AnonymDiskusjon Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 hei! jeg er en tildels godt overvektig gutt i starten av tjueåra. jeg har som et tiltak forsøkt å begynne å gå til jobb. Det er ca 1.5km en vei. Men jeg sliter med at jeg får så utrolig vondt i nedre del av korsryggen når jeg nærmer meg 800m-1km, såpass at jeg må stoppe og ta meg en pause for å lene meg mot noe, nesten for å "rette den ut" kan det føles ut som. dette er utrolig irriterende, og det gjør meg rett og slett redd for at helsa mi er såpass dårlig at jeg tilogmed skal slite med å gå halvannen kilometer.... Jeg bruker sko som skal være til "jogging på asfalt", men jeg jogger Ikke, da. Men er god demping. Føles litt ut som at jeg går med en litt skjev positur, at det er litt "skjevt" der nede, at øvredrelen av kroppen stikker litt forover enn nedre, sånn at man ikke får en "rett positur" når man går... Er det noen som har noen Tips? Anonymous poster hash: a19ba...1d6 Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 Høres ut som du bør gå til fastlege og få henvisning til fysioterapeut. Det du kan gjøre på egen hånd er å tøye og strekke. Enkle øvelser som løser opp kroppen og ikke utgjør noen helsefare. Vondt i nedre delen av ryggen kan komme av mange forskjellige ting. Her er noen eksempler på øvelser du kan gjøre hjemme. Det vil øke fleksibiliten din og mobiliteten. Lenke til kommentar
Smooshball Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 Enig med Vertical^ I dagens pc-verden så er det alt for mye sitting i ugunstige posisjoner som roter til kroppen. Sjekk også ut denne: Lenke til kommentar
Pliscin Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 Jeg vil i tillegg til det som er nevnt over tippe at du har mest vekt fremme på overkroppen. Hvis du tegner en akse på langs fra siden, så vil tyngdepunktet ligge fremme. Da må ryggen både jobbe med å stabilisere overkroppen, samt jobbe i mot at du detter fremover. Dette gjør nok at det blir såpass slitsomt å holde kjernemuskulaturen "tight" at du slipper holdningen litt, og da faller belastningen på den. Dermed gjør det vondt etterhvert. Strekk ut muskulaturen, tren kjernemuskulatur og gå ned i vekt. 2 Lenke til kommentar
Jack22 Skrevet 13. juli 2018 Del Skrevet 13. juli 2018 Bra du tar tak og gjer noko mot vekta. Har vert overvektig sjølv og tatt tak i det. Hørast ut som du har liknandes situasjon som eg har angåandes ryggen min. Opplever smerter der ofte. Det kan vere Scheuermanns sjukdom. Legen min skrwiv ut litt informasjon om sjukdommen for meg, så skriver litt av det her, men skal ikkje vere vanskeleg å finne informasjon på nettet om den ettersom det er ikkje ein uvanlig lidelse blant menn. Scheurmanns sjukdom: Scheurmanns sykdom medfører en vekstforstyrrelse i ryggvirvlene som gjør at ryggen etter en tid får en unormal krumning. Vekstforstyrrelsen fører til at virvlene vokser mer i bakkant enn i forkant, slik at det får ein kileform, hvor den laveste delen sv virvlene er rettet forover. Det er som oftest ryggvirvlene i brystregionen som påvirkes, slik at du blir krumrygget. Hvis virvlene i lenderyggen inngår i sykdommen, vil denne delen av ryggen miste sin naturlige svai. Ho skreiv ut informasjonen fra: legehandboka.no Du finner resten der om du er interrisert i å lese meir om den. Ikkje for å hørast usensitiv, det kan alltids vere vekta som gjer det også. Men om du fortsetter å trene i eit tempo du sjølv velger kan det løyse seg sjølv. Trening for å styrke musklar i ryggen er og som oftast nokk til å løyse problem med scheurmanns sjukdom, så då er du alt på riktig vei. Kan alltids vere ein ide å reise til fastlegen din å snakke med han/ho om det, ta røntgen av ryggen for å sjå om det er scheurmanns sjukdom. Krav til scheurmmans sjukdom: Et krav til diagnosen er at minst tre virvler som henger sammen, er forandret. I noen tilfeller er bare noen få virvler rammet, i andre tilfeller kan større deler av ryggsøylen være innvolvert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå