Gå til innhold

[Løst] Hvor lang tid kommer det til å ta for å snakke og forstå tysk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er nok høyst individuelt. For de fleste vil det nok gå relativt fort hvis man jobber med det 7 timer i uka. Men, da må du også være disiplinert og holde den arbeidsmengden over tid. Hvis du er helt ærlig med deg selv og ikke tror du kan sette av 7 timer til å jobbe dedikert hver uke, er det bedre å sette seg et mindre ambisiøst mål. Å ha tyske venner er absolutt en fordel.

 

Hvis du jobber godt 7 timer hver uke og samtidig praktiserer tysken din jevnlig med vennene dine, gjerne allerede fra første uke, estimerer jeg at det tar 6-12 måneder før du har nådd et brukbart nivå, som vil si at du ikke snakker flytende eller nødvendigvis grammatisk korrekt alltid, men nok til å forstå det meste av vanlig dagligdags tale, til en viss grad kunne lese og forstå aviser og kunne gjøre deg forstått om de vanligste temaene.

Endret av €uropa
Lenke til kommentar

Jeg vil helst lære meg å snakke enn å skrive. Men takk for alle svarene!

Det er nok høyst individuelt. For de fleste vil det nok gå relativt fort hvis man jobber med det 7 timer i uka. Men, da må du også være disiplinert og holde den arbeidsmengden over tid. Hvis du er helt ærlig med deg selv og ikke tror du kan sette av 7 timer til å jobbe dedikert hver uke, er det bedre å sette seg et mindre ambisiøst mål. Å ha tyske venner er absolutt en fordel.

 

Hvis du jobber godt 7 timer hver uke og samtidig praktiserer tysken din jevnlig med vennene dine, gjerne allerede fra første uke, estimerer jeg at det tar 6-12 måneder før du har nådd et brukbart nivå, som vil si at du ikke snakker flytende eller nødvendigvis grammatisk korrekt alltid, men nok til å forstå det meste av vanlig dagligdags tale, til en viss grad kunne lese og forstå aviser og kunne gjøre deg forstått om de vanligste temaene.

Lenke til kommentar

Jeg vil helst lære meg å snakke enn å skrive. [..]

 

Så du snakker kun med dem - ansikt til ansikt eller via telefon/videosamtale? Jeg ville trodd det ble mest skriving i dagens samfunn ..

 

Jeg foretrekker følgende - i nummerert rekkefølge:

1. Se filmer og TV-serier med det ønskede fremmedspråket, hvor det er tekstet på engelsk.

2. Bytte ut visningsspråket i operativsystem på datamaskin og telefon .. (hihi).

3. Lytte til språkopplæring på bånd, f.eks. Pimsleur. (Noen hevder at dette egentlig er bortkastet tid, det er jeg kanskje enig i.)

 

(Jeg har til nå snust mest på tysk og fransk, og litt kinesisk.)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er veldig stor forskjell på teori og praksis. Da jeg gikk på gymnaset hadde jeg tysk, og mente selv jeg gjorde det ganske bra. Kom opp i tysk i eksamen, og selve prøven var både muntlig og skriftlig. Jeg trodde jeg gjore det bra nok, og endte opp med en 3'er. Ikke helt perfekt akkurat, men nok til at jeg trodde jeg behersket språket sånn noenlunde. Bare noen uker etterpå møtte jeg noen tyske turister, og fikk endelig testet tysken min i praksis med ekte tyskere. Det gikk mildt sagt dårlig. :p De snakket mye raskere enn jeg var vant med fra gymnaset, så jeg hadde store problemer med å skjønne hva de sa. Å svare gikk heller ikke spesielt bra. På gymnaset kunne jeg snakke rolig og bruke litt tid på å finne ordene, men ute i "virkeligheten" ble det veldig flaut. :p Heldigvis kunne de engelsk ganske bra.

 

Poenget er at det tar lang tid å lære seg et nytt språk, og det holder ikke å lese en bok eller se en film en gang i blandt. Det viktigste er å bruke språket så ofte som mulig. Da vi lærte engelsk på barneskolen fikk jeg beskjed om å prøve å tenke på engelsk. Det høres kanskje merkelig ut, men i praksis gjorde det at jeg brukte engelsk relativt mye i dagliglivet. Prøv å kommenter det meste du gjør på tysk i hodet ditt. Da vil du få en bedre flyt i språket og større ordforråd. Jeg anbefaler også på det sterkeste å lære deg å skrive på tysk. Da får du tysk "i fingrene", som de sier. Det gjør det mye enklere å lære språket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...