NTB - digi Skrevet 10. juli 2018 Del Skrevet 10. juli 2018 Regnefeil gjorde hurtigruteskip 41,7 tonn for tungt Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 10. juli 2018 Del Skrevet 10. juli 2018 Jeg skjønner at man regner på dette for å få et mer nøyaktig tall enn en avlesning tilsier, men hvorfor sjekket man ikke bare hvor dypt skipet lå i vannet? Arkimedes' lov er jo ikke akkurat en nyhet. 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 10. juli 2018 Del Skrevet 10. juli 2018 Har de brukt "Amerikansk" regnesystem? (Imperial) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. juli 2018 Del Skrevet 10. juli 2018 Det kan føre til at Hurtigruten må betale tilbake statsstøtte som er mottatt for å frakte gods ettersom skipet har fraktet mindre gods enn det som støtten har tatt utgangspunkt i. Subsidiert godstrafikk og cruisetrafikk. Det er på høy tid å gjennomgå disse subsidiene og luke ut de ordningene som har utspilt sin rolle. 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 10. juli 2018 Del Skrevet 10. juli 2018 Jeg skjønner at man regner på dette for å få et mer nøyaktig tall enn en avlesning tilsier, men hvorfor sjekket man ikke bare hvor dypt skipet lå i vannet? Arkimedes' lov er jo ikke akkurat en nyhet. Bruttotonnasje er på 15690 tonn. Jeg er usikker, men antar at det kan bli vanskelig å finne eksakt vekt når de bare leter etter lille 40 tonn når den er sjøsatt. Men jeg er usikker, det kan godt være at du er inne på noe her Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. juli 2018 Del Skrevet 10. juli 2018 Med de tallene vil jeg anslå at 40 tonn utgjør ca 1,5 cm forskjell på vannlinja. Ikke akkurat lett å måle når den ligger i sjøen. 2 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 10. juli 2018 Del Skrevet 10. juli 2018 Takk for utregningen Det ville jeg påstå er nesten umulig å måle ja, det er for mange faktorer å regne på når båten allerede er sjøsatt, samt at sjøen ikke akkurat står stille til enhver tid 1 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 0,25% feil vekt. Jeg syns det er ganske bra regna. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 0,25% feil vekt. Jeg syns det er ganske bra regna. Romferger har kræsjet for mindre Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 Dette er ikke en romferge 5 Lenke til kommentar
MultiGamerClub Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 (endret) Har det noe og si hvor tung den er ettersom den er i vannet? edit: Hvis så, hvordan i helsike klarer de å måle dette? Endret 11. juli 2018 av MultiGamerClub Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 Dette er ikke en romferge Titanic Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 Titanic Så hvorfor skal du dra inn romferger? Hva i alle dager er det romferger har med dette å gjøre i det heletatt? Det er det samme som å si at bilen havarerte så derfor kan fly falle ned 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 Har det noe og si hvor tung den er ettersom den er i vannet? edit: Hvis så, hvordan i helsike klarer de å måle dette? Stabilitet er viktig, ja. Det er ikke målt, men beregnet. Titanic .. og poenget ditt er at Titanic sank på grunn av overlast eller? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 Titanic sank på grunn av en liten design feil Poenget er at små feil kan skape store ulykker Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 Titanic sank på grunn av en liten design feil Poenget er at små feil kan skape store ulykker Dette er ikke korrekt, Titanic sank fordi det traff et digert isfjell 4 Lenke til kommentar
Joakim Welde Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 Bruttotonnasje er et mål på volum, ikke på vekt, så det er meningsløst å regne på bruttotonn vs vekten av vann i bassenget. Skipets lasteevne (dødvekt) er oppgitt til knappe 1000 tonn, og når hundre tonn spises opp av passasjerers kjøttvekt, ytterligere noen tonn spises opp av kjøretøy, osv osv, så er 40 tonn bassengvann en ganske stor del av resterende lasteevne. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 Dette er ikke korrekt, Titanic sank fordi det traff et digert isfjell Nei, det sank fordi det var designet/bygget feil Fordel om en kan historien før en uttaler seg Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 Nei, det sank fordi det var designet/bygget feil Fordel om en kan historien før en uttaler seg Ja, det er. En fordel å kunne historien. Men Titanic var konstruert tryggere enn de aller fleste andre skip på den tiden. Det opprettholdt stabiliteten selv når det sank (spesielt viktig, hadde hun veltet slik f.eks. Estonia gjorde hadde neppe en eneste livbåt blitt sjøsatt). Titanic sank etter massive skrogskader, og også mange moderne båter ville sunket av samme påkjenning, at en og annen «history chanel» ”dokumentar” har noe teorier om sprøtt stål eller bakfulle motholdere eller brann i kullbinger endrer ikke det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå