Gå til innhold

Regnefeil gjorde hurtigruteskip 41,7 tonn for tungt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kan føre til at Hurtigruten må betale tilbake statsstøtte som er mottatt for å frakte gods ettersom skipet har fraktet mindre gods enn det som støtten har tatt utgangspunkt i.

Subsidiert godstrafikk og cruisetrafikk. Det er på høy tid å gjennomgå disse subsidiene og luke ut de ordningene som har utspilt sin rolle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner at man regner på dette for å få et mer nøyaktig tall enn en avlesning tilsier, men hvorfor sjekket man ikke bare hvor dypt skipet lå i vannet? Arkimedes' lov er jo ikke akkurat en nyhet.

 

Bruttotonnasje er på 15690 tonn. Jeg er usikker, men antar at det kan bli vanskelig å finne eksakt vekt når de bare leter etter lille 40 tonn når den er sjøsatt. Men jeg er usikker, det kan godt være at du er inne på noe her 

Lenke til kommentar

Har det noe og si hvor tung den er ettersom den er i vannet?

 

edit: Hvis så, hvordan i helsike klarer de å måle dette?

Stabilitet er viktig, ja.

 

Det er ikke målt, men beregnet.

 

Titanic

.. og poenget ditt er at Titanic sank på grunn av overlast eller?

Lenke til kommentar

Bruttotonnasje er et mål på volum, ikke på vekt, så det er meningsløst å regne på bruttotonn vs vekten av vann i bassenget.

 

Skipets lasteevne (dødvekt) er oppgitt til knappe 1000 tonn, og når hundre tonn spises opp av passasjerers kjøttvekt, ytterligere noen tonn spises opp av kjøretøy, osv osv, så er 40 tonn bassengvann en ganske stor del av resterende lasteevne.

Lenke til kommentar

Nei, det sank fordi det var designet/bygget feil

Fordel om en kan historien før en uttaler seg

Ja, det er. En fordel å kunne historien. Men Titanic var konstruert tryggere enn de aller fleste andre skip på den tiden. Det opprettholdt stabiliteten selv når det sank (spesielt viktig, hadde hun veltet slik f.eks. Estonia gjorde hadde neppe en eneste livbåt blitt sjøsatt). Titanic sank etter massive skrogskader, og også mange moderne båter ville sunket av samme påkjenning, at en og annen «history chanel» ”dokumentar” har noe teorier om sprøtt stål eller bakfulle motholdere eller brann i kullbinger endrer ikke det.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...