (største TV-produsent i verden) og Amazon. Kjøp en TV med bra bildekvalitet som førsteprioritet, ikke bry deg om standardene, med mindre du ønsker å kjøpe nye TV-er (ja, flertall) hvert år er det bare å gi opp. Jeg kan bekrefte at det du sier her er rett. Men det besvarer dessverre ikke mine spørsmål ovenfor. Lenke til kommentar
samco Skrevet 18. juli 2018 Del Skrevet 18. juli 2018 HLG finner man på You tube med en test video. BBC bruke HLG på IPlayer streaming av Fotball World Cup i England. Men et lite utbredt hdr format så langt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL Skrevet 18. juli 2018 Del Skrevet 18. juli 2018 Moderatormelding Noen få innlegg er fjernet fra tråden. Husk å være grei med hverandre. (Dette innlegget skal ikke kommenteres i tråden, reaksjoner på moderering kan sendes via Personlig Melding.) Lenke til kommentar
deleder Skrevet 20. juli 2018 Del Skrevet 20. juli 2018 Jeg kan bekrefte at det du sier her er rett. Men det besvarer dessverre ikke mine spørsmål ovenfor. Jeg mener jeg kan bekrefte at noe er misvisende. Dolby Vision har eksistert lenger enn HDR10+. Det er allerede mye Dolby Vision-materiale ute, og det finnes vel nesten ingen HDR10+-materiale. Samsung har lovet 2016-modeller HDR10+. 2 år har gått. Ingenting har skjedd. Dolby Vision koster hvis produsentene $3 per TV. Begge er basert på dynamisk metadata. DV har vel 12-bit maks hvis jeg ikke tar feil. Noen mener at det ser mørkt ut for HDR10+. LG har TV-er som støtter begge deler. En OLED derfra er ikke noe dumt kjøp. https://www.androidheadlines.com/2017/12/tech-talk-hdr10-rivals-dolby-vision-but-that-may-not-matter.html Lenke til kommentar
samco Skrevet 20. juli 2018 Del Skrevet 20. juli 2018 Ikke mye forskjell fra hdr 10 mot DV på en oled tv blir mulig større hopp når 12bits paneler kommer. Lenke til kommentar
deleder Skrevet 20. juli 2018 Del Skrevet 20. juli 2018 CNET skriver følgende: ... «however, it's a fact that on TVs we've compared with Dolby Vision, including LG OLED TVs and LCDs from Vizio and TCL, that format tends to outperform HDR10. » Finnes sikkert bedre tester der ute. Bare synd om folk kjøper HDR10+ fordi det skal være bedre enn HDR10, og så ender man opp med at formatet ikke blir brukt. Har man grei økonomi virker det som om det er LG B7 som gjelder. Mulig at man kan få seg en superbillig hvis Power har de på lager neste gang de har DNB 20%-kampanje Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg