Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Uthenging på Facebook

Anbefalte innlegg

En privatsamtale mellom meg og en annen på mail, har denne personen postet på Facebook. Han har ikke postet hele samtalen, kun den mailen som stiller meg i et meget dårlig lys. Dette har han gjort i en lukket gruppe jeg ikke har tilgang til, og som han administrerer. Derfor får jeg ikke komme frem med mitt syn på denne saken.
Mine spørsmål er; Er dette ulovlig? Er det i så tilfelle noe vits i å anmelde det?

På forhånd takk for svar, og setter pris på forståelse på at jeg poster anonymt.

Anonymous poster hash: 77ac4...b9c
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jo Facebook en blanding av løgner, baksnakking og maktkamper. Selvsagt noe seriøst også, men altfor mange er veldig ukritiske på Facebook.

Dersom det som er lagt ut er grovt løgn og til svært klar skade eller fare for deg, da kan du anmelde vedkommende. Påstander som er alvorlige og kan gi deg store, konsekvenser, miste jobb eller familie o.l. Er også en sak å anmelde.

Du må vurdere dette med en advokat, som får mer innsyn i alvorlighetsgraden.

Å bli stilt i dårlig lys høres ikke like alvorlig ut.

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dersom det er en privat samtale og ikke av "allmenn interesse" så tror jeg at den kan fjernes av facebook dersom den lukkede gruppen er stor nok til at det kan ansees som offentlige ytringer.

Dersom det gjelder f.eks en handel dere har gjort hvor utlegger kan dokumentere sin side av saken så tror jeg det er lovlig for ham å dele sib erfaring.

Du nå isåfall først ta kontakt med utlegger. Deretter ta kontakt med facebook før du tilslutt vurderer om du vil anmelde forholdet.

Hvor lett/alvorlig det reageres på vil komme an på hva innlegget handler om. Om det er åpenbar privat informasjon eller ikke.

Jeg fant følgende;

Straffelovens §7 beskriver hva som er en offentlig ytring:

«…En handling er offentlig når den er foretatt i nærvær av et større antall personer, eller når den lett kunne iakttas fra et offentlig sted. Består handlingen i fremsettelse av en ytring, er den offentlig når ytringen er framsatt på en måte som gjør den egnet til å nå et større antall personer»

Sommeren 2015 ble det avsatt en dom i Stavanger hvor «større antall personer» ble definert til å være over 20 personer. Om det er en lukket eller hemmelig Facebook-gruppe spiller ingen rolle. Over 20 personer betyr offentlig ytring.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar alle sammen her! 

Alvorlighetsgraden er kanskje ikke alvorlig nok til at politiet vil foreta seg noe. Han har også nå fjernet innlegget sitt på gruppa, etter mange kommentarer fra medlemmene om ufin oppførsel, uthenging ++. 

I innlegget sitt oppfordret han medlemmer på min gruppe til å melde seg ut. Trakassering, personangrep og sabotasje er dekkende ord for innlegget.

Men jeg kommer til å anmelde likevel. Dette av flere grunner; For det første har han ikke beklaget uthengingen, Verken offentlig på gruppa eller til meg privat. Han slettet bare innlegget, som det ikke var skjedd noe. Han bør også få vite at han har begått et overtramp.
Fyren er såpass arrogant og selvopptatt, at jeg tror det kun er en henvendelse fra politiet som vil få øynene opp på han. At slik går det ikke an å oppføre seg. 

Anonymous poster hash: 77ac4...b9c
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...